Dreigende instorting parkeergarage (Grip 2) - Amsterdam 11-07-2006

Auteur Topic: Dreigende instorting parkeergarage (Grip 2) - Amsterdam 11-07-2006  (gelezen 17507 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #80 Gepost op: 12 juli 2006, 21:35:50
Garage wijkt op twaalf plekken af van bouwtekening
12 juli 2006, 21:07  (5 reacties)

AMSTERDAM (ANP) - Op twaalf van de veertien geïnspecteerde locaties van de parkeergarage onder het Bos en Lommerplein wijkt de constructie af van de bouwtekeningen. Dat staat in het woensdagavond vrijgegeven rapport van bouwkundig adviesbureau Intron.

Het onderzoek van Intron was eerder deze week de aanleiding om het plein te ontruimen. Op cruciale punten in het parkeercomplex, waarop winkels en woningen zijn gebouwd, is de wapening van de betonnen elementen onjuist.

Er zijn te weinig of te dunne ijzeren staven gebruikt, of juist te veel. Soms liggen de staven op de verkeerde plek in het beton. Bij gewapend beton zijn de ijzeren staven doorslaggevend voor de stevigheid.

Bewapening

Intron heeft metingen verricht op aanwijzen van de oorspronkelijke constructeur, ingenieursbureau Zonneveld. Van de zeventien locaties waar Intron moest speuren, waren er drie niet goed bereikbaar. De overige veertien hebben ingenieurs van Intron bestudeerd met ijzerscanners en radartoestellen.

In sommige gevallen hebben ze het beton weggebroken om met eigen ogen te kunnen zien welke wapening gebruikt is. Op vijftien meetplaatsen, verdeeld over twaalf locaties, constateerden de onderzoekers afwijkingen van de tekeningen. Twee locaties waren in orde.

Gevaarlijk

In het 31 pagina's tellende rapport staat niet hoe gevaarlijk de afwijkingen zijn. Fortis, een van de bedrijven achter het vastgoedproject op het Bos en Lommerplein, stelt in een begeleidende brief dat ze ,,op geen enkel punt leiden tot een onveilige situatie'', onder meer omdat inmiddels stempels (tijdelijke steunbalken) zijn aangebracht.

Bureau Zonneveld concludeert dat zes afwijkingen moeten worden hersteld. Het is volgens Fortis onduidelijk waarom tijdens de bouw nooit is opgemerkt dat de betonnen elementen anders waren geconstrueerd dan op tekening. Het rapport is gedateerd op 5 juli. Fortis heeft het op 10 juli naar het stadsdeel doorgestuurd. Burgemeester Job Cohen besloot dinsdag tot ontruiming.


bron: www.home.nl
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #81 Gepost op: 13 juli 2006, 23:39:30
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=731975/sc=62c5aa

Aannemer wil woningen terugkopen
Gepubliceerd op donderdag 13 juli 2006
De aannemer van de ontruimde woningen aan het Bos en Lommerplein in Amsterdam, Hillen & Roosen, heeft de huiseigenaren aangeboden hun woning terug te kopen. Dat is donderdagavond bekendgemaakt op een bewonersbijeenkomst, aldus de woordvoerder van Hillen & Roosen.

Het gaat om negentig woningen die twee jaar geleden zijn verkocht voor prijzen tussen de 185.000 en 350.000 euro. De gemiddelde verkoopprijs lag op ongeveer 220.000 euro.

Volgens de zegsman van Hillen & Roosen reageerde een aantal mensen direct enthousiast op het aanbod. De vereniging van eigenaren (VVE) gaat vrijdag met het bedrijf om de tafel zitten om de voorwaarden te bespreken.

Tijdelijke woningen
Donderdag werd ook bekend dat voor alle bewoners van het ontruimde Bos en Lommerplein in Amsterdam een tijdelijke woning beschikbaar is. De Amsterdamse woningcorporaties hebben de benodigde negentig woningen aangeboden. Dat meldde de Algemene Woningbouwvereniging (AWV).

Het kan wel nog een week duren voordat de gedupeerde bewoners ook daadwerkelijk kunnen verhuizen. Ze zitten nu nog in hotels of bij familie of vrienden. De Amsterdamse dienst Werk en Inkomen moet eerst nagaan wie een woning wil. Bovendien moeten de corporaties, als de nieuwe bewoners dat willen, de onderkomens voorzien van vloerbedekking en meubels.

In de buurt
Volgens Van Buren zijn alle woningen in de buurt van het ontruimde plein. Circa dertig woningen liggen in Bos en Lommer zelf, de rest in aangrenzende stadsdelen. Alle Amsterdamse corporaties reageerden op het verzoek van de AWV om appartementen beschikbaar te stellen.

Om voldoende woningen te vinden, hebben de woningbouwverenigingen advertenties teruggetrokken. Ook stelden ze tijdelijke woningen beschikbaar die in de toekomst gesloopt worden. De AWV kwam zelf met een net opgeleverd complex in stadsdeel Osdorp, dat circa veertig woningen telt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #82 Gepost op: 14 juli 2006, 15:02:05
Onzin, je kunt grip2 hebben zonder so's, zoals nu. Sigma en ambu-team zijn dan overbodig.
Sterker nog o&v heeft materialen voor opvang. GNK is alleen voor medische behandeling.
In onze regio waren bij een brand tientallen bejaarden geëvacueerd.
Toen was er zelfs discussie over het feit dat eigenlijk NRK o&v ingezet had moeten worden ipv sigma.


Savalberg ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #83 Gepost op: 14 juli 2006, 15:06:48
Klein vraagje off-topic:

Wat zijn dit voor aparte uniformen te zien op onderstaande foto van Jeroen? Is dat voor de bikers ofzo? Ik heb ze nog nooit eerder gezien.
Ik vroeg me trouwens ook af van welke dienst die VW Golf is.

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #84 Gepost op: 14 juli 2006, 15:07:50
Die golf is van de GGD
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #85 Gepost op: 14 juli 2006, 15:14:44
Klein vraagje off-topic:

Wat zijn dit voor aparte uniformen te zien op onderstaande foto van Jeroen? Is dat voor de bikers ofzo? Ik heb ze nog nooit eerder gezien.
Ik vroeg me trouwens ook af van welke dienst die VW Golf is.

http://img342.imageshack.us/img342/7497/69on.jpg

Die golf is idd van de GGD Amsterdam.

Die kleding, is denk ik niet van bikers (aangezien er nergens fietsen stonden o.i.d.) het zou best kunnen zijn dat dit collega's zijn van de "Delta's" "Uniform" etc. Er waren zoveel diensten die daar liepen; ME, Parkeerpolitie, Verkeerspolitie, Motorrijders en ga zo maar door.

Wat mij opviel was dat (bijna) iedereen in die kleding nog in opleiding waren (1 en 2 streep, en niet wapen dragend) misschien dat het kleding is van studenten? Sorry maar heb echt geen idee  ???

Wel mooie kleding overigens, het grijze woord "POLITIE" en de grijze strepen zijn trouwens reflecterend  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #86 Gepost op: 14 juli 2006, 15:26:46
Aan de broeken te zien is het inderdaad een ondersteunende dienst, geen gewone politie in ieder geval!

Die golf van de GGD word onder andere gebruikt door voorlichting, vangnet en advies en nog eeen paar dingen! De OVD-G's rijden in een gele golf!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #87 Gepost op: 15 juli 2006, 23:07:40
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=732548/sc=f2a2d8

Evacués Bos en Lommer verkassen opnieuw
Gepubliceerd op zaterdag 15 juli 2006
AMSTERDAM (ANP) - Een groep van enkele tientallen evacués van het Bos en Lommerplein in Amsterdam is zaterdag opnieuw naar een ander hotel verhuisd. Zij waren niet tevreden over het Hem Hotel, waar de gemeente Amsterdam hen vrijdag had ondergebracht.

Ze vonden het een te grote achteruitgang vergeleken met het eerste hotel waar ze verbleven. Na de ontruiming dinsdagavond vond een grote groep evacués eerst een onderkomen in het Tulip Inn Amsterdam Art Hotel. Dit hotel was echter voor het weekeinde volgeboekt, waarna de gemeente ongeveer veertig kamers regelde in het Hem Hotel. Veel gedupeerden schoot dit echter in het verkeerde keelgat, waarop de gemeente zaterdag opnieuw op zoek ging naar andere hotels.

Compensatie

Het kostte wat moeite, omdat veel plekken al vol zitten met toeristen, maar volgens woordvoerder Douwe van Riet van de vereniging van eigenaren (VVE) is het uiteindelijk gelukt vrije kamers te vinden in hotels in Amsterdam. De VVE hield zaterdagmiddag weer een bewonersbijeenkomst.

De gemeente betaalt de kosten voor het ontbijt, de lunch, het avondeten en de niet-alcoholische dranken tijdens het hotelverblijf. Verder krijgen alle getroffen bewoners een dagvergoeding van 20 euro per volwassene en 10 euro voor kinderen, zo werd zaterdag bekend. Het bedrag is bedoeld ,,ter compensatie van de extra kosten die het gedwongen verblijf elders met zich meebrengt''.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #88 Gepost op: 16 juli 2006, 16:04:53
http://www.parool.nl/nieuws/2006/JUL/15/ams1.html

'Ontruim-besluit redelijk'

ADDIE SCHULTE

AMSTERDAM - Crisisonderzoeker Uri Rosenthal heeft begrip voor de bestuurders die besloten dat het Bos en Lommerplein ontruimd moest worden.

Was het besluit te ontruimen terecht?

''Er waren mededelingen dat de constructie afwijkt van de normen. Dat roept het idee op dat er risico's zijn van zodanig gewicht dat de veiligheid niet voor honderd procent te garanderen is. Dan komt het bekende crisiselement naar voren: het zekere voor het onzekere.''

''Het is niet een puur technische beslissing. Als gezegd wordt dat het gebouw hersteld moet worden, is duidelijk dat nu niet goed in elkaar zit. Als ik in een auto rij en ik van de garage hoor dat ik een euvel moet laten herstellen, loop ik risico dat ik langs de weg kom te staan als ik toch doorrijd. Als ik in een flat zit die binnen een maand moet worden hersteld, slaap ik een maand lang toch onrustig.''

De eigenaar en aannemer vonden ontruimen onnodig. Had daar niet meer naar geluisterd moeten worden?

''Complicerende factor is dat niet alleen verschillende bestuurders verschillende opinies kunnen hebben, maar dat het bij technici niet anders is. Experts zijn het ook niet altijd met elkaar eens. Daar moeten de bestuurders ook rekening mee houden.''

''Het is dus een politieke beslissing, waarbij ook andere factoren een rol spelen. Het kan gaan om de onrust onder bewoners en de gedachte dat als er wél iets gebeurt, Amsterdam echt in last is. Het kan ook het signaal afgeven dat het echt afgelopen moet zijn met het gedonder in de bouw.''

Maar nu is er discussie over de noodzaak van ontruiming.

''Hoe langer het gebouw blijft staan, hoe meer discussie er komt. Als je erlangs rijdt en het staat er nog, denk je toch: waarvoor was het nodig? Maar we hebben ook de ingestorte balkons in Maastricht gehad, en incidenten in Hoorn en Tiel.''

© Het Parool, 15-07-2006, 09:49 uur


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #89 Gepost op: 17 juli 2006, 17:11:58
bla :P
bla :P

Jeroen en Jeroen nog bedankt voor het antwoord ;)

Misschien kan een Amsterdamse diender uitlsuitsel geven mbt de uniformen... ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s