Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1989065 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4660 Gepost op: 20 december 2013, 23:09:15
Citaat van: Arie link=msg=1230350 date=1387576568
Mooi hoe die opdringerige nieuwsgierige lui effetjes naar achteren worden gedirigeerd :P
wat me ook opvalt is het grote aantal voertuigen van de politie, ik telde er even snel ruim 10 voor deze inzet  :o
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #4661 Gepost op: 21 december 2013, 00:06:58
Dat is niet ongebruikelijk bij een achtervolging. Kan soms zeker meerwaarde hebben maar dat is niet altijd het geval.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #4662 Gepost op: 21 december 2013, 07:28:24
Dat is niet ongebruikelijk bij een achtervolging. Kan soms zeker meerwaarde hebben maar dat is niet altijd het geval.

Helaas niet ongebruikelijk... Levert alleen maar gevaar op. Ik heb nog nooit de meerwaarde gezien van meer dan 5 achtervolgende wagens. Je rijdt elkaar alleen maar in de weg, je trekt een heel gebied leeg qua bezetting, gevaar voor de overige weggebruikers en je creëert alleen maar meer chaos als de achtervolging tot een einde komt. Want iedereen wil vooraan staan natuurlijk.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #4663 Gepost op: 21 december 2013, 08:45:37
Laat ik voorop stellen dat ik er geen enkel waardeoordeel over kan (of wil) vellen, het is niet mijn werkgebied en ik heb dan ook geen enkele ervaring met achtervolgingen.

Maar het doet me wel denken aan van die amerikaanse praktijken waarbij men over 1 van de highways, met zo'n 20 mile tussen de afslagen, met 20-30 auto's bij elkaar achter de verdachte aancruisen.Bij voorkeur, terecht omwille van de veiligheid, op enige afstand erachter. Dat geeft toch een ietwat komische aanblik moet ik zeggen...  ;D
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #4664 Gepost op: 21 december 2013, 09:16:24
Citaat van: Rhonus link=msg=1230379 date=1387611937
Laat ik voorop stellen dat ik er geen enkel waardeoordeel over kan (of wil) vellen, het is niet mijn werkgebied en ik heb dan ook geen enkele ervaring met achtervolgingen.

Maar het doet me wel denken aan van die amerikaanse praktijken waarbij men over 1 van de highways, met zo'n 20 mile tussen de afslagen, met 20-30 auto's bij elkaar achter de verdachte aancruisen.Bij voorkeur, terecht omwille van de veiligheid, op enige afstand erachter. Dat geeft toch een ietwat komische aanblik moet ik zeggen...  ;D

Ik kan je uit ervaring zeggen dat het allesbehalve komisch aanvoelt. De adrenaline giert door je lijf.
In de jaren van de scannertijd heb ik het zelf meegemaakt op de a28 van Assen naar Hoogeveen in de nachtelijke uren.
Een persoon die proletarisch gewinkeld had bij een tv-zaak en daar de tv van de toekomst had meegenomen werd achtervolgd door ook zo'n 10 politiewagens.
Dat ging met een gangetje van rond de 160 en toen ik dus onderweg was zag ik het blauw-blauw in de verte aankomen. Uit voorzorg ben ik op de vluchtstrook gaan rijden met alarmverlichting aan om iedereen (inclusief de boef) de ruimte te geven. Meneer probeerde uit alle macht om uit de handen van de politie te blijven. Dat deed hij door langzamer en weer sneller te rijden, alle rijbanen te gebruiken en niet te schromen om andere voertuigen te raken. Dan voel je je echt even niet lekker achter het stuur en ben je dolblij als je zonder kleerscheuren het hele spul aan je voorbij hebt zien gaan. Dat kan ik je wel vertellen. Ik geloof dat de verdachte later in Hoogeveen gepakt is.

Ik denk dat het voor iedereen vooral spannend was, en dan bedoel ik dus echt iedereen. De dief, de politie en de overige weggebruikers.
Achteraf vond ik het mooi om eens meegemaakt te hebben, maar geloof me, het had ook anders kunnen aflopen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4665 Gepost op: 21 december 2013, 09:33:28
Citaat van: Rhonus link=msg=1230379 date=1387611937
Laat ik voorop stellen dat ik er geen enkel waardeoordeel over kan (of wil) vellen, het is niet mijn werkgebied en ik heb dan ook geen enkele ervaring met achtervolgingen.

Maar het doet me wel denken aan van die amerikaanse praktijken waarbij men over 1 van de highways, met zo'n 20 mile tussen de afslagen, met 20-30 auto's bij elkaar achter de verdachte aancruisen. Bij voorkeur, terecht omwille van de veiligheid, op enige afstand erachter. Dat geeft toch een ietwat komische aanblik moet ik zeggen...  ;D

Je kan en mag het niet vergelijken met de USA.
Ten eerste rijden ze daar, buiten sommige "foute wijken" altijd solo, dus als je daar wat extra handen nodig heb, komen er dus ook veel meer patrouillewagens terplaatse.
Ten tweede rijden ze daar bijna allemaal in gelijkwaardige vtgn.
Ten derde hebben ze nagenoeg allemaaal een gedegen rijopleiding achter de rug. Men krijg een standaard rijopleiding op een van de academies en daarna meestal nog een rijopleiding bij hun definitieve korps.(eigen ervaring bij de politie Washington, waar de collega's in totaal bijna 12 wkn rijopleiding krijgen, incl PIT-manoeuvre)

Hierin NL rijden er iig 2 soorten vtgn achter de te achtervolgen auto. Dit zijn de Tourans(die met pijn en moeite 190 op de teller krijgen) en de Volvo's(die ruim over de 200 gaan). Tevens zit er een behoorlijk verschil hier in de rijopleidingen. De collaga's van de wijkteams/basiseenheden hebben over het algemeen de basisrijopleiding, die tegenwoordig nog maar een week duurt, de collega's van de VP's/VHT's hebben een aanvullende rijopleiding van nog eens min. 2 weken(ARA/SMA/HRT).
In het heetst van de strijd komt het nog wel eens voor dat de collega's in de Tourans geen ruimte maken voor de collega's in de Volvo's, die veel makkelijker kunnen volgen en daar ook een veel beter vtg voor hebben.
En wat ook vaak/regelmatig gebeurt is dat er zich collega's bijvoegen, die zich niet eens aanmelden bij de meldkamer en "vrolijk" meerijden. Hierdoor krijg je dus een wildgroei aan vtgn.

Feitelijk is het zo geregeld dat als korps A begint met een achtervolging en men komt het gebied binnen van korps B, korps B de achtervolging overneemt, korps A blijft wel bij de achtervolging, want het is hun VD. Zo gaan we door tot de VD is aangehouden. Enja, zo kan je dus ook een stapel vtgn achter het te achter het te achtervolgen vtg.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #4666 Gepost op: 21 december 2013, 10:19:03
Ik probeerde al aan te geven dat het op geen manier een inhoudelijk oordeel was over de situatie. Zoals gezegd kan ik er niets zinnigs over zeggen, dus het ging er ook niet om of het nou wel of niet zo zou moeten zijn. Natuurlijk zijn er allerlei redenen voor, anders gebeurd het ook niet.

Het ging mij gewoon even puur om het beeld. Als achteloze toeschouwer. Juist kijkend zonder enige achtergrondkennis. Daar ging het mij om.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4667 Gepost op: 21 december 2013, 10:34:05
Citaat van: Rhonus link=msg=1230387 date=1387617543
Ik probeerde al aan te geven dat het op geen manier een inhoudelijk oordeel was over de situatie. Zoals gezegd kan ik er niets zinnigs over zeggen, dus het ging er ook niet om of het nou wel of niet zo zou moeten zijn. Natuurlijk zijn er allerlei redenen voor, anders gebeurd het ook niet.

Het ging mij gewoon even puur om het beeld. Als achteloze toeschouwer. Juist kijkend zonder enige achtergrondkennis. Daar ging het mij om.

Ik zag het ook niet als een aanval. Ik probeerde het juist duidelijk te maken wat de rede kan zijndat er dus een stapel zuurstokken achter aanrijden.
Ook snap ik hoe een burger het zich kan voorstellen, zeker als ik er soms zelf geen **** van snap wat ze er allemaal bij doen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #4668 Gepost op: 21 december 2013, 10:49:42
Toevallig vorige week een mini cursus voor de spijkermat gehad, is wat effectiever dan 20 voertuigen erachteraan idd  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #4669 Gepost op: 21 december 2013, 11:24:19
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1230390 date=1387618445
Ik zag het ook niet als een aanval.
[...]
Dan begrijpen we elkaar in ieder geval.  O0
Bedankt voor de toelichting.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)