De laatste tijd zie ik steeds vaker beveiligingsvoertuigen met oranje en rode zwaai/flitslampen op het dak (al dan niet aan) rijden.
bij het nazoeken van de regels hierover kon ik echter niet afleidinge waaraan ze dit recht menen te ontlenen:
hieronder een stukje uit de Wet Optische en GeluidsSignalen (artikel 5)
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden moet een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht voeren:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidsbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voorzover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.
de enige reden die ik zou kunnen plaatsen is sub a maar beveiligingspersoneel is GEEN (prioritaire) hulpverlener dus lijkt het mij ook niet van toepassing?
weet iemand hoe dit zit?
over rode zwaai/flitslichten kan ik al helemaal niets vinden in de wet.