Twee dingen vallen mij op, buiten het grote aantal eenheden dat tp komt:
- Op 00:19 krijgt de middelste VD een ros op z'n hoofd van de politieman in het wit. Ik snap dat de situatie gespannen is, maar dit lijkt mij onnodig gebruik van geweld. VD ligt al vrijwel plat en wordt onder schot gehouden. M.i. ook niet veilig met in je andere hand een wapen
- Erger (in mijn ogen), i.v.m. veiligheid van hemzelf: op 00:31 gaat dezelfde diender bij het aan elkaar boeien van de rechter en de middelste VD, tussen zijn collega en twee van de drie VDs in staan, in de mogelijke line-of-fire van zijn collega richting de linker VD, mocht die laatste wat uit willen vreten
Dan komt er nog bij dat 'wij, die langs de zijlijn staan' de tijd hebben om erover na te denken en te discussiëren.
TP heb je dat op dat moment niet.
Je hebt net met hoge snelheid en superalert achter deze schoffies aangezeten, ondertussen pratend door de porto/mob en overleggend met je collega, kijkend op de straatnaamborden of navigatie omdat je geen idee hebt waar je bent op dat moment....
Dan zie je dit ongeval voor je neus gebeuren en is het maar afwachten wat voor figuren er in dit gestolen voertuig zitten.
Terwijl jij daar staat moet je oog voor alles hebben want als je een omstander in gevaar brengt staat dit direct dik uitgemeten in de landelijke media...
Ondertussen hoor je in je oortje of op de losse spreeksleutel menig eenheid en de meldkamer vragen waar je bent, of alles in orde is en waar de verdachten zijn....
Niet te vergeten dat je op dat moment bezig bent met het aanhouden van verdachten waarvan nog helemaal niet duidelijk is wie het zijn en welk verleden ze hebben of wat ze van plan waren....
Enz enz enz.
Oftewel...keurig gewerkt door de collega's. Tuurlijk gaat het nooit helemaal zoals hoort of moet, maar hier is mijns inziens niet onveilig gewerkt.