Arie, laten we er nu niet een "wie ziet wat er allemaal niet klopt...." onderwerp van maken
Het lijkt mij veel interessanter om met elkaar wat ervaringen uit te wisselen over reddingstechnieken!
Dus weer naar het omtrekken van de stuurkolom.
Mij staat bij dat het zeg maar 10 jaar geleden steeds minder gebruikt ging worden omdat de nieuwe stuurkolommen er niet geschikt voor waren.... de exacte technische redenen zijn mij onbekend? Maar dat weten anderen vast wel!
Een andere reden is volgens mij dat er de afgelopen jaren een andere methode steeds meer gebruikt ging worden. Door met 1 of 2 rammen de hele "voorkant" van de auto (inclusief dashboard en stuurkolom) van het slachtoffer weg te drukken, onstaat er veel meer ruimte. Bij deze methode worden de zijbalken aan de onderzijde van de auto ingeknipt (vooraan bij de A-stijlen) zodat de auto daar als het ware scharniert. Vervolgens kan je de ram tegen de B-stijl zetten en de voorkant wegdrukken.
Maar ik heb het vermoeden dat deze methode bij deze bevrijding heel bewust is gebruikt. Dit korps heeft namelijk veel vaker te maken met zware beknellingen....
groeten,
René de Caluwé
[verwijderd door de beheerder]