Brandveiligheid zorginstellingen onvoldoende

Auteur Topic: Brandveiligheid zorginstellingen onvoldoende  (gelezen 76350 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2006, 10:20:09
Kijk hiero voor alle rapporten die je je kunt wensen over dit onderwerp.

Google rulez  8)
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 24 december 2011, 22:15:18
Brandgevaar in een derde zorginstellingen


AMSTERDAM - De brandveiligheid in veel zorginstellingen is ver onder de maat.
Bij een derde van de locaties is die zo slecht dat er direct moet worden ingegrepen.

Dat schrijven vier rijksinspecties in een rapport dat in handen is van de NOS.
De inspecties baseren zich op een representatieve steekproef onder 96 instellingen.

In veel locaties blijkt de brand- en rookcompartimentering onvoldoende. Ook is de bedrijfshulpverlening vaak niet in orde en is het veiligheidsbewustzijn van medewerkers onder de maat.

In dertig procent van de instellingen was de situatie zo ernstig dat er onmiddellijk actie moet worden ondernomen.
De locaties voldoen niet aan de wettelijke minimumeisen voor brandveiligheid.

VROM
De VROM-inspectie schrijft in brieven aan de zorginstellingen en de gemeenten onder meer dat 'de veiligheid van de bewoners en het personeel,
bij een eventuele brand in gevaar is' en dat er sprake is van 'ernstige tekortkomingen'.

In 2010 braken er 1133 branden uit in zorginstellingen. De schade viel in vergelijking met andere jaren mee.
In 2007 bedroeg de schadepost maar liefst 85 miljoen terwijl dat drie jaar later nog geen miljoen is. Nederland telt ongeveer 3200 zorginstellingen.

Bron : NU


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 24 december 2011, 22:16:06
Brandveiligheid zorg niet in orde

De brandveiligheid van veel zorginstellingen schiet tekort. Uit onderzoek van vier rijksinspecties blijkt dat bij 30 procent van de zorginstellingen sprake is van zulke ernstige gebreken dat ingrijpen noodzakelijk is.

Hoeveel zorglocaties Nederland telt is niet bekend, maar een schatting is dat het er minstens 3200 zijn. Het gaat dus al gauw om ongeveer 1000 gevaarlijke gebouwen.

De rijksinspecties hebben een representatieve steekproef gedaan in 96 zorginstellingen. Bij veel instellingen is de brand- en rookcompartimentering onvoldoende, wat kan leiden tot een snelle verspreiding van rook en vuur.

Overslaan
Ook de bedrijfshulpverlening is niet overal in orde, net als het brandveiligheidsbewustzijn van medewerkers. Verder wordt geconstateerd dat er te weinig wordt gedaan aan voorlichting over brandveiligheid aan personeel en patiënten.

Dit voorjaar kwamen twee bewoners van een zorginstelling in Oegstgeest om bij een brand. En deze zomer moesten 80 bewoners worden geëvacueerd bij felle een brand in Nieuwegein. In 2010 waren er 1133 binnenbranden in zorginstellingen, zegt de organisatie IbMZ (Incidentbeheersing Management Zorginstellingen). In vergelijking met voorgaande jaren viel de schade mee: 859.000 euro tegenover 18 miljoen in 2008 en zelfs 85 miljoen in 2007.

De NOS heeft ook de onderliggende inspectieverslagen gelezen en daaruit komt een somber beeld naar voren. De ernstigste bevinding is dat de brand in driekwart van de onderzochte instellingen in minder dan twintig minuten kan overslaan naar andere ruimten.

Onverwijld
Een gebouw met een zorgfunctie moet opgebouwd zijn uit afzonderlijke brand- en rookcompartimenten, waardoor de brand vertraagd wordt en bewoners en personeel kans hebben om weg te komen. De norm is twintig minuten. Maar in 70 van de 96 bezochte instellingen gaat dat mis, meestal doordat kabelgoten of luchtkanalen de brandscheiding teniet doen.

In sommige gevallen zijn er houten platen in brandwerende deuren aangebracht. Ook wordt melding gemaakt van meterkasten en luchtkanalen die als verticale schachten verschillende verdiepingen met elkaar verbinden.

In dertig procent van de zorginstellingen, verspreid over heel het land, was de situatie dermate zorgelijk dat de inspecties ogenblikkelijk actie hebben geëist. In brieven aan de zorginstellingen en de gemeenten schrijft de VROM-inspectie onder andere dat "de veiligheid van de bewoners en het personeel bij een eventuele brand in gevaar is" en dat er "onverwijld" opgetreden moet worden. Er is sprake van "ernstige tekortkomingen" en van "niet voldoen aan wettelijke minimumeisen".

Dranger
In een aantal instellingen is onduidelijk of er voldoende personeel is om bewoners tijdig te evacueren. In één geval wordt ook de regiopolitie ingeschakeld zodat deze kan beslissen "over een eventueel strafrechtelijke optreden tegen de overtredingen".

Bij een andere zorginstelling dreigt de toezichthoudende gemeente met dwangsommen van 2500 euro per overtreding. Alle instellingen verklaren desgevraagd dat inmiddels alles in orde is gebracht.

Zelfsluitende deuren, ook bedoeld om vuur tegen te houden, staan in 31 van de 96 instellingen open of ze sluiten niet goed. In een aantal tehuizen was de dranger van de deur losgemaakt. Ook met de vluchtroutes was veel mis. Bij dertig zorgcentra staan daar obstakels. De inspectierapporten melden dat de weg wordt versperd door meubilair, scoot-mobielen, een boekenkast, kerstbomen, gordijnen, rolstoelen, een steiger, planten, bedden of dekenkisten. In een aantal gevallen gaat het ook om brandbaar materiaal.

Aannemers
In één tehuis kwam de vluchtweg uit op het platte dak van de tweede verdieping en in een ander centrum werd de nooddeur naar buiten geblokkeerd door een neergelaten zonnescherm.

De branchevereniging van de verpleeg- en verzorgingshuizen, Actiz, vindt dat er al heel veel verbeterd is. Een woordvoerder zegt dat het veiligheidsbewustzijn bij directies en personeel heel groot is. "Maar we hebben ons de laatste jaren misschien te veel verlaten op de aannemers en installatiebureau's. We hebben te vanzelfsprekend aangenomen dat een verbouwing door hen ook zonder meer binnen de brandveiligheidsvoorschriften gerealiseerd zou worden. Daar moeten we dus meer aandacht aan besteden."

Hetzelfde geldt voor de controles door de gemeenten, zegt Actiz. "Kennelijk zijn die niet afdoende en zien zij belangrijke zaken over het hoofd. We moeten dus actiever dan tot nu toe zelf controleren of we het goed doen."

Bron : NOS


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2012, 09:30:15
Rapport van de VROM-Inspectie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De VROM-Inspectie heeft het rapport aangeboden aan de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de staatssecretarissen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Samenvatting
In 2003 heeft de VROM-Inspectie een onderzoek uitgevoerd naar de brandveiligheid bij zorginstellingen1 en in 2007 is in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een soortgelijk onderzoek uitgevoerd door het toenmalige College Bouw Zorgvoorzieningen (CBZ, nu TNO Zorg en Bouw)2. Bij beide onderzoeken is geconstateerd dat de brandveiligheid bij zorginstellingen vaak te wensen over laat.
Naar aanleiding van een overleg met de Tweede Kamer op 22 januari 2008 hebben de toenmalig minister voor Wonen, Wijken en Integratie (WWI), de toenmalig minister voor Jeugd en Gezin en de toenmalig staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in een brief van 6 juni 2008 aan de Kamer3 onder andere toegezegd dat de samenwerkende Rijksinspecties (VROM-Inspectie (VI), Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en Arbeidsinspectie (AI)) aan de hand van nader onderzoek gerichte inspecties uit zullen voeren.
Mede naar aanleiding van de genoemde, eerder uitgevoerde onderzoeken naar de brandveiligheid bij zorginstellingen zijn door diverse instanties acties opgezet om tot verbetering van de brandveiligheid te komen.
Dit onderzoek heeft tot doel na te gaan hoe het momenteel met de brandveiligheid van de zorginstellingen is gesteld en welk effect de acties naar aanleiding van de eerder uitgevoerde onderzoeken hebben gehad. Het onderzoek is uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de VROM-Inspectie in samenwerking met de Arbeidsinspectie, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Inspectie Jeugdzorg. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Portefeuille Wonen, Wijken en Integratie (BZK/WWI, voorheen VROM/WWI). Het doel van het onderzoek is als volgt geformuleerd:
“Inzicht bieden in het huidige brandveiligheidsniveau van de zorginstellingen.”
en vervolgens geoperationaliseerd in vier onderzoeksvragen:
1. Wat is de bouwkundige brandveiligheid op dit moment?
2. Worden de gebruiksvoorschriften van het Gebruiksbesluit nageleefd?
3. Is er sprake van een adequate bedrijfshulpverlening?
4. Beschikken de betrokken organisaties over brandveiligheidsbeleid en is dit geïmplementeerd en afdoende geborgd?
Het onderzoek is door de gezamenlijke Rijksinspecties uitgevoerd van 1 oktober 2010 tot 1 maart 2011. Voor de uitvoering van het onderzoek is een aselecte steek-proef van 96 residentiële zorginstellingen (met in totaal bijna 11.000 bedden) getrokken uit de bestanden van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Inspectie Jeugdzorg. De steekproef omvatte: 67 instellingen voor ouderenzorg; 10 instellingen voor jeugdzorg; 10 ziekenhuizen; 5 instellingen voor gehandicaptenzorg; 4 instellingen voor geestelijke gezondheidszorg.

De onderzoeksuitkomsten zijn vastgelegd in 96 deelrapportages die ter verificatie van de feiten in een wederhoorprocedure zijn voorgelegd aan de zorginstellingen en de betrokken gemeenten. De deelrapportages hebben gediend als basis voor deze eindrapportage. Het concepteindrapport is in augustus 2011 voorgelegd aan de ministeries van BZK en VWS.
In 30 gevallen - waar zodanig ernstige bouwkundige brandveiligheidsproblemen zijn geconstateerd dat direct ingrijpen noodzakelijk was - zijn de betrokken gemeenten (als eerstelijns toezichthouder) en de instellingen hierover direct geïnformeerd en is door de gemeenten waar nodig handhavend opgetreden. De VROM-Inspectie monitort de voortgang van deze acties.
Naar aanleiding van het onderzoek zijn door de Arbeidsinspectie aan 46 instellingen brieven verzonden met de maatregelen die zijn afgesproken om aangetroffen overtredingen op de heffen. De Arbeidsinspectie zal bij deze instellingen herhalingsinspecties uitvoeren.
In deze rapportage zijn ook de uitkomsten opgenomen van een eind 2009 en begin 2010 door de VROM-Inspectie uitgevoerd onderzoek naar de bestuurlijke betrokkenheid bij de brandveiligheid van zorginstellingen.

Conclusies
De bouwkundige brandveiligheid van veel zorginstellingen schiet tekort.
Het onderzoek laat zien dat er bij 30% van de zorginstellingen sprake is van zulke ernstige gebreken, dat ingrijpen noodzakelijk is. Bij veel instellingen is de brand- en rookcompartimentering onvoldoende, wat bij een brand kan leiden tot een snelle verspreiding van rook en vuur. Ook ontbreekt bij veel instellingen met bedgebonden patiënten4 de subcompartimentering of is deze onvoldoende van kwaliteit. Dat kan bij een ontruiming als gevolg van een calamiteit ernstige consequenties hebben. Ten opzichte van de onderzoeken bij zorginstellingen in 2003 en 2007 is er weinig of geen verbetering geconstateerd voor wat betreft de bouwkundige brandveiligheid.
De gebruiksvoorschriften worden redelijk goed nageleefd.
Er is bij de meeste zorginstellingen een behoorlijke aandacht voor de naleving van gebruiksvoorschriften. Dit komt waarschijnlijk omdat de brandweer vooral hierop controleert. Vrijwel alle zorginstellingen beschikken over een gebruiks-vergunning. Wel verdienen een aantal aspecten, waaronder de kwaliteit van (verouderde) brandmeldinstallaties, de opslag van goederen en het vrijhouden van vluchtwegen extra aandacht van de zorginstellingen.

De bedrijfshulpverlening is niet overal op orde.
Het beeld voor wat betreft de bedrijfshulpverlening en de arbeidsomstandigheden is wisselend. De helft van de zorginstellingen heeft de bedrijfshulpverlening op orde en bij 20% is sprake van incidentele tekortkomingen.
De overige 30% van de zorginstellingen schiet tekort op het gebied van de bedrijfshulpverlening. Met name ten aanzien van de risico-inventarisatie en –evalutie (RI&E) zijn overtredingen geconstateerd. De restrisico‟s zijn in de RI&E vaak onvoldoende in beeld gebracht. Dat heeft vaak te maken met de daadwerkelijke bouwkundige brandveiligheid of de zelfredzaamheid van de patiënten. Verder vragen onder andere het oefenen en het beleggen van de taken van de BHV-ers bij deze instellingen meer aandacht. Instellingen zijn verplicht om altijd voldoende BHV-ers aanwezig te hebben, maar kunnen niet altijd aantonen of er in de nacht en de weekenden ook voldoende BHV-ers aanwezig zijn.
De meeste zorginstellingen beschikken over geïmplementeerd brandveiligheidsbeleid. Dat beleid is echter vaak onvoldoende geborgd.
Geconstateerd is dat er over het algemeen wel brandveiligheidsbeleid aanwezig is, maar dat dit niet altijd volledig is. Er is niet voldoende aandacht voor evaluatie en bijstelling van het brandveiligheidsbeleid. Het borgen van de brandveiligheid schiet dan ook bij veel instellingen tekort.

Het brandveiligheidsbewustzijn van medewerkers in de zorg is vaak onvoldoende.
Bij veiligheid wordt in de zorg meestal eerst gedacht aan medicijnveiligheid en agressie en geweld en niet aan brandveiligheid. Brandveiligheid is niet de core-business van de zorgsector, maar moet wel een belangrijke plaats in de dagelijkse praktijk van de zorginstellingen innemen. Meer aandacht en kennis bij zowel het management als op de werkvloer is nodig om tot een adequaat brand-veiligheidsbewustzijn te komen.
Leden van de Raad van Bestuur en directieleden geven te weinig sturing op het gebied van de brandveiligheid van de zorginstellingen.
Daar waar bestuurders op de hoogte zijn van tekortkomingen zoals bijvoorbeeld een onvoldoende nachtbezetting bij de bedrijfshulpverlening of het ontbreken van een actuele risico-inventarisatie en -evaluatie wordt te weinig sturing gegeven aan het verbeteren daarvan. Ook is men vaak onvoldoende op de hoogte van belangrijke brandveiligheidsaspecten bij de zorginstellingen. Veel bestuurders zijn van mening dat hun instelling voldoet aan de wettelijke brandveiligheidsvoorschriften, hetgeen blijkens dit onderzoek bij slechts 2% van de instellingen het geval is.

Er wordt te weinig gedaan aan voorlichting over brandveiligheid aan patiënten en cliënten.
Hoewel alleen bij de jeugdzorginstellingen en ziekenhuizen onderzoek is gedaan naar de voorlichting aan patiënten en cliënten, lijkt toch de conclusie te kunnen worden getrokken dat die voorlichting vaak onvoldoende is. Bij veel instellingen ontbreekt daarvoor gericht beleid en voorlichtingsmateriaal.

Het gemeentelijk toezicht schiet tekort.
Gelet op het grote aantal geconstateerde tekortkomingen is de kwaliteit van het gemeentelijk toezicht onvoldoende. De gemeenten controleren met name te weinig of niet op de bouwkundige brandveiligheid van de zorginstellingen. Vaak is het toezicht beperkt tot de naleving van de gebruiksvoorschriften. Ook de frequentie van het toezicht is bij veel gemeenten aan de lage kant.
Doordat gemeenten periodiek controles uitvoeren, zijn de instellingen vaak ten onrechte van mening dat hun pand brandveilig is, als ze aan de gemaakte opmerkingen tegemoet komen. In de praktijk blijkt dat echter niet het geval te zijn.
Het toezicht op de brandveiligheid van zorginstellingen is versnipperd, niet transparant en op onderdelen onvolledig.
Naast het gemeentelijk toezicht op de bouwkundige brandveiligheid en het brandveilig gebruik, dat meestal weer verdeeld is over bouw- en woningtoezicht en de brandweer, zijn ook de Arbeidsinspectie als eerstelijns toezichthouder voor de bedrijfshulpverlening en de IGZ en IJZ voor wat betreft de patiëntveiligheid in meer algemene zin, bij het toezicht op de brandveiligheid betrokken. In de praktijk is er dan ook geen sprake van integraal toezicht op het complete brand-veiligheidsconcept van zorginstellingen. Zo schiet het toezicht op de zorginstellingen tekort waar het de controle op de toekenning van gebruiksfuncties aan de zorginstellingen betreft. Dit is mede een gevolg van vele (meng-)vormen van zorgverlening en de complexe regelgeving op dit punt.
De Arbeidsinspectie controleert of de BHV aan de wettelijke verplichtingen voldoet. De instelling is verplicht de BHV-organisatie af te stemmen op de daadwerkelijke situatie. In de praktijk blijken veel zorginstellingen de BHV niet af te stemmen op de daadwerkelijke brandveiligheidssituatie, maar op basis van de brandveiligheidssituatie zoals beschreven in kader van verleende vergunningen.
Voor wat betreft de BHV-organisatie ten aanzien van patiënten ontbreekt het aan regelgeving en normen. Voorts zijn er een aantal onderdelen van het brand-veiligheidsbeleid waarvoor geen regelgeving bestaat en waar dan ook geen toe-zicht op wordt gehouden, maar die wel een belangrijk onderdeel (kunnen) vormen van het totale brandveiligheidsconcept van een instelling.

Aanbevelingen
Aanbevelingen aan zorginstellingen:
Zorginstellingen moeten de bouwkundige brandveiligheid van hun gebouwen (laten) controleren.
Zorginstellingen zijn eerstverantwoordelijk voor de brandveiligheid van hun gebouwen, maar blijken nog altijd onvoldoende op de hoogte van de bouwkundige tekortkomingen van die gebouwen op het gebied van brandveiligheid. Gedegen onderzoek is een „must‟ om die gebreken in beeld te brengen en zo mogelijk te verhelpen. Eerst dan kunnen – zolang de bestaande gebreken niet zijn verholpen - de RI&E en de BHV-organisatie op de actuele situatie van het gebouw worden afgestemd en loopt men niet meer het risico dat patiënten bij een brand achter een slecht of niet functionerende brandscheiding „in veiligheid‟ worden gebracht.
Maak bij grotere zorginstellingen één persoon verantwoordelijk voor de brandveiligheid.
De verantwoordelijkheid voor brandveiligheid is bij de zorginstellingen meestal over verschillende personen verdeeld. Brandveiligheid is echter een samenspel van factoren. De bouwkundige, installatietechnische en organisatorische aspecten (het zogenaamde brandveiligheidsconcept) vormen een samenhangend geheel. Bij dit onderzoek kwam dat ook duidelijk naar voren, toen bij veel instellingen bleek dat de BHV-organisatie niet afgestemd was op de bouwtechnische tekortkomingen. Het is dan ook van belang de verantwoordelijkheid voor alle brandveiligheidsaspecten bij één (ter zake deskundige) persoon te leggen. Daardoor ontstaat binnen de instelling inzicht in alle samenhangende factoren. In verhuursituaties kan die persoon ook de contacten met de verhuurder voor wat betreft de brandveiligheid onderhouden.

Bestuurders van zorginstellingen moeten op het gebied van brandveiligheid meer sturing geven aan de organisatie.
Bestuurders van zorginstellingen dragen te weinig kennis van de brandveiligheid van de instellingen en geven mede daardoor soms te weinig sturing aan het verbeteren van die brandveiligheid. Het is van belang dat bestuurders meer aandacht aan brandveiligheid gaan geven en aan sturing van de organisatie daarvan. Dat zal ook bijdragen aan vergroten van het brandveiligheidsbewustzijn van de medewerkers. De „Bestuursmethodiek Brandveiligheid voor Jeugd-zorg & Zorginstellingen‟ van Incidentbeheersing Management Zorginstellingen (IbMZ) kan daarvoor als hulpmiddel dienen.

Besteed meer aandacht aan de voorlichting van patiënten en cliënten over brandveiligheid.
Zorginstellingen dienen te beschikken over een beleid waarin is geformuleerd hoe invulling wordt gegeven aan de voorlichting van patiënten en cliënten en daarvoor dient zo nodig adequaat voorlichtingsmateriaal te worden ontwikkeld. Als patiënten en cliënten goed zijn geïnformeerd over welke acties bij een calamiteit door de BHV worden ondernomen en wat van henzelf wordt verwacht, zal dat een positieve invloed hebben op het verloop van een ontruiming.

Aanbeveling aan gemeenten:
Gemeenten moeten zowel kwalitatief als kwantitatief beter toezien op de brandveiligheid van zorginstellingen.
Hoewel zorginstellingen zelf eerstverantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de patiënten en de medewerkers, hebben ook de gemeenten als eerstelijns toezichthouders daarin een belangrijke taak op het gebied van brandveiligheid. Van gemeenten mag worden verwacht dat zij frequent en adequaat toezien op de brandveiligheid van panden waar verminderd en niet-zelfredzamen verblijven, vaak ook nog in grotere aantallen. Daarbij dient meer aandacht te worden besteed aan de bouwkundige brandveiligheid. Ook moeten gemeenten naar de instellingen toe duidelijk zijn over wat zij bij reguliere inspecties controleren.

Aanbevelingen aan de ministeries van BZK, SZW en VWS:
Leg het toezicht op het brandveiligheidsconcept voor zorginstellingen zo veel mogelijk bij één toezichthouder en zorg voor een sluitend toezichtssyteem.
In residentiële zorginstellingen verblijven vaak patiënten die niet of minder zelfredzaam zijn als gevolg van lichamelijke, psychiatrische of gedragsproblemen. Deze groep is uiterst kwetsbaar en vaak zijn er aanvullende eisen en maatregelen noodzakelijk om ervoor te zorgen dat deze mensen tijdig kunnen worden geëvacueerd.
Door het toezicht op de bouwkundige, gebruiks- en organisatorische brandveiligheidsaspecten bij één toezichthouder te concentreren, ontstaat inzicht in de kwaliteit van alle relevante factoren van het brandveiligheidsconcept en in de samenhang daarvan, inclusief de aanvullende maatregelen en eisen voor de veiligheid van deze kwetsbare patiëntengroep. De kwaliteit van dat toezicht dient wel op een adequaat niveau te zijn. Bij het opstellen van de nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur Basishulpverlening kan dit aspect worden meegenomen.

Zorg voor heldere, dekkende regelgeving.
Een dekkende regelgeving ten aanzien van het totale brandveiligheidsconcept, inclusief de relevante beleidsaspecten en heldere definities is noodzakelijk om interpretatieproblemen te voorkomen en het toezicht adequaat in te vullen. Het ontbreekt momenteel onder andere aan specifieke regelgeving voor cliënten en patiënten en een aantal andere, vaak beleidsmatige aspecten die voor de brand-veiligheid van belang zijn.

Aanbeveling aan de sociale partners:
Geef heldere handvatten aan instellingen in de Arbocatalogi.
Instellingen vinden dat Arbocatalogi nog onvoldoende handvatten bieden om de bedrijfshulpverlening adequaat in te richten. De sociale partners wordt geadviseerd om in de Arbocatalogi meer aandacht te besteden aan het totale brandveiligheidsconcept en de aspecten die daarbij van belang zijn voor de verschillende cliëntpopulaties. Stel zo mogelijk voorbeeldnormen op voor veelvoorkomende of onduidelijke situaties.

1 Rapport: “Brandveiligheid bij zorginstellingen” d.d. juni 2004 (Kamerstuk 26956 nr. 23)
2 Rapport: “Inventarisatie brandveiligheid in de zorgsectoren” d.d. 26 maart 2007 (Kamerstuk 26956 nr. 48)
3 Kamerstuk 26956 nr. 64
4 In de zorg worden naast de naam „patiënten‟ ook andere benamingen gebruikt, zoals cliënten (in de jeugdzorg) en bewoners (bij ouderenhuisvesting). Daar waar in deze rapportage gesproken wordt over „patiënten‟ worden ook „bewoners‟ en „cliënten‟ bedoeld.

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/12/23/rapport-brandveiligheid-van-zorginstellingen.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2012, 09:31:23
Bestuurder moet werk maken van brandveiligheid
Zorgbestuurders moeten meer sturing geven op het terrein van brandveiligheid. Dat stelt minister Schippers van Volksgezondheid in een reactie op het rapport 'Brandveiligheid van zorginstellingen' van de samenwerkende rijksinspecties.

In het in december verschenen rapport constateren de verschillende inspecties dat de bouwkundige brandveiligheid in één op de drie zorginstellingen tekort schiet. Volgens de inspecties zijn het brandveiligheidbewustzijn en het brandveiligheidsbeleid in met name de langdurende zorg nog onvoldoende ontwikkeld. Bestuurders en directieleden geven daardoor te weinig sturing op het gebied van brandveiligheid.

Actie
Minister Schippers vindt daarom dat bestuurders zo snel mogelijk in actie moeten komen. “De aanbieders dienen alles in het werk te stellen om op korte termijn de brandveiligheid op orde brengen”, aldus Schippers. Met het oog hierop maant de minister koepelorganisaties als ActiZ, GGZ Nederland en VGN om raden van bestuur en raden van toezicht aan te spreken op de uitkomsten van de rapportage ”Brandveiligheid van zorginstelling” en te wijzen op hun verantwoordelijkheid.

Brandveiligheidsmatrix
Daarnaast wijst Schippers de bestuurders op enkele nieuwe managementinstrumenten. Zo is er in de vorm van de brandveiligheidsmatrix een objectief beoordelingsinstrument waarmee de brandveiligheid van zorggebouwen in beeld kan worden gebracht. In de loop van 2012 komt er een gebruiksvriendelijke variant van deze matrix beschikbaar.  Als beheerder gaat TNO regionale trainingen verzorgen en bestuurders van zorginstellingen actief benaderen over de nieuwe applicatie.

Vertaalslag
Ook is er een bestuursmethodiek Brandveiligheid in zorginstellingen, die bestuurders in staat stelt om de totale brandveiligheidszorg op basis van een risicogerichte benadering in te vullen. Aangezien dit middel in het veld te abstract wordt gevonden, belooft Schippers om het hulpmiddel verder te verfijnen. TNO is momenteel doende met een vertaalslag van een regelgerichte naar risicogerichte benadering. Deze benadering verplicht de bestuurders na te denken over de wijze waarop de brandveiligheid in zorggebouwen in alle geledingen wordt bereikt en geborgd.

http://www.skipr.nl/actueel/id10084-bestuurder-moet-werk-maken-van-brandveiligheid.html


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 20 april 2012, 16:18:22
'Brandveiligheid veel zorginstellingen ondermaats'


(Novum) - De brandveiligheid bij veel zorginstellingen is onvoldoende. Zelfs als ze voldoen aan de wettelijke eisen, wordt te weinig rekening gehouden met de beperkte zelfredzaamheid van patiënten. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid na onderzoek over een brand in een instelling in Oegstgeest.

Bij de brand in psychiatrische instelling Rivierlanden in maart 2011 kwamen drie patiënten om het leven. Het gebouw en de technische installaties waren conform de regels, maar het ging mis omdat bedrijfshulpverleners werden geconfronteerd met patiënten die niet geëvacueerd wilden worden. Ook was in de kamer waar de brand ontstond geen brandvertragend matras, waardoor de brand kon escaleren.

In december 2011 bleek uit een onderzoek van de rijksinspecties al dat het met de brandveiligheid van zorginstellingen niet best gesteld is. Volgens de onderzoeksraad is dat nog steeds een structureel probleem.

De onderzoeksraad adviseert dat zorginstellingen meer rekening moeten houden met de beperkte zelfredzaamheid van patiënten. Zo kan een patiënt te boek staan als 'niet-bedgebonden', maar kan die door bijvoorbeeld een psychische aandoening het gevaar van brand mogelijk niet goed inschatten en daardoor dwars liggen bij een evacuatie.

Ook moet de branche door de overheid worden gedwongen om het brandveiligheidbeleid en het toezicht daarop meer samenhangend te maken. De nieuwe aanpak moet in 2015 worden geëvalueerd.

Het Openbaar Ministerie in Den Haag wil uitgezocht hebben waarom Rivierlanden geen extra maatregelen heeft getroffen om de brand te voorkomen. Aan de hand daarvan bepaalt justitie of het de instelling gaat vervolgen. De patiënt die de brand veroorzaakte met een sigaret of aansteker wordt vanwege zijn verstandelijke beperkingen in ieder geval niet vervolgd.

http://binnenland.nieuws.nl/692973/brandveiligheid_veel_zorginstellingen_ondermaats


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 20 april 2012, 16:21:03
6 jaar geleden werdt over de brandveiligheid in zorginstellingen voor het eerst aan de bel getrokken. Nu nog wordt er even hard aan die bel getrokken, moeten we concluderen dat er in al die jaren dan nog niets is gebeurt??


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #17 Gepost op: 20 april 2012, 16:28:16
6 jaar geleden werdt over de brandveiligheid in zorginstellingen voor het eerst aan de bel getrokken. Nu nog wordt er even hard aan die bel getrokken, moeten we concluderen dat er in al die jaren dan nog niets is gebeurt??

Het zijn vooral 'menselijke' problemen binnen deze zorginstellingen, dus zal je veel minder snel verbetering zien als bij technische maatregelen, zoals brand- en rookwerende deuren en het ophangen van rookmelders.

Na onder meer de brand in Den Dolder waarbij zes kinderen in een psychiatrische inrichting levend verbrandden zijn de eisen aan het gebruik van de panden veel strenger geworden. Iedere kamer moet een compartiment zijn, er moeten overal rookmelders met directe doormelding hangen, de deuren moeten van binnenuit geopend kunnen worden etc. Dat zijn maatregelen die direct zichtbaar zijn.

Het grootste probleem nu ligt bij de mensen die in de zorginstellingen werken; hoe evacueer je psychiatrische patiënten (wij oefenen er meermaals per jaar mee en dat is een hele klus)? Hoe zorg je ervoor dat patiënten geen brand kunnen stichten op de kamer (bewust of onbewust)? Wat doen de BHV-ers eigenlijk bij een brandmelding? Hoe kan duidelijk gemaakt worden aan de brandweer waar nog mensen binnen zijn? En zo kan je nog wel even doorgaan. Het is tegenwoordig allemaal vrij goed geregeld met compartimentering en rookmelders, maar als het personeel niet weet wat er moet gebeuren indien er ontruimd moet worden en zij kunnen de brandweer ook geen duidelijk beeld van waar nog patiënten kunnen zitten geven, dan is het onbegonnen werk om zorginstellingen "brandveilig" te krijgen......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 20 april 2012, 16:37:12
Waar ligt het probleem nu dan? Willen de zorginstellingen zelf niet? Is er weinig of geen kennis aanwezig om dit goed te regelen?
We praten over de veiligheid van mensen, en het zou toch te zot zijn als er 6 jaar nodig is voor deze discussie.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #19 Gepost op: 20 april 2012, 16:49:19
Waar ligt het probleem nu dan? Willen de zorginstellingen zelf niet? Is er weinig of geen kennis aanwezig om dit goed te regelen?
We praten over de veiligheid van mensen, en het zou toch te zot zijn als er 6 jaar nodig is voor deze discussie.

Ik denk dat het grootste probleem bij het 'willen' ligt. En dan niet zozeer bij het personeel op de werkvloer, maar meer bij bestuurders die het niet nodig achten om medewerkers een aanvullende training bovenop de basis BHV-opleiding te geven. Die training is natuurlijk mooi voor kantoorpersoneel, maar bij onberekenbare patiënten (bij psychiatrie), complexe panden en (veel te) weinig personeel om doeltreffend in te kunnen grijpen wordt het natuurlijk moeilijk.

Ik heb situaties meegemaakt waar we naar de hele verkeerde kant van een pand gestuurd werden door de BHV. Tsja, en voordat je drie verdiepingen hoger en aan de andere kant van het pand bent (waar de brandmelding vandaan kwam) kan het al heel slecht afgelopen zijn met de bewoner(s).

Nou moet ik ook zeggen dat het niet alleen menselijk is, maar dat er technisch gezien ook nog het een en ander verbeterd kan worden. Wij hebben in Zeist en Den Dolder aardig wat terreinen waar de melding op één adres binnenkomt, maar er meerdere panden staan. Indien er dus geen telefonisch contact met de beveiliging verkregen kan worden is er maar één oplossing: zoeken tot je het betreffende pand gevonden hebt. En ook dat kan kostbare minuten schelen........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding