Achteraf kun je een koe in de kont kijken, zou me buurman zeggen..
Volgens mij hebben we nog niet voldoende informatie om de beslissing te kunnen beoordelen en te toetsen.
5 reanimaties en 2 overledenen en diverse mensen op de eerste hulp post is een triest resultaat. maar of dat verwijtbaar is aan de organisatie vind ik nog helemaal de vraag..
Er doen 44.000 deelnemers mee. Het is denk belangrijk om te weten wat van deze incidenten wat de oorzaak van die individuele incidenten om echte conclusies te kijken. Waren het zeer gezonde en goed voorbereide mensen, of waren het mensen met al cardiale klachten en slechte conditie..
Het is een moedige beslissing om af te lassen.. En daar heb ik respect en begrip voor. En ik denk dat het een terrechte beslissing is. Echter dat weet je pas, als je alle informatie hebt over die individuele incidenten.
Ik ken de risico-inventarisatie niet en ik weet niet alles over de preperatie, en ik neem aan dat ze alles zo zorgvuldig mogelijk gedaan hebben. Uit de echte evalutatie zal denk ik lessen te leren vallen.
Iets wat lastig in te schatten is, hoe je als organisatie controlleert of de voorbereiding van individuele deelnemers voldoende is om ze te laten deelnemen
In hoeverre ben je daar als organisatie verantwoordelijk voor ?
Misschien hadden ze moeten inkorten, en misschien was dat niet nodig, en misschien waren 0,001% van de deelnemers slecht voorbereid en heeft dat geleid tot deze incidenten. ?
0,02 procent is erg weinig, maar dat toch ruim 900 incidenten onder de deelnemers.
Rationeel is het toch is gek dat 99,8% van deelnemers daar dan de dupe van zijn.
Ik ben erg benieuwd naar de evaluatie.
Bij de persconferentie werd gesproken over 78 tot 100 slachtoffers die naar het ziekenhuis moesten.. Dat is naar boven afgerond 0,002% van de deelnemers.
Maar als je rekent op 1% uitval de deelnemers bij aanvang. (vergunningverlening en advies ghor, algemene richtlijnen bij dit soort evenementen). Is dat normaal.
Nu kreeg je minder dan 0,002% maar allemaal wel binnen een twee uur, is dat een grote aanslag op de hulpverleningsketen.
Gezien de last op de hulpverleningsketen, denk ik een terrechte beslissing.
Ben benieuwd naar de eind-evaluatie in september (ten minste dat was altijd gebruikelijk)