Steeds vaker zie ik reacties van agenten, al dan niet op dit forum, dat het korps vaak op een verkeerde manier getoond wordt middels de filmpje op internet (youtube/geenstijl, etc.) Ik snap de frustratie wel, maar heb je dit niet zelf in de hand?
In de huidige samenleving zul je moeten accepteren dat jongeren (al vanaf 6 jaar soms) een mobiele telefoon hebben, inclusief behoorlijk goede opnameapparatuur (audio en video). Als agent zul je dus in publieke situaties er altijd rekening mee moeten houden dat je acties kunnen worden vastgelegd.
Dat alleen de filmpjes waarin een agent negatief in beeld komt youtube halen, is natuurlijk wel begrijpelijk. Een 16 jarig pubertje zal het niet interessant vinden een filmpje te uploaden waar een geduldige agent hem uitlegt dat een bekeuring voor het zonder helm rijden wel op z'n plek is. Als die agent in kwestie de knul uit frustratie eerst van z'n scooter aftrapt, al dan niet terecht
, dan wordt het natuurlijk snel anders!
Tja, je kan nu natuurlijk antwoorden of ik me zo geduldig kan opstellen wanneer zo'n ettertje mij het bloed onder m'n nagels vandaan haalt? Heel eerlijk kan ik daar antwoorden dat ik hem waarschijnlijk "een hens op z'n hasses" zal geven
, maar ja, ik heb dan ook geen publieke functie in dit verhaal. Sterker nog, wanneer ik dan gefilmd zou worden zul je alleen reacties zien in de trend van "goed zo" en "die knul vroeg er om"
Oneerlijk, ja! Maar de functie van een agent is hedentendage nog publieker geworden dan bijvoorbeeld 10 jaar terug. Dus zullen deze categorie fimpjes niet te vermijden zijn.
Nu zal een volwassen ingesteld persoon deze opnamen echt wel in perspectief kunnen zien. Ik denk dan ook niet dat de impact van dit soort zaken echt zo negatief is voor onze Blauwen dan dat gesuggereerd wordt. Zelf heb ik nog wel enig vertrouwen in het Gezag op straat:)