Wetten/Artikel

Auteur Topic: Wetten/Artikel  (gelezen 3375 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Gepost op: 9 juli 2006, 17:50:56
Waar kun je eigenlijk de Wetten/Artikels e.d.g. bekijken? Volgensmij kon dit ook ergens op internet maar zou niet meer weten waar.... ???




jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2006, 17:56:15
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2006, 18:16:41
en officiele publicaties: http://www.overheid.nl/op/index.html  ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2006, 18:37:12
En als je wat makkelijker wil zoeken, op www.infopolitie.nl staat ook heel veel, met nog wat uitleg op sommige punten ook... alleen als je de offciële publicatie wilt hebben zul je moeten leren omgaan met de zoekmachine op www.wetten.nl.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2006, 16:41:22
Vraagje: Weet iemand het wetsartikel te vinden, waarin staat dat

Citaat van:  http://www.politie.nl/Gelderland-Zuid/projecten/Prostitutie/veelgestelde_vragen.asp
een verdachte heeft het recht om te weten wie aangifte tegen hem doet en waarom er een zaak tegen hem gestart is

Ik heb zelf gezocht op wetten.nl en wetboek-online.nl, maar ik heb geen artikel kunnen vinden waar dat in staat (ik weet uberhaupt niet in welk wetboek ik het moet zoeken).

Kan iemand me hiermee helpen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #5 Gepost op: 12 november 2006, 17:34:25
Vraagje: Weet iemand het wetsartikel te vinden, waarin staat dat

Ik heb zelf gezocht op wetten.nl en wetboek-online.nl, maar ik heb geen artikel kunnen vinden waar dat in staat (ik weet uberhaupt niet in welk wetboek ik het moet zoeken).

Kan iemand me hiermee helpen?

Wetboek van Strafvordering:

Artikel 30
[1.] Tijdens het gerechtelijk vooronderzoek staat de rechter-commissaris, en overigens tijdens het voorbereidende onderzoek het openbaar ministerie, aan den verdachte op diens verzoek toe van de processtukken kennis te nemen.
[2.] Niettemin kan de rechter-commissaris of het openbaar ministerie, indien het belang van het onderzoek dit vordert, den verdachte de kennisneming van bepaalde processtukken onthouden. In dit geval wordt den verdachte schriftelijk medegedeeld dat de hem ter inzage gegeven stukken niet volledig zijn.

Artikel 31
Aan den verdachte mag niet worden onthouden de kennisneming van:
a. de processen-verbaal van zijne verhooren;
b. de processen-verbaal betreffende verhooren of handelingen van onderzoek, waarbij hij of zijn raadsman de bevoegdheid heeft gehad tegenwoordig te zijn, tenzij en voor zoover uit een proces-verbaal blijkt van eenige omstandigheid waarvan hij in het belang van het onderzoek tijdelijk onkundig moet blijven, en in verband daarmede een bevel als bedoeld in artikel 50, tweede lid, is gegeven;
c. de processen-verbaal van verhooren, van welker inhoud hem mondeling volledig mededeeling is gedaan.

Artikel 32
Ingeval den verdachte de kennisneming van processtukken wordt onthouden, kan hij daartegen binnen veertien dagen na de mededeeling vermeld in het tweede lid van artikel 30, een bezwaarschrift indienen bij het gerecht waartoe het openbaar ministerie of de rechter-commissaris behoort, dat zo spoedig mogelijk beslist.

Artikel 33
De kennisneming van alle processtukken in het oorspronkelijk of in afschrift mag de verdachte niet worden onthouden zodra het gerechtelijk vooronderzoek is gesloten of geëindigd of, indien een gerechtelijk vooronderzoek niet heeft plaatsgehad, zodra de kennisgeving van verdere vervolging of de dagvaarding ter terechtzitting in eerste aanleg aan hem is betekend.

Artikel 34
[1.] De wijze waarop de kennisneming van processtukken mag geschieden, wordt geregeld bij algemeenen maatregel van bestuur.
[2.] De verdachte kan van de stukken waarvan hem de kennisneming is toegestaan, ter griffie afschrift krijgen; doch het onderzoek mag daardoor niet worden opgehouden.
[3.] Omtrent het verstrekken van afschriften en uittreksels worden regelen gesteld bij algemene maatregel van bestuur.
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 12 november 2006, 17:47:27
Geweldig Enrique! Bedankt :)

En onder de 'processtukken' wordt dus ook een aangifte verstaan?

Het gaat namelijk om de mogelijk van het anoniem doen van aangifte (bijv. door ambulanceverpleegkundigen). Dit kan niet stelt de website van Gelderland-Zuid, maar bij uitzondering kan het wel las ik op een andere site. Apart ook trouwens, dat op de site nederlandveilig.nl sprake is van het anoniem aangifte doen bij Meld Misdaad Anoniem

Citaat van:  http://www.nederlandveilig.nl/default.asp?id=242&parent=236&template=content.htm
Aangifte doen?
De politie heeft het liefst dat u niet anoniem melding maakt of aangifte doet. In sommige gevallen kan het zijn dat de politie u op een later tijdstip extra vragen wil stellen. Soms is juist het bekend zijn van gegevens een reden om geen aangifte te doen. De overheid heeft hier begrip voor. Bekijk hier de mogelijkheden om anoniem aangifte te doen.

en

Citaat van:  http://www.nederlandveilig.nl/default.asp?id=240&template=content.htm&parent=236
Durft u of kunt u geen aangifte doen?
M. is bedoeld voor mensen die geen aangifte kunnen of durven doen bij de politie. Redenen hiervoor zijn angst voor maatregelen en angst voor confrontatie met de dader, bijvoorbeeld omdat deze tot de eigen vriendenkring behoort. Soms zien mensen op tegen de consequenties van een bezoek aan het politiebureau of het getuigen in de rechtszaal. In die situaties kan bellen naar M. de oplossing zijn

Elders wordt gesproken dat je alleen anoniem een tip kunt geven aan "Bel M.", maar daar geen aangifte kunt doen. Ik heb ook ergens gelezen dat je in uitzonderlijke situaties wel anoniem aangifte kunt doen. Nogal tegenstrijdige berichten dus.
Is het nu wel of niet mogelijk anoniem aangifte te doen?
En in welke situaties dan?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #7 Gepost op: 12 november 2006, 18:17:36
Geweldig Enrique! Bedankt :) graag gedaan  ;)

En onder de 'processtukken' wordt dus ook een aangifte verstaan? yes, in principe alle schriftelijke stukken van begin tot eind, die het OM wil gebruiken in de rechtszaak

Het gaat namelijk om de mogelijk van het anoniem doen van aangifte (bijv. door ambulanceverpleegkundigen). Dit kan niet stelt de website van Gelderland-Zuid, maar bij uitzondering kan het wel las ik op een andere site. Apart ook trouwens, dat op de site nederlandveilig.nl sprake is van het anoniem aangifte doen bij Meld Misdaad Anoniem

en

Elders wordt gesproken dat je alleen anoniem een tip kunt geven aan "Bel M.", maar daar geen aangifte kunt doen. Ik heb ook ergens gelezen dat je in uitzonderlijke situaties wel anoniem aangifte kunt doen. Nogal tegenstrijdige berichten dus.
Is het nu wel of niet mogelijk anoniem aangifte te doen? Het lijkt me wel èrg vernieuwend (lees, het lijkt me niet mogelijk), omdat je daar zo weinig aan hebt he; als de rechter niet kan beoordelen wie de aangever is, hoe kan de rechter dan beoordelen of de aangever of de verdachte de waarheid spreekt? Dan zou het immers mogelijk zijn dat je anoniem iemand die je niet mag, even voor de strafrechter brengt. Ik overdrijf natuurlijk, maar toch...
En in welke situaties dan? Wat in de praktijk meestal gebeurt, is dat de advocaat van de verdachte alle stukken krijgt, en meestal zal de advocaat niet zomaar naam, adres, telefoonnummer etc. van de aangever/getuige aan de verdachte geven als het de verdachte er alleen maar om gaat om wraak te nemen. Maar natuurlijk is dat wèl mogelijk, èn toegestaan (het wraak nemen niet, maar het inzage hebben wel). Het blijft altijd heel lastig, om een zaak rond te krijgen als je geen aangever (althans geen bekende aangever) hebt. Met getuigen is het net zo; slechts in zéér uitzonderlijke omstandigheden kan een anonieme getuige van meerwaarde zijn in een rechtszaak. Het "geheim" van "Meld Misdaad Anoniem", is dat bij zo'n anonieme melding, er door de politie wél onderzoek wordt gedaan naar de tip. En soms komen daardoor allerlei aanwijzingen naar voren, waardoor de verdachte kan worden aangehouden en verhoord, getuigen misschien wel willen verklaren, en wellicht ook een aangever bereid is om aangifte te doen. Zonder die anonieme tip zou er dus geen onderzoek zijn, en dus ook geen veroordeling. Maar strikt juridisch gezien, weegt die eerste anonieme tip dus niet echt heel erg mee bij de uiteindelijke veroordeling, want die is dan gebaseerd op alle bevindingen van de politie/het OM.
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 12 november 2006, 19:48:02
OK, maar anoniem aangifte doen is er dus niet bij. Hoogstens onthouding van gegevens van de aangever voor de dader / verdachte. Alleen de dader / verdachte kan zich er altijd op beroepen die gegevens wel te krijgen.
Heb ik dat goed begrepen?

PS: you've got mail 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #9 Gepost op: 12 november 2006, 20:02:17
OK, maar anoniem aangifte doen is er dus niet bij. Hoogstens onthouding van gegevens van de aangever voor de dader / verdachte. Alleen de dader / verdachte kan zich er altijd op beroepen die gegevens wel te krijgen.
Heb ik dat goed begrepen?

PS: you've got mail 8)

Nou, ik zit niet zo heel erg in de aangifte-business, maar mij is dat (nog) niet bekend in elk geval. Lijkt me ook wel vreemd en er zullen wel heel wat waarborgen moeten zijn lijkt me. Ik zie niet in hoe het zou kunnen, maar zeg nooit nooit. En inderdaad, die onthouding van gegevens kan in bepaalde gevallen wel (zie WvSv), maar daar heb je niet zoveel aan als de vd achteraf alsnog die stukken kan krijgen.....

Eh...ps..... o ja? Heb net mijn PM-boxje én mijn mailbox gecheckt, maar nada....???
greetz,  Enrique