Ik ben vele jaren BHV-er bij een groot bedrijf met een professioneel opgezette BHV-organisatie. De organisatie koopt cursussen in bij diverse organisaties. Ik heb in de loop van de jaren de invloed gezien van een organisatie op de cursus. Deels omdat we dezelfde EHBO-kaderinstructeur zes jaar mochten volgen in drie organisaties, deels omdat ik natuurlijk ook veel verschillende andere docenten heb gezien. In onze organisatie bestaat BHV uit EHBO, tegenwoordig inclusief AED, en daarnaast een lichte vorm van Brandbestrijding (Handblusmiddelen en verkenning). Ontruiming is apart geregeld.
De herhalingscursussen werden vroeger wel in een vergaderkamer gegeven. Niet ideaal, omdat er steeds meer op schoonmaak werd bezuinigd. Ook niet dankbaar voor de schoonmakers, omdat er steeds meer materiaal van de Lotus-medewerker in het tapijt kwam.
Toch kun je daar goed lesgeven. Meestal is er goed presentatiemateriaal, inventariseer wat er is en bereidt je les daar op voor. Ik ken iemand die redelijk succesvol is door 4 uur vanaf de punt van zijn lessenaar te kletsen, maar dat is echt een uitzondering.
Wissel je presentatie stijlen af en schakel ook de cursisten in. Met name na de lunch. (Heimlich natuurlijk voor de lunch
Voor de begincursus geldt natuurlijk een vast programma om het examen niveau te halen.
Voor de EHBO-cursussen wordt 2,5 dag herhaling gedaan (incl AED). Hierbij beschikken we in totaal een halve dag over een Lotus.
Wat mij opvalt aan goede docenten is dat ze goed kunnen differentieren. Ze kunnen inschatten wat de deelnemers interesseert, en daarop inspelen. Een manier om daar achter te komen is tijdens de voorstelronde te vragen of mensen ervaringen hebben opgedaan. Voor collega's op met name kleine vestigingen is het heel prettig om hun ei kwijt te kunnen.
Voor andere deelnemers is dit een manier om gemotiveerd te raken en "geprägt" te worden voor de cursus. Houdt wel de snelheid erin. Ik heb voorstelrondjes meegemaakt die tot de koffie pauze duurden en waar maar een paar dingen uitkwamen.
Komt er verder niets uit, probeer dan iets uit de actualiteit erbij te halen. Instructeurs met connecties in de Amsterdamse ambulance-wereld hebben ons vaak verteld over de ramp in Volendam.
Belangrijk is ook om de lessen voor te bereiden. Ik heb instructeurs meegemaakt die niets hadden voorbereid. Als je geen doel hebt kun je dat ook niet halen. Kost motivatie bij je cursisten.
Het oranje kruis schrijft items voor voor de herhalingen. Die verwacht ik dan ook in de cursus.
Wat je niet moet doen: Zaken oppakken die ver bij de cursisten vandaan liggen. Slachterijpersoneel heeft nu eenmaal een andere belevingswereld dan een groepje kleuterleidsters.
Ook niet klagen of je excuses aanbieden over de voorzieningen. Een EHBO-cursus heeft nu eenmaal een andere status dan management-training en dat snapt iedereen. Een goede docent heeft nauwelijks spullen nodig. Maar het is natuurlijk wel veel makkelijker als die er wel zijn.
Wat je wel moet doen, of beter gezegd wat ik zou doen, maak het persoonlijk. Suiker is een makkelijke, er zit al snel een ervaringsdeskundige in de groep. Onderling respect in de groep zorgt ervoor dat men vanzelf geinteresseerd is. Als het werkt, en het zl niet altijd werken, krijg je over en weer interactie met je groep.
Natuurlijk moet je oppassen met hartfalen e.d. maar als iemand dat wil delen komt het vanzelf wel.
ook hier kun je de actualiteit mee laten spelen, wat zouden jullie doen als....
Wat mij als cursist op de feiten drukt is een A4-tje met wat multiple choice vragen en een paar open vragen. Voor het te behandelen onderwerp.
Dan blijkt dat sommige dingen toch zijn weggezakt en raak je gemotiveerd om het weer even na te zoeken. Plan je vragenlijst net voor een pauze, dan hebben cursisten die elkaar niet kennen een handvat om contact te zoeken en de stof te verwerken.
Na de pauze beantwoord je de vragen of beter nog, behandel je de stof.
Probeer verder alles wat je kunt voorbereiden, voor te bereiden. Dus, schema's al voorgetekend op de flip-over of in de PC. Hand-outs in voldoende mate gekopieerd. Een A-4tje met een indeling welke opmerkingen waar op het bord komen, enzovoort. Oefen ook om groot te schrijven op een bord, veel docenten EHBO hebben hier moeite mee.
Afwisseling van middelen en stijl, maar ook anticiperen op de groep, het is geen makkelijke klus. Het is een vak. Veel succes..