Precies. Dat is ook geen demonstreren. Als je "relt"
dan weet je dat je door een hond gebeten kan worden en ook nog alleen als je niet luistert naar de aanwijzingen van het bevoegd gezag.
"Spontane" demonstraties lopen vaak uit de hand, er is dan geen orde dienst. Zodra er geweld wordt gebruikt is het geen demonstratie meer, maar een aktie. Greenpeace demontreert. Er komt geen geweld aan te pas, daar is ze juist tegen en de demontranten worden getraind in geweldloos verzet. De politie treedt op, maar ook geweldloos.
Maar toch kan ik mij situaties voorstellen waarbij je liever niet herkenbaar bent tijdens je akties. Bij het blokkeren van de poort naar het bedrijf bijvoorbeeld. Ook al is die aktie legaal en een van de middelen die de vakbond organiseert om eisen kracht bij te zetten, het kan wel eens zo zijn als alles achter de rug is je kop op de TV er voor zorgt dat je de laan uit vliegt.
Ik heb zelf bijvoorbeeld een hek in aanbouw gesaboteerd (zeg maar gesloopt) waarmee de hei zonder enige inspraak ineens dreigde afgesloten te worden, vlak voor onze neus.
Door dat protest (hekvrije heide) uit de burgerij kwam men op het idee dat misschien niet de hele hei afgesloten moest worden, maar dat een strook voor de honde bezitters vrij gelaten kon worden en wandelaars die het niet zo hebben op de bruine schotlandse grazers ook nog op de hei konden wandelen.
Zonder dat sloopwerk had Natuurmonumenten er niet over gepeinsd het hek te verplaatsen, daar was het te laat voor geweest. Maar ik besef dat als er politie bij gekomen was om de arme palen te beschermen ik een risico gelopen had.
Ik weet dat dit alles niet zoveel met filmpjes te maken heeft, maar "demontranten lopen nu eenmaal het risico gebeten te worden" schoot mij even in het verkeerde keelgat.