Omstanders bedreigen ambulancepersoneel - Amsterdam-03-07-06

Auteur Topic: Omstanders bedreigen ambulancepersoneel - Amsterdam-03-07-06  (gelezen 4137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #10 Gepost op: 5 juli 2006, 09:27:35
Ik vind het triest dat er beschuldigingen komen van de kant van de familie dat er sprake zou zijn van racisme of iets van dien aard.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit het geval is , dat een ambulance met 7 minuten ter plaatse is en niet veel later de politie is naar mijn persoonlijke
mening een zeer scherpe tijd menig regio zal dit niet halen.

Dat hulpverleners worden gehinderd bij levensbedreigende situaties en er ook nog eens een ambulance word vernield raakt kant noch wal.
Personen die zich hier schuldig aan maken zouden vervolgd moeten worden en een passende doch zware straf moeten krijgen ( even om discussies te voorkomen dit geldt ook voor de Nederlandse medemens ) . Nu het de laatste tijd meer regel als uitzondering lijkt dat hulpverleners worden belaagd en hun voertuigen vernield moet hier toch politiek en praktisch wat aan gedaan worden nu het nog niet te laat is.

Dit voorval dient grondig onderzocht te worden zowel van de medische kant ( had meneer nog geleefd als het ambulance perzoneel normaal hun werk hadden kunnen doen?) , en natuurlijk strafrechterlijk in de richting van de familie ( vernieling belemmering van hulpverleners etc. etc.)

Ik zou graag op dit forum een discussie op gang zien komen door hulpverleners om dit soort gedrag van omstanders in de toekomst in te perken dan niet onmogelijk te maken.

Ronald.  :-\


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 5 juli 2006, 16:58:31
Dit is wel een interresant filmpje:
http://www.at5.nl/video_player.asp?newsid=18810

Ze waren in 3 minuten ter plaatse exclusief het aannemen/verwerken van de melding naar de GGD, dat is dus echt snel,
ookal lijkt het voor hun erg lang te duren, maar dat is nog geen rede om het ambulancepersoneel te bedreigen  :-\.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2006, 16:23:12
BERICHT NOS:

Ambulancepersoneel bang voor wraak

Ambulancepersoneel in Amsterdam durft geen aangifte te doen van agressie uit angst voor wraakacties. Burgemeester Cohen heeft dat gezegd naar aanleiding van twee incidenten.

Afgelopen zondag moest een ambulance een man met een hartaanval ophalen. Het personeel werd ernstig gehinderd en bedreigd door familie van de patiënt. Die vond dat de ambulance niet snel genoeg was gekomen. Half juni werd bij een zwembad een ambulance bekogeld. Een arts kreeg een klap in zijn gezicht.

Cohen noemt de agressie onaanvaardbaar. Hij gaat binnenkort met medewerkers van de ambulances praten.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2006, 20:15:59
Volgens een nieuwszender gaan de familieleden de ggd aanklagen wegens de dood van de man :-\
De GGD staat in zijn recht (immers ruim op tijd) dus ik denk niet dat we daar veel te vrezen van hebben  ::)


harold

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 7 juli 2006, 09:38:48
Logisch, want de centralist kan natuurlijk door z'n telefoon heen zien hoe de patiënt eruit ziet.

Los van dit voorval (wat ik ook ten zeerste afkeur): je kan aan de telefoon wel degelijk afleiden of iemand van autochtone of allochtone afkomst is. Woordkeus, taalgebruik, intonatie, klemtonen, het vallen van een accent...net als dat je aan de telefoon kan horen of iemand van een lagere sociale milieu komt of niet.


harold

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 7 juli 2006, 09:46:00
Lekker visite kaartje voor de toekomstige broeders :-X

Hierdoor word de baan niet echt leuk meer van :(

Die mensen moet je meteen 10 jaar geven, stelletje deb....

Gr. Niels

Wat de laatste tijd in de media komt is een topje van de ijsberg. Agressie jegens ambulancepersoneel is geen nieuwe hype. Het gebeurt met enige regelmaat, al jaren lang en ook niet alleen in de grote steden. De meeste incidenten worden niet gevangen door de media, en vaak wordt er niet eens aangifte gedaan.
Er zijn ook genoeg voorbeelden waarbij ambulancepersoneel zelf afrekent met de agressor.
In Britse en Amerikaanse steden komt agressie tegen ambulancepersoneel ook in ernstiger mate voor, daar komt veel meer dan in Nederland het gewapend geweld aan te pas.


Sajo

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2006, 13:43:07
Citaat
[
Citaat
quote author=Tjin link=topic=13611.msg409955#msg409955 date=1152084272]
Mischien niet helemaal relevant met het onderwerp, maar is de term: lagere sociale ecnomische klassen mischien niet beter i.p.v. allochtone. Dat huftigere gedrag komt vaak voor uit dezelfde sociaal economische klassen, met enkele uitzonderingen natuurlijk.
Dat allochtoon versus autochtoon gedrag, lijdt juist tot een grotere breuk tussen de twee.

Oh oh oh mogen we het beestje weer eens niet bij de naam noemen oh shit nou zeg ik beestje wie gaat zich daar nou weer over aangesproken voelen.schij toch uit en zie de realiteit onder ogen.