Vierdaagse en ambulance

Auteur Topic: Vierdaagse en ambulance  (gelezen 8527 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #40 Gepost op: 21 juli 2006, 15:33:02
Ik begrijp je frustratie's maar als de organisatie toch wist dat 't zo warm zou worden (en dat wisten ze) dan was 't toch logischer geweest om bijv. de route in te korten, zoals een paar jaar eerder ook gebeurd was ?

Was inderdaad een optie geweest.

Ohjah, nog even hulde aan al die mensen die met water langs de kant stonden. Zonder hen was het nog erger afgelopen!


rkdennis

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 30 juli 2006, 17:15:36
Beste Rob

als je had gekeken in de rode kruistent op de wedren snaptje je dat het geen overbodige luxe was.
Hebben mensen die hulp nodig hebben minder echt op hulp als ze toevallig aan een wandelmars meedoen?
Bij deze vraag ga je onderscheid maken naast de gebruikelijke triage.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #42 Gepost op: 1 augustus 2006, 16:45:27
Buiten het feit dat ik heerlijk gewerkt heb in die Rode Kruistent op de wedren, blijft het vervelend voor de wandelaars om op deze manier een wandelevenement te moeten beëndigen. De ene groep omdat ze noodgedwongen moesten stoppen, de andere groep omdat ze de 4daagse graag hadden willen uitlopen in een in meer of mindere mate aangepaste versie.

Zoals de situatie is verlopen op die dijk bij Lent is (ook weer) bepaald door een aaneenschakeling van factoren. Stel je maar eens voor wat er gebeurd als er een rea wordt opgestart op een dijk van ± 3,5m breed en er wil een paar honderd wandelaars langs. Dat geeft enige belemmering. Die belemmering zorgt dat mensen stil komen te staan, waardoor ze langer in de hitte staan. Hierdoor vallen er weer meer mensen neer en ga zo maar door.

'Als dit, als dat en als nog veel meer' zijn voornamelijk vragen om ergens of bij iemand de schuld te kunnen leggen. Uiteindelijk is niemand gewongen om mee te lopen en van de mensen die weer op de been zijn geholpen in die Rode Kruistent had minimaal 75 - 80% te weinig gegeten of gedronken (vocht, suikers en zouten)

En ja, wellicht was vroeger starten en inkorten een verstandige keuze geweest, maar dat is achteraf makkelijk praten.

De medische hulpverlening heeft laten zien dat ze dmv triage en opschaling ook dit soort GRIP 3-situaties de baas kunnen.
Geloof niet alles wat je denkt.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #43 Gepost op: 3 augustus 2006, 12:38:41
Zoon overleden loper pleit Vierdaagse vrij
Door WILMA DE CORT

SLOOTDORP - De dood van de tweede wandelaar tijdens de Vierdaagse, Wim Lankreijer (65) uit Slootdorp, is niet te wijten aan de wandelmars. Dat zeggen nabestaanden.

Hij overleed op de eerste marsdag niet op het parcours, maar was al rond het middaguur binnen. De man is vervolgens nog naar een camping in Groesbeek gefietst en werd daar in de loop van de middag, na een douche, onwel. Hij is gestorven aan ver­moedelijk meerdere hartinfarcten en een aneurysma, zegt zijn 39-jarige zoon Marnix. Een aneurysma is een geleidelijke verwij­ding van een slagader waardoor de vaatwand dun en uitgerekt wordt en kan scheuren. Dat is ook bij Lankreijer gebeurd.
Op de eerste en tevens laatste Vierdaagsedag kwamen twee wandelaars om het leven. De andere overleden loper, een inwoner van Elst, werd onwel op het parcours, enkele kilometers voor de finish. Marnix Lankreijer: „ Mijn vader voelde zich prima toen hij terugkwam op de camping. Hij zei wel tegen mijn moeder dat hij de laatste vijf kilometer zwaarder had gevonden dan andere jaren. Hij is geen slachtoffer van de Vierdaagse en de Vierdaagse mag geen slachtoffer worden van zijn overlijden.”


www.gelderlander.nl
Nurse powerrrrr


Wilma

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 3 augustus 2006, 13:24:51
Vreemd verhaal eigenlijk. Een aantal hartinfarcten, wie heeft dit niet gezien. Ik zie het toch als een indirect gevolg van de vierdaagse. Maar het valt me op dat er tegenwoordig ook bij marathons elke keer mensen moeten worden gereanimeerd. Wat is er toch aan de hand? Ik vind dat dit eens een keer goed moet worden uitgezocht.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #45 Gepost op: 3 augustus 2006, 13:27:31
Vreemd verhaal eigenlijk. Een aantal hartinfarcten, wie heeft dit niet gezien. Ik zie het toch als een indirect gevolg van de vierdaagse. Maar het valt me op dat er tegenwoordig ook bij marathons elke keer mensen moeten worden gereanimeerd. Wat is er toch aan de hand? Ik vind dat dit eens een keer goed moet worden uitgezocht.

Een aneurysma komt niet plotseling, en een hartinfarct ontstaat ook niet zomaar daar gaat een weg van vernauwingen die langzaam ontstaan aan vooraf.
Nurse powerrrrr


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #46 Gepost op: 3 augustus 2006, 13:47:51
Als je eens wist hoeveel mensen "stile" infarcten doormaken dus het verwijt niet gezien is grote flauwekul of stemmingmakerij.  hetzelfde geldt voor een aneurysma velen merken het pas als het lekt of knapt. daarbij ook een keuring is flauwekul want deze meneer heeft al vele kilometers gelopen ook meerdere 4daagsen. kortom gewoon domme pech en geen verwijt aan de organisatie.

als het 20graden was geweest had hij het dus ook kunnen begeven.

Hulde aan de famillie die deze berichten in deze moeilijke tijd naar buiten brengt


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #47 Gepost op: 5 augustus 2006, 15:22:06
Vreemd verhaal eigenlijk. Een aantal hartinfarcten, wie heeft dit niet gezien. Ik zie het toch als een indirect gevolg van de vierdaagse. Maar het valt me op dat er tegenwoordig ook bij marathons elke keer mensen moeten worden gereanimeerd. Wat is er toch aan de hand? Ik vind dat dit eens een keer goed moet worden uitgezocht.

Ook mijn diepe respect voor de familie.

Wilma,

waarom is het volgens jouw een indirect gevolg van de vierdaagse, terwijl zoonlief op basis van meer informatie zegt dat de organisatie geen blaam treft.

Wie had het moeten zien ? En hoe hadden ze het moeten zien. want elke mens kan het overkomen.
In mijn reanimatie lessen gebruik ik een kort filmpje van een jonge, goed getrainde, beroepsvoetballer die in een vol stadion van het ene moment op het andere letterlijk dood omvalt.


Wilma

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 5 augustus 2006, 20:10:31
Het gebeurt de laatste tijd gewoon te vaak dat mensen dood neer vallen bij evenementen waarbij ze zwaar lichamelijk bezig zijn. Kijk maar de verschillende marathons waarbij mensen dood neer vielen en nu weer bij de vierdaagse. De situatie was bepaald niet normaal. Hoge temperaturen, geen beschutting en een grote lichamelijke inspanning. Dit soort dingen bij elkaar is een optelsom van risico's en nu kan het ene hart het beter aan dan het andere hart. Maar een hart dat dus zwak is of een zwakke plek heeft kan het niet meer hebben op zo'n moment.
De voetballer die dood neerviel is ook een mistery maar er zijn meer mensen die tijdens het sporten een hartstilstand hebben. Maar vaak heeft het dan te maken met een aangeboren afwijking of doping.


helm

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 5 augustus 2006, 20:49:16
In mijn reanimatie lessen gebruik ik een kort filmpje van een jonge, goed getrainde, beroepsvoetballer die in een vol stadion van het ene moment op het andere letterlijk dood omvalt.

Weet je toevallig wie die speler was en wanneer het gebeurde?