0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.
Wat is noodweer?Als een agent zelf in gevaar is of wanneer een verdachte een ander persoon (levens)gevaarlijk bedreigt, is er sprake van noodweer en mag de agent schieten.
1. Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
Dat zal uiteindelijk aan een rechter zijn om te beoordelen, maar uiteraard spreek je in deze situatie van noodweer. Degene die op de grond ligt mag zich verdedigen, de collega's die hem ontzetten ook. Die verdediging moet in verhouding staat tot het gevaar wat dreigt (in dit geval de dood als je ze door laat gaan). En dan ga ik even niks zeggen over de collega's die hem daar achterlaten in the first place
Oeeiii Gelijk een vraag: Stel dat we het hier over Nederland hebben, mag je dan gericht schieten (2m15s - 2m20s) ?http://www.liveleak.com/view?i=845_1371653957By: insane-dshk
Wat mij betreft een simpel antwoord: groep schopt 1 persoon die al op de grond ligt. Ja! Los van alle 'omstandigheden', 'voorgaande gebeurtenissen', 'verzachtende omstandigheden'. Als je iemand tegen zijn kop schopt die al knock out op de grond ligt, dan ben je alle excuses voorbij...
Word er niet afgeleerd bij de ME-training om met de rug naar de tegenstanders toe te staan (in dit geval wegrennen) ?
Vraag me af waarom er zo weinig politie (ME) is , en geen helm dragen bij dit soort omstandigheden..