9910001,
ik begrijp dat je de zaak niet te moeilijk wilt maken tussen Kustwacht, Veiligheidsregio, Gemeente. Maar helaas wil men dat wel op papier hebben. Om een "mooi" vergelijk te trekken, kijk naar de "Schipholbrand". Daar was de publieke opinie er overeens dat er koppen moesten rollen. En dat gebeurde uiteindelijk. Via via kom je dan bij een minister. Nu zal dat in deze materie niet zover reiken, maar de huidige regelgeving geeft dusdanig veel ruimte tot overlapping aan de eene kant, terwijl aan de andere kant niemand z'n verantwoordelijkheid neemt. Er moet een eenheid gevormd worden.
De makkelijkste stelling zou kunnen: "Als je de kant niet meer ziet, dan valt de hulpverlening onder de Kustwacht". Maar helaas, er zijn overgangsgebieden, alwaar Kustwacht, Veiligheidsregio en Gemeente elkaar overschijden.
Wie is er in de basis eigenlijk verantwoordelijk voor redden op het water? Brandweer? Gemeente?
Het daadwerkelijke redden, de repressieve daad, behoort toe aan de Brandweer. Maar we kunnen dit compliceren door te stellen dat er nog maar weinig lokaal gebonden waterongevallenteams zijn. Bijna alle teams zijn van regionaal karakter en opereren dus in een Veiligheidsregio. Van daaruit kan je dus stellen dat waterongevallen van de Brandweer beheert wordt door de Regionale Brandweer.
Zo opereren ambulances ook. Zij hebben een regio waarin zij hun diensten doen en vaak ook daarbuiten. Dus ook ambulancezorg is dekkend over de gehele Veiligheidsregio. Maar een Veiligheidsregio overlapt de gemeentegrens. Voor de kustprovincie houdt dat dus in 1 kilometer uit de kust is de gemeentegrens. Alwaar de APV van toepassing is. Dus van hieruit is de RAV aangewezen voor het verlenen van ambulance zorg.
Ambulance zorg op het water vindt ik dan erg ver gaan, wil je het goed regelen binnen 15min ter plaatse en volledig uitgerust en opgeleids als ambulance?? zie ik niet als haalbaar. Waarneer er een slachtoffer vervoerd wordt door een brigade/ knrm dan is dit een EHBO taak. Dus voolgens mij is medische verantwoording niet noodzakelijk. Hierbij de vraag om hoeveel patienten gaat het om urgente hulp per jaar waarbij het nu onvoldoende is geregeld. Ik verwacht sLechts enkele patienten we moeten dan de afweging maken of we in dergelijke zaken moeten investeren.
9910001
9910001,
jij bent ook werkzaam bij een strandreddingsbrigade die slachtoffers over het strand vervoert. Dat vervoer over het strand doen jullie ook in overleg en onder aspiciën van een ambulanceteam. Maar je vindt het tever gaan om dezelfde patiënt onder begeleiding van een ambulanceteam over het water te vervoeren. Want dan noem je het ineens EHBO handelingen.
Ik ben juist wel van mening dat er duidelijkheid moet zijn over verantwoordelijkheid. Als reddingsbrigade heb je dekking van het ambulanceteam als je een slachtoffer vervoert. Zij hebben het slachtoffer onderzocht en hebben volgens hun LPA het slachtoffer behandeld en de logistieke hulp ingeroepen van een reddingsbrigade, maar het ambulanceteam is op dat moment de verantwoordelijke partij.
Als jij een slachtoffer uit zee trekt, welke ABC instabiel is, ben je idd gek om te wachten. Maar er zijn ook andere incidenten en dat kan je zelf wel bedenken welke. Zeker bij deze tweede groep is het misschien raadzaam om eens te overwegen om een ambulance team ter plaatse te laten komen.
Verder is deze richtlijn meer van toepassing op de medevacs van de KNRM. Wanneer is het raadzaam om een ambulance team mee te sturen en wanneer kan de bemensing van de KNRM het zelf af. Als ambulance bemanning heb ik frequent achter mijn oor gekrabbeld, waarbij het maar net goed ging. Hier had zeker een ambulance team mee moeten varen, ook buiten de territoriale wateren. Je kan simpelweg sommige patiënten niet overdragen aan de bemensing van de KNRM, hoe goed ze het ook bedoelen.
Maar dan moet je ook de ambulance teams opleiden om mee te varen met een KNRM boot. Nu is dat in deze regio niet echt een probleem, omdat er hier meerdere personen reeds meevaren als opstpper van verschillende KNRM boten. Maar ook zij hebben recht op vakantie en menig collega van me, zal een ritje RACON boei weigeren met windkracht > 5 Beaufort.
RR
(> 5 Beaufort wordt het pas leuk!!!)