Vierdaagse en ambulance

Auteur Topic: Vierdaagse en ambulance  (gelezen 8529 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 19 juli 2006, 21:08:02
De enige valide reden die ik kan bedenken is dat er lessen te leren zijn, om dit in de toekomst te voorkomen.

Ik denk dat Meteo bij dit soort evenementen een belangrijke factor is,  niet alleen de temperatuur, windchill, neerslag maar ook luchtvochtigheid.  Van uit dance-events weten we dit de belangrijkste factor is waarom mensen out-gaan..

Heb je wel eens geprobeert om goede meteo gegevens te krijgen en de voorspellen wat de dag gaat doen. Het is erg gemakkelijk van meteo-mensen om de zeggen dat je iets ziet aankomen. Maar de KNMI en anderen, rekenen flinke bedragen voor correcte en nauwkeurige informatie.. Dus ze moeten niet zeggen dat het laagdrempelig toegankelijk is.

Patries, dit heeft niets te maken over de hulpverleners, maar juist voor de organisatie die de hulpverleners inhuren..

Laten we de lessen leren uit deze incidenten niet om schuldigen aan te wijzen, maar om het voorkomen dat het nog een keer voorkomt.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #31 Gepost op: 19 juli 2006, 21:12:35
De enige valide reden die ik kan bedenken is dat er lessen te leren zijn, om dit in de toekomst te voorkomen.

Ik denk dat Meteo bij dit soort evenementen een belangrijke factor is,  niet alleen de temperatuur, windchill, neerslag maar ook luchtvochtigheid.  Van uit dance-events weten we dit de belangrijkste factor is waarom mensen out-gaan..

Heb je wel eens geprobeert om goede meteo gegevens te krijgen en de voorspellen wat de dag gaat doen. Het is erg gemakkelijk van meteo-mensen om de zeggen dat je iets ziet aankomen. Maar de KNMI en anderen, rekenen flinke bedragen voor correcte en nauwkeurige informatie.. Dus ze moeten niet zeggen dat het laagdrempelig toegankelijk is.

Patries, dit heeft niets te maken over de hulpverleners, maar juist voor de organisatie die de hulpverleners inhuren..

Laten we de lessen leren uit deze incidenten niet om schuldigen aan te wijzen, maar om het voorkomen dat het nog een keer voorkomt.

Dat ben ik met je eens! de hulpverlening ging prima iedereen heeft gedaan wat ie kon ook de organisatie en dat was echt niet in de meest ideale omstandigheden. Het zijn een boel factoren en dat kan je achteraf allemaal verwijten maar er wordt echt wel over nagedacht en inderdaad een goede leerschool voor volgende keer.
Nurse powerrrrr


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 19 juli 2006, 21:33:33
http://www.gelderlander.nl/vierdaagsepleinnl/article512338.ece

Nog zes Vierdaagseslachtoffers in ziekenhuis

NIJMEGEN - Nog zes vierdaagseslachtoffers liggen in ziekenhuizen in Nijmegen en Arnhem. In totaal kwamen na de dramatisch verlopen eerste dag van de Nijmeegse vierdaagse 54 wandelaars in het ziekenhuis terecht. Video: reacties van onder andere burgemeester Ter Horst Vierdaagsemanager W. Jansen.

Tribunes langs de route worden afgebrokene. Foto: ANP
Dat is vanochtend gezegd op een persconferentie van de Vierdaagseorganisatie en de gemeente Nijmegen. Over de twee overleden wandelaars zei burgemeester Guusje ter Horst dat het om twee mannen gaat, één geboren in 1940 en de ander in 1948. Van één van de twee is bekend dat het een ervaren wandelaar is. De gemeente wil later in de week de slachtoffers herdenken.
De meeste bezweken wandelaars, 57, zijn dinsdag naar het Universitair Medisch Centrum Nijmegen St Radboud (UMC) vervoerd. Daar liggen nu nog drie patiënten. In het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen waren 13 mensen opgenomen en liggen er nu nog twee. Van de vier wandelaars die naar het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem waren vervoerd is er nog één persoon over. Die heeft een zonnesteek.
Uit een overzicht van de medische inzet werd duidelijk dat er tot 13 uur dinsdagmiddag weinig problemen waren. Tussen 13 en 14 uur kwamen de eerste meldingen van mensen die bevangen waren door de hitte en geholpen moesten worden. Tussen 14 en 15 uur veranderde dat beeld drastisch. Toen werd ook hulp ingeroepen van ambulances uit omliggende regio’s. Om 15.30 uur bleek ook dat niet voldoende en is een beroep gedaan op militaire ambulances en zijn nog eens tien ambulances uit naburige regio’s ingeschakeld.
In korte tijd kwamen bij het alarmnummer 112 300 meldingen binnen. Daarvan ging het in 52 gevallen om spoedvervoer. Alle problemen deden zich voor het laatste deel van het traject tussen Oosterhout en de Wedren.
Marsleider Wim Jansen meldde dat de wandelaars, die niet hadden meegekregen dat het evenement was afgelast en naar de Wedren zijn gekomen voor de start, het rustig opnamen. Ze waren wel teleurgesteld uiteraard maar konden begrip opbrengen voor de beslissing."
Dinsdag hebben 42.120 lopers toch de finish in Nijmegen gehaald, aldus de organisatie. Dat betekent dat iets meer dan duizend mensen onderweg zijn gestopt. Opmerkelijk genoeg waren er dus volgens een woordvoerder niet eens erg veel uitvallers. In 2005 vielen bijvoorbeeld 1880 mensen uit op de eerste dag. Het Rode Kruis heeft vastgesteld dat er minder blaren zijn behandeld dan andere jaren, maar nooit eerder waren er zo veel wandelaars die flauw vielen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #33 Gepost op: 20 juli 2006, 01:08:53
Pas geleden nog een docu/artikel (?) gezien dat je ook bij langdurige inspanning (bijv. marathon NY) juist dood kan gaan door te veel te drinken. Volgens mij kwam dat door 'zout' (natrium) te kort.

Gevonden:


http://www.prorun.nl/index.aspx?FilterId=1048&ChapterId=2216&ContentId=20212

Met deze tropische weersomstandigeheden heb je de neiging om  bij inspanning extra te gaan drinken. Maar hoeveel moet je nu precies drinken. Te weinig drinken leidt tot uitdroging en van teveel drinken kun je zelfs dood gaan. Over dat laatste is naar aanleiding  van de dood van een marathon loopster bij de Boston marathon veel gepubliceerd. In dit artikel krijg je tips om een goede drink strategie te ontwikkelen en hoe je hiermee mogelijke problemen kunt voorkomen.

1. Hoe belangrijk is vocht inname?
De vochtbalans in het lichaam wordt bij eenlangdurige inspanning bepaald door het zweten en vervangende vocht inname. Indien er te weinig vocht wordt ingenomen ontstaat er een dehydratie. De hoeveelheid zweetverlies wordt beïnvloed door de weersomstandigheden en loopsnelheid. Warm en vochtig weer doet het vocht verlies verder stijgen en versnelt een mogelijke dehydratie en oververhitting van het lichaam. Het is belangrijk om het lichaam tijdens het lopen in een goede vochtbalans te houden. Dit bevordert de veiligheid en prestatie van de loper. Door dehydratie gaat de loper langzamer lopen omdat door het vocht tekort de cardiac output en de cel functie vermindert. Aan de andere kant loert echter het gevaar om te veel vocht in te nemen wat weer kan leiden tot hyponatremia. Dit is een situatie dat er teveel vocht in het lichaam is gekomen en wat mogelijk tot ernstige gevolgen kan leiden.
Het gaat erom een balans te vinden in je vocht inname. Hier bestaan geen standaard regels voor.

2. Wat zijn de voortekenen van dehydratie?
Dorst is de eerste indicatie dat je het zweetverlies moet compenseren. Andere symptomen van uitdroging zijn o.a. hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid, duizeligheid, spierkrampen, je zwak voelen, droge mond en geïrriteerdheid.

3. Wat is de beste manier om uitdroging te voorkomen?
De beste manier om uitdroging te voorkomen is je zweetverlies te berekenen en dit tijdens de loop weer aan te vullen. Door een uur voor de wedstrijd iets extra te drinken start je met een goede vocht conditie.

4. Hoe bereken ik mijn zweet verlies?
De gemakkelijkste methode om je zweetverlies te bepalen is door jezelf naakt te wegen en vervolgens een half uur of een uur op wedstrijd snelheid te lopen. Na de loop weeg je jezelf direct weer naakt..Het verschil in gewicht is de hoeveelheid vochtverlies in een half of heel uur. Dit is de hoeveelheid vocht die je tijdens de race per half uur of heel uur verliest. Nu is het zaak om op basis van deze gegevens een drink strategie te bepalen. Let er goed op dat je niet te veel drinkt want dat kan leiden tot hyponatremia.

5. Wat is hyponatremia?
Hyponatremia is gedefinieerd als de hoeveelheid natrium in het bloed minder is dan 135 mmol/L. De Engelse term hiervoor is Exercise associated hyponatremia (EAH) en refereert aan hyponatremia wat veroorzaakt wordt door excessieve vocht inname tijdens langdurige inspanningen die langer duren dan 4 uur.

6. Wat zijn de signalen van hyponatremia?
De symptomen worden merkbaar als het natrium gehalte onder de 135 mmol/l zakt en er water in de lichaams cellen begint te vloeien. De eerste symptomen zijn gezwollen vingers of een te nauw zittend horloge, misselijkheid, braken, toenemende hoofdpijn en een gevoel van je niet goed voelen.. Meer serieuzere problemen zijn een toenemende zwelling van de hersenen wat leidt tot verwarring, geïrriteerdheid en geagiteerdheid. Als deze signalen genegeerd worden kan dit leiden tot serieuze hersens en longzwellingen, coma en uiteindelijk zelfs de dood.
Het kan even duren voordat de hyponatremia symptomen zich voordoen en tot een gevaarlijk niveau stijgen. Dus blijf goed opletten zelfs tot na een paar uur na de wedstrijd. Ben je na afloop niet dorstig ga dan niet extra gaan drinken maar wacht totdat je weer normaal urineert.

8. Hoe kan ik hyponatremia (EAH) voorkomen?
De enige manier om dit te voorkomen is door een goede drink strategie te plannen. Langzame lopers moeten alleen drinken bij marathons of andere lange lopen als men dorstig is en zodoende teveel drinken voorkomen. Gebruik trainingslopen om te bepalen hoeveel en hoe vaak je moet drinken bij verschillende weersomstandigheden. Weeg jezelf voor en na het lopen en als je nauwelijks bent afgevallen, heb je waarschijnlijk te veel gedronken. Verminder een volgende keer dan je vocht inname bij een zelfde soort weer- en inspanningscondities.

9. Wie behoren tot de risicogroep voor exercise associated hyponatremia (EAH)?
Iedereen die teveel water drinkt voor, gedurende en na de race/training, loopt het risico om een EAH te ontwikkelen. Er zijn echter ook andere factoren die een kans op EAH vergroten namelijk
. Marathon lopers die finishen na >4 uur
. Runners met een laag lichaams gewicht of lage body mass index
. Vrouwen

10. Hoe kan ik een goede vochtbalans vinden en voorkomen dat ik ofwel uitdroog of een EAH op loop?
Ontwikkel je eigen drinkstrategie en gebruik dan deze tips:
-Drink niet teveel

-Drink alleen als je dorstig bent en drink in overeenstemming met je gewichtverlies met marge van 1-2 % gedurende een lange loop. De hoeveelheid zweet verlies en verlies aan gewicht voor dezelfde afstand varieert met de verschillende jaargetijde en weercondities

-Let erop dat de kleur van je urine normaal blijft. Als het een donkere kleur heeft is er sprake van dehydratie of als het de kleur van water heeft is er sprake van overhydratie.

-Let goed op de eerder genoemde symptomen en wees alert op een klotsende maag of een opgeblazen gevoel.

11. wat moet ik doen als ik de symptomen waarneem?
Zoek onmiddellijk medische hulp bij een EHBO post of ziekenhuis. Vraag om een natrium serum concentratie test. Ga pas weer drinken als het medische personeel je daar toestemming voor geeft.
Tip: Schrijf je lichaamsgewicht op je arm. In geval van nood is dat voor de medische hulpdiensten een belangrijk getal waaraan ze kunnen zien of je last hebt van EAH

Bron Science in Sport
Vertaling en bewerking RP
©ProRun


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #34 Gepost op: 20 juli 2006, 04:21:45
Bij de persconferentie werd gesproken over 78 tot 100 slachtoffers die naar het ziekenhuis moesten..   Dat is naar boven afgerond 0,002% van de deelnemers.

Maar als je rekent op 1% uitval de deelnemers bij aanvang. (vergunningverlening en advies ghor, algemene richtlijnen bij dit soort evenementen). Is dat normaal.
Nu kreeg je minder dan 0,002% maar allemaal wel binnen een twee uur, is dat een grote aanslag op de hulpverleningsketen.
Gezien de last op de hulpverleningsketen, denk ik een terrechte beslissing.

Ben benieuwd naar de eind-evaluatie in september (ten minste dat was altijd gebruikelijk)



Het ging hier over A1 ritjes, dat is niet normaal... De meldkamer heeft 300 meldingen moeten verwerken in die korte tijd... Ook dat is verre van normaal.
Arts  www.alphalog.nl


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #35 Gepost op: 20 juli 2006, 04:24:04
Heeft iemand trouwens ergens de beelden van onze PAM-ambulance die met blauwe zwaailichten een 180-draai maakte, midden op de Waalbrug?  8) Is op SBS6 geweest, ik zoek de beelden nog...
Arts  www.alphalog.nl


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 20 juli 2006, 05:22:29
wie kan vertellen eventueel met p-2000 kopie welke ambulances en van welke regio er allemaal zijn ingezet.bij voorbaat dank


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #37 Gepost op: 20 juli 2006, 06:07:30
Zo'n beetje alles wat ze hadden.
Arts  www.alphalog.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #38 Gepost op: 21 juli 2006, 15:09:13
Ik zou dit jaar deelnemen aan de vierdaagse en was goed getraind. Ik had een goede voorbereiding, goede conditie en financieel veel geld erin gestoken. Ik was dan ook totaal verrast dat het evenement was afgelast.

Ik heb de eerste dag gelopen zonder al teveel problemen. Ik heb voldoende water tot me genomen, me de gehele tijd nat gehouden en voldoende gerust genomen.

Wat ik zag gebeuren en vooral aan het einde vanaf de één er laatste rustpost dat het fout ging. Mensen zonder hoofddeksels, mensen zonder voldoende water, mensen als zombies die gewoon door liepen, mensen die zichzelf niet koelde (stel je voor dat je nat wordt). Op de dijk vielen ze ook letterlijk bij bosjes. Maar! In het dorpje was voldoende water te krijgen om de dijk mee te redden. Op de dijk zelf was minder water te krijgen maar het was er wel! Maar veel mensen vonden het niet de moeite om in de rij te staan voor water of om een euro neer te tellen. Maar om even later wel langs de dijk neer te vallen. 90% van alle omgevallen lopers is zelf verantwoordelijk geweest!
Dat de organisatie er nu van langs krijgt vind ik min en gewoon weglopen van je eigen verantwoordelijkheid.

Was een beetje off-topic maar moest het even kwijt. Ik ben gewoon gigantisch gefrustreerd.

Ik heb werkelijk nog nooit zoveel ambulance's met een A1 zien rijden in zo'n korte tijd. Bizar gewoon! Bij de laatste kruising vielen ze ook allemaal neer. Want ja, het einde is in zicht dus even stug doorlopen...  :-\


Karim

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 21 juli 2006, 15:29:07
Dat de organisatie er nu van langs krijgt vind ik min en gewoon weglopen van je eigen verantwoordelijkheid.

Ik begrijp je frustratie's maar als de organisatie toch wist dat 't zo warm zou worden (en dat wisten ze) dan was 't toch logischer geweest om bijv. de route in te korten, zoals een paar jaar eerder ook gebeurd was ?

Uiteraard is het grotendeels de schuld van de mensen die zelf eigenwijs waren en zonder koeling en voldoende water stug doorliepen, maar 't inkorten van de route was zeker geen slecht idee geweest.