Ernstig ongeval - Bladel 09-07-2006

Auteur Topic: Ernstig ongeval - Bladel 09-07-2006  (gelezen 4088 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Gepost op: 9 juli 2006, 20:30:28
9-7-2006, Bladel, Rondweg; Vier gewonden bij frontale aanrijding

Kort na middernacht zijn op de N284 ter hoogte van Bladel vier personen gewond geraakt. Twee auto's botsten op de Randweg frontaal op elkaar. Een auto van een 55-jarige Reuselse kwam op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer terecht en botste daar frontaal tegen een personenauto die werd bestuurd door een 62-jarige man uit Roermond.

Zowel de Roermondenaar als de 59-jarige vrouw die als passagier bij hem in de auto zat liepen nekletsel op. Een 56-jarige man uit Reusel die in de andere auto zat werd met onbekend letsel naar een ziekenhuis gebracht. De bestuurster van die auto is door de brandweer uit het wrak bevrijd. Zij is met beenletsel naar een ziekenhuis gebracht.

(Bron: SQ Vision Mediaprodukties)











(Foto's: Guus Mahler)

==>Videobeelden van dit ongeval<==


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2006, 23:50:21
Opvallend om te zien (laatste foto) dat de stuurkolom is "omgetrokken" met de spreider en kettingen!
Deze techniek zie je nog maar heel weinig en wordt volgens mij ook nog maar zelden beoefend.

Tot een jaar of 11-12 geleden was het omtrekken van de stuurkolom een standaard handeling tijdens de opleiding en oefeningen.

Wie weet waarom dit nu nog maar zo weinig wordt gedaan?

groeten,
René de Caluwé


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2006, 23:59:13
Mij is verteld dat het niet meer veel wordt toegepast, omdat het enkele malen was voorgekomen dat de stuurkolom brak en hierdoor de mogelijkheid ontstaat dat het voertuig terugklapt, waardoor het slachtoffer opnieuw bekneld raakt en dat bij het breken gevaarlijke situaties kunnen ontstaan door losgeslagen kettingen etc.


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2006, 00:22:54
Mij is verteld dat het niet meer veel wordt toegepast, omdat het enkele malen was voorgekomen dat de stuurkolom brak en hierdoor de mogelijkheid ontstaat dat het voertuig terugklapt, waardoor het slachtoffer opnieuw bekneld raakt en dat bij het breken gevaarlijke situaties kunnen ontstaan door losgeslagen kettingen etc.


Ik heb ook gehoord dat er ongelukken zijn gebeurd en dat deze methode daardoor niet meer gebruikt wordt.

Maar er staat mij ook iets bij dat het weer terugkomt. Dat weet ik echter niet heel erg zeker.

M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2006, 00:24:28
dat is toch zo rene dat dat een aantal extra gevaren met zich meeneemt voor het slachtoffer+dat het stuur zich in het slachtoffer drukt of heb ik dat verkeerd ik vind trouwens wel dat er erg veel mensen om die auto heen staan?? of het ik dat verkeerd (methode kusters))
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2006, 00:38:27
dat is toch zo rene dat dat een aantal extra gevaren met zich meeneemt voor het slachtoffer+dat het stuur zich in het slachtoffer drukt of heb ik dat verkeerd ik vind trouwens wel dat er erg veel mensen om die auto heen staan?? of het ik dat verkeerd (methode kusters))

misschien heeft dit korps geen ram....
de kettingen zijn bij ons korps ook verleden tijd...
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


Rene112

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2006, 00:54:09
Arie, laten we er nu niet een "wie ziet wat er allemaal niet klopt...." onderwerp van maken ;)

Het lijkt mij veel interessanter om met elkaar wat ervaringen uit te wisselen over reddingstechnieken!
Dus weer naar het omtrekken van de stuurkolom.

Mij staat bij dat het zeg maar 10 jaar geleden steeds minder gebruikt ging worden omdat de nieuwe stuurkolommen er niet geschikt voor waren....  de exacte technische redenen zijn mij onbekend?   Maar dat weten anderen vast wel!  ;)

Een andere reden is volgens mij dat er de afgelopen jaren een andere methode steeds meer gebruikt ging worden. Door met 1 of 2 rammen de hele "voorkant" van de auto (inclusief dashboard en stuurkolom) van het slachtoffer weg te drukken, onstaat er veel meer ruimte. Bij deze methode worden de zijbalken aan de onderzijde van de auto ingeknipt (vooraan bij de A-stijlen) zodat de auto daar als het ware scharniert. Vervolgens kan je de ram tegen de B-stijl zetten en de voorkant wegdrukken.

Maar ik heb het vermoeden dat deze methode bij deze bevrijding heel bewust is gebruikt. Dit korps heeft namelijk veel vaker te maken met zware beknellingen....

groeten,
René de Caluwé



[verwijderd door de beheerder]


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2006, 01:08:50
Ben je nu ook niet je spreider 'kwijt'?? Of zitten er meerdere op de standaard bepakking van de TS?  ::) ::) ;)


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2006, 06:59:07
Van fotograaf Guus (zelf brandweerman en soms ook hier actief) begreep ik dat men gebruik heeft gemaakt van een combinatie van de spreider en de kettingen. Hoe en wat precies weet ik niet...
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2006, 10:30:28
Opvallend om te zien (laatste foto) dat de stuurkolom is "omgetrokken" met de spreider en kettingen!
Deze techniek zie je nog maar heel weinig en wordt volgens mij ook nog maar zelden beoefend.

Tot een jaar of 11-12 geleden was het omtrekken van de stuurkolom een standaard handeling tijdens de opleiding en oefeningen.

Wie weet waarom dit nu nog maar zo weinig wordt gedaan?

groeten,
René de Caluwé


De reden is dat het stuur een schepende beweging in de/tegen de buik maakt. Hierdoor zou er extra in letsel kunnen ontstaan. Bladel heeft wel de beschikking over een ram (HV-2 eersel) Als ik de foto bekijk dan hebben ze hier voor de stuurkolom methode gekozen omdat de auto tegen de boom staat. Bij het gebruiken van de ram knikt het hele voertuig. Hierdoor druk je het van de boom af. Dit zou wel eens tot gevolg kunnen hebben dat het voertuig niet meer stabiel staat. Ook was er weinig ruimte voor de ram..... zie onderstaande foto.





Bron: http://www.regionalebrandweereindhoven.nl