Volgens mij ben je toch echt verplicht te stoppen als er verder helemaal niemand is, wat wil je dan tegen de 112 centralist zeggen "ja volgens mij is er daar en daar ergens een ongeluk gebeurd, maar ik rij door en ik heb geen idee hoeveel slachtoffers er zijn en hoe ze er aan toe zijn"
Als er dan achteraf blijkt dat er bijv. iemand is doodgebloed of levend verbrand dat vraag ik me af of de rechter 't wel voldoende vindt dat je alleen ff een belletje gepleegt hebt zonder dat je ben gestopt om te kijken hoe het met die mensen was...
Het Openbaar Ministerie is niet heel erg geïnteresseerd in een strafrechtelijk vooronderzoek en/of vervolging met betrekking tot artikel 450 Sr. Zaak waarin veroordeling plaatsvond:
In de vroege ochtend van 6 februari 2002 is [A] na overvloedig drankgebruik in de haven van [plaats] te water geraakt en verdronken. Een getuige, [getuige], trof [A] omstreek 00.45 uur zwemmend aan. De getuige had niet de indruk gekregen dat [A] niet meer boven kon komen respectievelijk dat hij bezig was te verdrinken en heeft hem daarom aan zijn lot overgelaten, in de veronderstelling met "een rare vent" te maken te hebben. Deze getuige is door de kantonrechter te Middelburg veroordeeld voor overtreding van art. 450 Wetboek van Strafrecht.
Straf onbekend.
Volgens Advocaat-Generaal Fokkens bij een arrest uit 1997:
Over art. 450 bestaat vrijwel geen jurisprudentie of litteratuur. Er is slechts één gepubliceerd arrest, NJ 1926, 242, waarin de Hoge Raad heeft bepaald dat onder getuige in de zin van art. 450 Sr niet alleen de ooggetuige valt, maar ook een ieder die bij het levensgevaar tegenwoordig is en zich hiervan bewust is. Het ging hier om een visser die ondanks herhaaldelijk verzoek met zijn boot een drenkeling te hulp te komen, weigerde aan dat verzoek te voldoen omdat hem dat zijn netten zou kosten.
In de zaak waarin de A-G concludeerde, was verdachte uiteindelijk geen getuige van het ogenblikkelijke levensgevaar en werd dus vrijgesproken --> je moet dus echt zien dat iemand in ogenblikkelijk levensgevaar verkeert. En dat hangt maar net van de omstandigheden af.
Dat is alles wat er in de online rechtspraak voorkomt qua veroordelingen. Daarnaast staat in de tekst van artikel 450 Sr zowel
verlenen als
verschaffen. Dat eerste slaat op bijv. EHBO, het tweede op het geval dat men zelf geen hulp kan verlenen, maar wel een ander daartoe kan waarschuwen (aldus de Memorie van Toelichting uit de 19de eeuw). Het bellen van 112 is in dit kader dan al voldoende. Je bent dus echt niet verplicht te stoppen.