Vierdaagse en ambulance

Auteur Topic: Vierdaagse en ambulance  (gelezen 8578 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2006, 00:41:27
Ik heb het uit de eerste hand: ik was daar... geloof me: het is een wijs besluit!
Inderdaad wel een heftige beslissing, maar in dit geval wel de verstandigste.
Morgen gewoon weer verder zou totaal onverantwoord geweest zijn.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2006, 01:54:37
Ik had vandaag een gezellig avondje met mijn studiegenoten met een hapje eten en een drankje. We waren best geschrokken van het feit dat de eerste dag al zoveel slachtoffers opleverde. Het is dan ook niet meer dan een wijs besluit om de vierdaagse te staken.
Ik kan me alleen maar voorbereiden op volgende week wanneer ik fulltime als hulpverlener op het strand aan de slag moet.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2006, 06:27:51
Pas geleden nog een docu/artikel (?) gezien dat je ook bij langdurige inspanning (bijv. marathon NY) juist dood kan gaan door te veel te drinken. Volgens mij kwam dat door 'zout' (natrium) te kort.

helm

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2006, 08:16:35
Ik las dat er 48.000 deelnemers waren. Hoeveel hulpverleners waren er beschikbaar? Want volgens Guusje zit het "probleem" bij de beperkte capaciteit van de hulpverlening.

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2006, 09:26:27
Volgens mij maakt het niet veel uit hoeveel hulpverleners er zijn. Als je met deze omstandigheden te maken hebt, met mensen die zo weinig inzicht hebben in hun eigen lichaam, en de gevaren. Dan blijft het dweilen met de kraan open.

Het belangrijkste wat ze (nog meer?) hadden moeten doen is bij de deelnemers hameren op de vochtinname en luisteren naar je eigen lichaam. voordat je ter aarde stort heb je echt al wel gevoeld dat je niet helemaal lekker meer loopt. dan moet je dus stoppen, in de schaduw zitten en drinken. en niet als een kip zonder kop door willen blijven lopen (mensen zijn echt een heel dom ras  :-X)
Ik denk overigens dat het vandaag echt wel minder zou zijn geweest met slachtoffers. De deelnemers hadden waarschijnlijk gewoon nog niet door hoe heftig het eraan toe ging. Als ze horen dat er 30 mensen zijn opgenomen en 5 gereanimeerd, denk ik dat ze wel iets beter op zichzelf gaan letten.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2006, 09:46:28
Ik las dat er 48.000 deelnemers waren. Hoeveel hulpverleners waren er beschikbaar? Want volgens Guusje zit het "probleem" bij de beperkte capaciteit van de hulpverlening.

Onder normale omstandigheden is er geen probleem met de hoeveelheid hulpverleners. Alles wordt uitgerekend maar tegen zulke weersomstandigheden kan je niks doen.

Je kan niet blijven opschalen en extra sigma teams en ambuteams laten komen de landelijke dekking moet ook gewaarborgd blijven. D vierdaagse mag de samenleving niet ontwrichten  van medische zorg

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2006, 10:36:50
Alsof de rest van de samenleving geen last heeft van de hitte....

Michelle1983

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2006, 10:59:41
Probleem was ook dat de temperaturen in een keer veel harder stegen dan was voorspeld (wat gold voor een groot deel van Nederland overigens). Als je met 29-30 graden rekening houdt en het worden er 33-34 dan wordt het ook een lastige kwestie. En dat afgelasten, tja als ik zie dat het nu in de schaduw in een achtertuin al bijna 30 graden is, dan lijkt me dat het enige mogelijke besluit.

frankj

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2006, 11:18:46
Probleem was ook dat de temperaturen in een keer veel harder stegen dan was voorspeld (wat gold voor een groot deel van Nederland overigens). Als je met 29-30 graden rekening houdt en het worden er 33-34 dan wordt het ook een lastige kwestie. En dat afgelasten, tja als ik zie dat het nu in de schaduw in een achtertuin al bijna 30 graden is, dan lijkt me dat het enige mogelijke besluit.

een zeer wijze beslissing. Om 11.00 was er een persconferentie op het nieuws. Als je nagaat wat er medisch ingezet is gisteren, dan gaan je oortjes dus even klapperen.

Mc DuLu

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2006, 12:32:02
zijn het hier enkel de burgelijke hulpdiensten die optreden of doet de medische dienst van Defensie hier ook een deel van het werk ?

Jaarlijks is er in augustus in België, in de "westhoek" de gekende 4 daagse van de ijzer, een herinnerings 4 daagse aan de loopgraven oorlog van 14-18. Daar wordt de Medische hulpverlening Grotendeels gedragen door de Medische Dienst van Defensie.
De inzet is daar een 70 tal hulpverleners; dokters, Vpk, kinesietherapeuten, ambulance personeel die verdeeld zijn over vaste & mobiele ploegen die langs het trajekt staan opgesteld.