Ik vind het een lastige situatie waarbij ik me afvraag of dit al een noodweer situatie is.
Heeft de VD een vuurwapen dan is het een noodweersituatie, bij een mes heb ik zo mijn twijfels....
De agressie is totaal niet op de agent gericht. De agent is ook nog eens in burger en kan een veilige afstand innemen voordat hij tot actie over gaat. Hij heeft dus andere opties in plaats van het meteen schieten. Hij had er ook voor kunnen kiezen om zijn wapen te trekken, achteruit te lopen (afstand creëren) Aan te roepen en eventueel teschieten op de benen. (gedifferentieerd noodweervuur) Daar was echt wel tijd genoeg voor. Mocht de VD toch in jou richting stappen dan heb je echt wel tijd genoeg om alsnog noodweer te schieten.
Noodweer is het ook als de dreiging naar andere gericht is. Het hoeft niet per se naar jou gericht zijn. Daarnaast is het voor ons heel makkelijk om het filmpje eerst 100 keer te zien en vervolgens onze mening erop los te laten. Je hebt gelijk dat hij dit ook had kunnen doen. Achteraf!
Maar zoals Sylvester het vermelde dat het een duidelijke executie is, daar ben ik het dus niet mee eens. Persoonlijk denk ik wel dat het noodweer is en dat als je in Nederland zo'n situatie zou hebben de rechter er ook in mee gaat. Natuurlijk is het makkelijk om na vele malen het filmpje te bekijken je tot de conclusie komt dat ALS hij het anders had gedaan het beter was geweest. Maar ik denk dat jij net zo goed als ik begrijp dat je in zo'n situatie binnen een seconde moet beslissen wat je doet.
Even persoonlijke vraag Red: Heb je weleens je vuurwapen moeten trekken of daadwerkelijk moeten schieten? En dan bedoel ik niet tijdens een oefendag bij IBT.
Ik namelijk wel. Het is een hele aparte ervaring om iemand onder schot te houden en wetende dat als je de trekker over haalt diegene het mogelijk niet na verteld.