Dreigende instorting parkeergarage (Grip 2) - Amsterdam 11-07-2006

Auteur Topic: Dreigende instorting parkeergarage (Grip 2) - Amsterdam 11-07-2006  (gelezen 17921 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #60 Gepost op: 11 juli 2006, 22:58:47
Het gaat de goeie kant op:

0120999 22:03:40 11-07-06  NRK O&V ASD.: O & V INZET WORDT NIET VERWACHT

Waarom is sigma ingezet, terwijl er geen slachtoffers waren?
Lijkt me juist een O&V inzet.

Mensen zitten maanden in hun huis, en dan gaat vanmiddag na het verschijnen van een rapport alles op prio1 ter plaatse. :-\
Merkwaardig.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #61 Gepost op: 11 juli 2006, 23:07:08
Waarom is sigma ingezet, terwijl er geen slachtoffers waren?
Lijkt me juist een O&V inzet.

Mensen zitten maanden in hun huis, en dan gaat vanmiddag na het verschijnen van een rapport alles op prio1 ter plaatse. :-\
Merkwaardig.


Heeft met de Grip-2 procedure te maken  ;) zijn dan standaard voorwaarden (volgens een SIGMA lid)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #62 Gepost op: 11 juli 2006, 23:53:56
Heeft met de Grip-2 procedure te maken  ;) zijn dan standaard voorwaarden (volgens een SIGMA lid)

Onzin, je kunt grip2 hebben zonder so's, zoals nu. Sigma en ambu-team zijn dan overbodig.
Sterker nog o&v heeft materialen voor opvang. GNK is alleen voor medische behandeling.
In onze regio waren bij een brand tientallen bejaarden geëvacueerd.
Toen was er zelfs discussie over het feit dat eigenlijk NRK o&v ingezet had moeten worden ipv sigma.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #63 Gepost op: 12 juli 2006, 07:04:14
Sterker nog, je kunt GRIP2 hebben zonder enige operationele inzet van de hulpdiensten.
GRIP zegt puur en alleen iets over bepaalde overlegvormen die in het leven worden geroepen en absoluut niets over aantallen of aard van ingezette eenheden, aantallen slachtoffers of daadwerkelijke omvang van een incident.

Gr
Erik


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #64 Gepost op: 12 juli 2006, 08:20:56
Onzin, je kunt grip2 hebben zonder so's, zoals nu. Sigma en ambu-team zijn dan overbodig.
Sterker nog o&v heeft materialen voor opvang. GNK is alleen voor medische behandeling.
In onze regio waren bij een brand tientallen bejaarden geëvacueerd.
Toen was er zelfs discussie over het feit dat eigenlijk NRK o&v ingezet had moeten worden ipv sigma.


Bij ons in de regio wordt er vaak gekozen voor toch een SIGMA inzet gewoon omddat die veel sneller ter plaatse zijn....
Maar in dit geval denk ik dat de GNK opgeroepen is voor het geval dat het echt mis gaat, dan gaat het gelijk goed mis en heb je meer aan een GNK dan aan een O&V.
Nurse powerrrrr


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #65 Gepost op: 12 juli 2006, 08:56:54
Bij ons in de regio wordt er vaak gekozen voor toch een SIGMA inzet gewoon omddat die veel sneller ter plaatse zijn....
Maar in dit geval denk ik dat de GNK opgeroepen is voor het geval dat het echt mis gaat, dan gaat het gelijk goed mis en heb je meer aan een GNK dan aan een O&V.

Als het dan echt zo erg is, dan laat je mensen toch niet meer toe in woningen en auto uit parkeergarage halen.
Ik heb het idee dat er enig "machtsvertoon" geweest is om de ontruiming kracht bij te zetten.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #66 Gepost op: 12 juli 2006, 09:18:36
Onzin, je kunt grip2 hebben zonder so's, zoals nu. Sigma en ambu-team zijn dan overbodig.
Sterker nog o&v heeft materialen voor opvang. GNK is alleen voor medische behandeling.
In onze regio waren bij een brand tientallen bejaarden geëvacueerd.
Toen was er zelfs discussie over het feit dat eigenlijk NRK o&v ingezet had moeten worden ipv sigma.


Dat heeft te maken met dat Opvang & Verzorging van het NRK alleen wordt opgeroepen op verzoek van de betreffende gemeente(lijke rampenstaf) als aanvulling op het eigen gemeentelijk proces Opvang & Verzorging. Dus in principe pas bij GRIP 3.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #67 Gepost op: 12 juli 2006, 11:17:14
Als het dan echt zo erg is, dan laat je mensen toch niet meer toe in woningen en auto uit parkeergarage halen.
Ik heb het idee dat er enig "machtsvertoon" geweest is om de ontruiming kracht bij te zetten.


Dus als jij je woning voor enkele weken uit zou moeten zou je ook niet even naar binnen willen om spullen te halen? En je laat je auto daar ook maar staan?  ::) zul je een van de weinigen zijn denk ik.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #68 Gepost op: 12 juli 2006, 11:32:57
Dus als jij je woning voor enkele weken uit zou moeten zou je ook niet even naar binnen willen om spullen te halen? En je laat je auto daar ook maar staan?  ::) zul je een van de weinigen zijn denk ik.

Tuurlijk wil ik dat.

De discussie gaat over het nut van sigma.
Patries suggereerde dat het uit voorzorg was, voor het geval het echt in zou storten.
Daarop reageerde ik, dat als het echt zo kritisch was dat je dan geen toegang meer tot het pand zou moeten verlenen.
Het is een beetje onzin om een sigmatent voor 8 mogelijke so's neer te zetten voor het geval dat. Terwijl je tientallen mensen in en rond het pand hebt lopen.
Dat klopt niet met elkaar.


plato

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #69 Gepost op: 12 juli 2006, 11:39:46
Het is een beetje onzin om een sigmatent voor 8 mogelijke so's neer te zetten voor het geval dat. Terwijl je tientallen mensen in en rond het pand hebt lopen.
Dat klopt niet met elkaar.

In hoeverre speelt ook nog de geruststelling van de gemiddelde burger een rol? dat ze daarom de sigmatent neerzetten? Dit zeg ik zonder enige kennis van GHOR-diensten.

En mag ik ook even iets zeggen over de toonzetting van sommige mensen hier op het forum, die kan namelijk al snel leiden tot onnodige discussies.