Als jij op een dergelijk kort filmpje de onderstaande mening kan vormen: en
Dan vraag ik me werkelijk af of het verder allemaal goed met je gaat.....
En dat gebazel over de maatschappij voer je iedere keer op als weerwoord, je gaat alleen nooit inhoudelijk op de zaak in. Jou mening is constant gebaseerd op gebakken lucht.
En dan als slotwoord, de politie is al enkele jaren niet meer je beste vriend....
En ik moet wat vriendelijker zijn, poeh...
Ik hoop niet dat je werkelijk aangesproken voelde en dacht dat ik het over de politie had toen ik zei
"Er is een slag volk dat het helemaal geweldig vindt "schiet 'm in de knieschijven" enzo, maar die wil je niet als je beste vriend, toch?" Ik doelde op het slag volk dat vindt dat er niet hard genoeg opgetreden kan worden, meestal zelf ook geweldadige types en kandidaat om een keer voor het bankje te komen staan. Een politieke partij die roept om kordater optreden van de politie zit er vol mee.
Inhoudelijk, -ook al is het maar kort- houdt de agent de knie naar mijn mening te lang in de nek van de verdachte. Je probeert me met het argument "de beste stuurlui staan aan wal" de mond te soeren, en die vergelijking gaat echt niet op. Ik heb als burger het recht iets te vinden van deze politieagenten. Jij hebt het recht om wat ik vind gebazel te noemen en je mag af te vragen of het wel goed met me gaat (netjes voor je bent gek) omdat ik wat anders denk over welke kant het op moet gaan dan jij.
Wat jij niet belangrijk vindt, de maatschappij, de democtatische rechtstaat waar de rechters straffen en de politie slechts uitvoerend is, vormt voor mij juist één (samen met vrije nieuwsgaring en meningsuiting) van de belangrijkste pijlers van de vrije democratie.
En zo verschillen we allemaal, en dat is ook wel weer boeiend.
Dat over die onderbuik moet ik uitleggen, met onderbuikgevoelens bedoelt men emoties. En emoties zijn slechte raadgevers.
@Wout, dat dacht ik eerst ook dat het niet ging om het filmen en om afstand scheppen, maar daarna zie ik toch duidelijk dat de agent steeds expres voor het beeld schuift en dat plaatst het weer in een heel ander daglicht.
En verder zijn we het er dus niet eens op welk moment de boeien daadwerkelijk om zijn. Lang voordat hij zijn knie weghaalt volgens mij. Bovendien is bij mij iemand die op zijn buik ligt en waarbij ik één arm in een klem heb al aardig onder controle, maar hoe dat bij de politie is daar heb ik geen weet van, dat geef ik toe.
Als iemand op zijn buik op de straat is en hij beweegt zijn hoofd met mijn knie in zijn nek moet ik daarna echt even controleren wanneer hij voor het laatst voor tetanus is ingeënt, want zo zachtzinnig als je dat doet voorkomen is dat niet, je wangen en je neus zijn niet gebouwd op over de straat schuren.
Maar bedankt dat je me in ieder geval niet uitscheldt en normaal te woord staat.