in principe proberen we dit soort zaken intern aan te kaarten en met het instituut dat de trainingen betreft BHV bij ons op locatie geeft op te nemen om hier op te hameren en het ontruimingsplan na te zien of het wel duidelijk genoeg is, maar simpel gezegd een volgende situatie heeft zich o.a. voor gedaan:
Handmelder raakt tijdens het werk volledig beschadigd (kan gebeuren), waardoor een brandmelding ontstaat.
Aantal simpele regels zijn dan in het ontruimingsplan: BHV'ers hesje of armband aan, eerste BHV'er beneden bij Brandmeldcentrale(BMC) blijft bij de BMC en voert het telefonisch contact met de brandweer, tweede bij de hoofdingang om eventueel brandweer op te vangen, de rest wacht rustig aan de zijkant van de ruimte met de BMC.
Allemaal niet moeilijk, vrij logisch en ook vrij essentieel voor een zo goed mogelijk en kalm verloop.
Tijdens bovengenoemde situatie is voor mij als technisch medewerker dat ik direct op de melding af ga zonder eerst langs de BMC te gaan (op de interne piepers wordt de locatie gemeld) waardoor je tamelijk laat (na het tijdelijk herstellen van de melder) pas bij de BMC aankomt.
Dan heerst rondom de BMC en de receptiepost welke nabij gelegen is de sfeer van een kroeg, geen BHV hesjes te zien en het luide geluid van de slow whoops.
Na een rondje informatie blijkt dat de Centrale Meldkamer al toestemming gegeven heeft om de BMC te resetten en de melding zodoende te beëindigen, de eerste BHV'er zou dit moeten doen, maar deze is nergens te bekennen/herkennen.
Er is in dit geval geen (levens)bedreigende situatie, maar als je in een normale/non-stress situatie al niet kan handelen zoals het zou moeten hoe gaat dit dan in een stress situatie..