Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1986760 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Nico_B

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #440 Gepost op: 29 oktober 2010, 12:27:02
Het is wel wat laat dat ik reageer, maar mijn voorgangers hebben dit al voor mij gedaan.
Ik had er dan bij moeten zetten: als je een hondengeleider probeert aan te vallen zoals er in het filmpje te zien is is het risico groot dat je door de hond word gebeten.
Dus dat is dan het risico van een demonstrant.
Hopelijk iets beter zo?
Groet Nico_B


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #441 Gepost op: 29 oktober 2010, 13:20:37
Het is wel wat laat dat ik reageer, maar mijn voorgangers hebben dit al voor mij gedaan.
Ik had er dan bij moeten zetten: als je een hondengeleider probeert aan te vallen zoals er in het filmpje te zien is is het risico groot dat je door de hond word gebeten.
Dus dat is dan het risico van een demonstrant.
Hopelijk iets beter zo?


Nou zeg je het weer. Waarom moet die demonstrant er bij gehaald worden, laat dat nou gewoon weg. Een demonstrant hoort nooit het risico te lopen op een hondenbeet. Tenzij je de aanwijzingen van de politie niet opvolgt, maar dan komt het niet omdat je demonstreert, maar omdat je niet luistert.

Nog duidelijker:

Als je in een winkelcentrum loopt en niet luistert naar de agent en op een hond afloopt die hij bij zich heeft wordt je gebeten.

Dan zeg je toch ook niet: "dat  is het risico als je in een winkelcentrum loopt"?

Demonstreren is een gewone, normale activiteit waar je net zoveel recht op hebt als burger als in een winkelcentrum lopen. Gedragen moet je je altijd, in een winkelcentrum en als je aan het demonstreren bent.
Simpel door in een demonstratie te lopen hoor je geen enkel risico te lopen, althans in Nederland dan. In Noord Korea, China en Libië wel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #442 Gepost op: 29 oktober 2010, 13:29:33
Helaas is het begrip vreedzame demonstratie al een tijdje geleden vertrokken uit Nederland, bij de gemiddelde demonstratie in Den Haag of Amsterdam is er evenveel of meer Mobiele Eenheid aanwezig als bij een risico-voetbalwedstrijd.

Je zou haast kunnen zeggen dat het risico voor een ''onschuldige'' demonstrant om een klap te krijgen aanwezig is, doordat er zo veel geweld tegen de politie gebruikt wordt.

Ben benieuwd wat het morgen gaat worden  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #443 Gepost op: 29 oktober 2010, 14:16:38
Helaas is het begrip vreedzame demonstratie al een tijdje geleden vertrokken uit Nederland, bij de gemiddelde demonstratie in Den Haag of Amsterdam is er evenveel of meer Mobiele Eenheid aanwezig als bij een risico-voetbalwedstrijd.

Je zou haast kunnen zeggen dat het risico voor een ''onschuldige'' demonstrant om een klap te krijgen aanwezig is, doordat er zo veel geweld tegen de politie gebruikt wordt.

Ben benieuwd wat het morgen gaat worden  :-X

Bij een "normale" demontstratie, van de vakbonden ed en zg stille tochten zijn er ordehandhavers van de orginisatoren zelf aanwezig en deze handhaven de orde en ik heb zelden gehoord dat er bij zo'n demonstratie iets uit de hand loopt in Nederland.
Een van de taken van de politie is dan ook te zorgen dat de vreedzame demonstranten van hun recht op demonstreren gebruik kunnen maken. Het komt dan ook wel voor dat de politie mensen die demonstreren beschermen tegen geweld, in plaats van geweld tegen hen te gebruiken en zo hoort dat ook.

Het kan niet zo zijn dat je een vreedzame demonstratie kan saboteren door er hooligans heen te sturen, dan is het eind zoek.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #444 Gepost op: 29 oktober 2010, 14:51:27
Ook bij "normale" demonstraties is de politie in grote getale aanwezig. Niet altijd zichtbaar, maar wel aanwezig. Zoals Jerommeke al schrijft, is het begreep vreedzame demonstratie vertrokken. Wat jij probeert is omdat begrip weer terug te brengen. Een goed streven, maar bedenk dat blauw altijd tussen de partijen staat.
Digitaal onderzoek


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #445 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:12:49
Ook bij "normale" demonstraties is de politie in grote getale aanwezig. Niet altijd zichtbaar, maar wel aanwezig. Zoals Jerommeke al schrijft, is het begreep vreedzame demonstratie vertrokken. Wat jij probeert is omdat begrip weer terug te brengen. Een goed streven, maar bedenk dat blauw altijd tussen de partijen staat.
Ik denk dat politie bij evenenmenten een onontbeerlijke factor is. Ik pleit niet voor demonstraties zonder politie, dan begrijp je me verkeerd. Ik denk echter niet dat als je je daar normaal gedraagt en aanwijzingen opvolgt er een reël risico is dat je door een hond gebeten wordt. Als dat wel zo is en je dat normaal vindt zit er iets goed scheef. Als er een hond op je af gestuurd kan worden simpel omdat je een demonstrant bent vervalt het recht op demonstreren. Ik zie het al helemaal voor me, in een stille tocht tegen zinloos geweld loopt de burgemeester voorop. Wordt vervolgens gegrepen door een politiehond.

"Tja, dat is nu eenmaal het risico van een demonstrant."


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #446 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:35:27
Ik denk dat jij en Nico_B daarin hetzelfde bedoelen, maar dat net even anders verwoorden.  123chill

Een hond op iemand afsturen gebeurd niet zo maar, bedenk dat het middel in de geweldsspiraal bijna boven aan staat. Het duurt wel even voordat de hond op je afgestuurd wordt, maar als jij naar de hondengeleider loopt, is het een ander verhaal. Niet dat de hond dan automatisch het recht heeft om te bijten, maar de hond is geleerd om z'n baas te beschermen als die aangevallen wordt.
Digitaal onderzoek


Nico_B

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #447 Gepost op: 29 oktober 2010, 16:01:12
ik zie het al helemaal voor me, in een stille tocht tegen zinloos geweld loopt de burgemeester voorop. Wordt vervolgens gegrepen door een politiehond.

je houd nu wel het ene uiterste tegen over het andere.

ik heb het gevoel dat gewoon wild horen dat het iedereen kan overkomen en niet alleen demonstranten.
Groet Nico_B


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #448 Gepost op: 29 oktober 2010, 17:37:35
ik zie het al helemaal voor me, in een stille tocht tegen zinloos geweld loopt de burgemeester voorop. Wordt vervolgens gegrepen door een politiehond.

je houd nu wel het ene uiterste tegen over het andere.

ik heb het gevoel dat gewoon wild horen dat het iedereen kan overkomen en niet alleen demonstranten.

Ik wil van je horen dat je inziet dat demonstreren op zich geen strafbaar feit is.

Dat het zich misdragen altijd strafbaar is, ongeacht wat je aan het doen bent.  Ook als je demonstreert natuurlijk, maar dat ligt dan aan het feit dat je je misdraagt, niet omdat je demonstreert.
Niet iedere demonstrant misdraagt (het is zelfs zo dat een demonstrant die zich misdraagt geen demonstrant meer is, maar een aktievoerder of relschopper) zich en dient dus te worden blootgesteld aan hondebeten onder het motto eigen schuld dikke bult. Daarom gaf ik het voorbeeld van de burgemeester die demonstreert. Wil je die dan ook laten bijten? Ik zou zo graag zien dat dat onderscheid gemaakt werd tussen relschoppen en demonstreren. Het is niet zo dat relschoppen in de grondwet is vastgelegd, demonstreren wel.

Ik probeer te voorkomen dat er jongeren zijn die op groeien met de gedachte demonstranten een soort misdadigers zijn, die terecht aangevallen worden door politie en hun honden.

Het is ook een vrouw. Je zou ook kunnen zeggen "dat is nu eenmaal het risico als je een vrouw bent". Dat ze een vrouw is, heeft ook al geen pest te maken met de hondebeet. Die kwam omdat ze binnen het bereik van de hond kwam, ze had gewoon moeten maken dat ze weg kwam. En het heeft ook niets te maken met een aanval op de baas, die hond bijt in alles wat voor z'n voeten komt in zo'n situatie, ook in collega's, heb dat vaak genoeg gezien.
Je ziet dat de geleider hem op correcte manier probeert te lossen door 'm achter de schoften de pakken, maar dan is het kwaad al geschied. Die honden luisteren niet meer meteen, dat ligt aan het feit dat ze zo opgefokt zijn, helemaal vol adrealine.


Nico_B

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #449 Gepost op: 29 oktober 2010, 18:10:15
Ja, Bij wat je hier helemaal verteld ben ik het helemaal met je eens.
Demonstreren kan en mag iedereen en het misdragen daar in, ja, dat is dan de welbekende spijker op z'n kop
Groet Nico_B