Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1986797 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #500 Gepost op: 1 december 2010, 00:05:46

Ik heb zo'n hekel aan die 'ik weet alles beter dan de professional' mentaliteit van tegenwoordig...

Eigenlijk heb je gelijk, dit hok is alleen voor gelijkgestemden, ik verlaat het...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #501 Gepost op: 1 december 2010, 01:41:56
dat dacht ik eerst ook dat het niet ging om het filmen en om afstand scheppen, maar daarna zie ik toch duidelijk dat de agent steeds expres voor het beeld schuift en dat plaatst het weer in een heel ander daglicht.

Als we zoŽn filmpje beoordelen als kritische burgers, moeten we onze mening wel duidelijk scheiden van de feiten.

Wat je duidelijk ziet is de schouder van een agent, die opschuift als de (hand van de) filmer opschuift. Dat is feitelijk waar te nemen.

Dat de agent dit doet om het filmen te verhinderen is jouw lezing van het verhaal.
Een plausibele reden dat deze agent mee opschuift, kan zijn dat hij wil voorkomen dat de filmer langs hem heen glipt. En zo zijn er nog andere redenen mogelijk die niets met het hinderen van filmen te maken hebben. Lastig te boordelen, want we hebben heel beperkt beeld, waar nog eens een 'directors cut' overheen is gegaan.

Overigens weinig sympathie van mijn kant voor die eencellige 'ik mag toch filmen, ik mag toch filmen' kwebbelaar. Tuurlijk mag je filmen, maar als die agent op die manier moet roepen dat je weg moet, ben je al tien stappen te ver. Laat die gasten lekker hun werk doen, dat is mij meer waard dan een paar van die schokkerige plaatjes.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


sylvester1986

  • Gast
Reactie #502 Gepost op: 1 december 2010, 02:51:27
Overigens weinig sympathie van mijn kant voor die eencellige 'ik mag toch filmen, ik mag toch filmen' kwebbelaar. Tuurlijk mag je filmen, maar als die agent op die manier moet roepen dat je weg moet, ben je al tien stappen te ver. Laat die gasten lekker hun werk doen, dat is mij meer waard dan een paar van die schokkerige plaatjes.

Geheel mee eens en verder een pluim voor de agenten die de aanhouding verrichten O0


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #503 Gepost op: 1 december 2010, 04:43:20
Eigenlijk heb je gelijk, dit hok is alleen voor gelijkgestemden, ik verlaat het...

hoho Henk, wacht even,

ik steun je volledig in je mening hoor, dus ben je niet meer alleen in je mening. Het blijkt wel uit alle reacties dat er een aantal ( aspirant ) agenten tussen zitten. Maar als kritische burger vind ik het waanzin om een geboeide man, met je knie op zijn hoofd,  op grond te moeten houden. Het komt op mij over "even laten zien wie de baas is"

maar dat hoort misschien ook wel een beetje bij het baantje van agent zijn....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #504 Gepost op: 1 december 2010, 07:46:37
Het blijkt wel uit alle reacties dat er een aantal ( aspirant ) agenten tussen zitten. Maar als kritische burger vind ik het waanzin om een geboeide man, met je knie op zijn hoofd,  op grond te moeten houden. Het komt op mij over "even laten zien wie de baas is"

maar dat hoort misschien ook wel een beetje bij het baantje van agent zijn....

Zolang je niet weet waarom die keuze's zijn gemaakt kun je daar ook helemaal geen antwoord op geven. Om dan gelijk maar weer met te beginnen dat het waanzin is en een kwestie van ''even laten zien wie'' dat moet je dan ook kunnen baseren op feiten.

Oja, het is trouwens een baan, geen baantje ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #505 Gepost op: 1 december 2010, 09:28:56
Geheel mee eens en verder een pluim voor de agenten die de aanhouding verrichten O0

En gelukkig was daar zwaailamp!
Vreemd dat het zelfde filmpje niet te kort wordt bevonden om de aanhouding als volkomen correct te bestempelen en op grond daarvan de agenten een pluim te verlenen.
Ik hoor geen enkel protest daartegen van de mensen die zeggen dat het filmpje te kort is om over de aanhouding te oordelen als het gaat om kritiek.
Als de noodzaak aanwezig was om hem een knie in de nek te leggen en te houden nadat de boeien omgedaan zijn, moet dat op het filmpje te zien of te horen zijn geweest, hoe kort het filmpje ook is.

Het wordt pas speculeren als je zegt dat de agent zijn knie in de nek legt in de hoop dat de verdachte wat meer gaat spartelen, en zo verzet tegen de arrestatie ten laste kan worden gelegd, een in sommige landen veel gebruikt truukje om te bewerkstelligen dat je nog wat meer geweld "moet" gebruiken en iemand een wat zwaardere straf kan krijgen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #506 Gepost op: 1 december 2010, 09:50:59
Beste Henk,

Ik was van plan om niet te gaan reageren, maar na je laatste reaktie kan ik toch echt mijn mond niet meer houden. Laat ik beginnen met dat een proffesional ook gevoelens en emoties heeft. Deze mogen en moeten namelijk wel meewegen in zijn besluitvorming. Dat boosheid niet altijd past ben ik met je eens, alleen als ik iemand lachend sla en in de boeien plaats komt het verhaal ook niet helemaal over. Ik kan ook boos doen... zoiets noemt men ambtelijk boos.

Het leuke is dat als de politie niet optreedt het een stelletje watjes zijn en als er wel stevig wordt opgetreden dit meteen wordt veroordeeld als onnodig.

Ook ik heb het filmpje gezien, bij de aanhouding van de man, terrecht of onterrecht, heeft de man kennelijk weerstand geboden, je wordt namelijk niet zomaar naar de grond gewerkt, verder is duidelijk te zien dat bij een van de agenten zijn pepperspray aan het koordje bungelt, kennelijk omdat hij er mee gedreigd heeft, of daadwerkelijk heeft gebruikt. Zelfs het dreigen met geweld wordt bij de politie al geregistreerd als daadwerkelijk geweldsgebruik. Die knie in de nek wordt twee keer op de schouder nek gezet om de verdachte zijn andere arm in de boeien te krijgen. Ik vind het niet schokkend. Ik heb een verdachte ook wel eens geslagen of op een andere manier pijn gedaan om te bewerkstelligen dat hij in de boeien kon worden geplaatst... tja... dat jij vindt dat dat niet kan, tja dat mag je natuurlijk vinden. Nogmaals ook daar zijn geeigende kanalen voor om dit onder de aandacht te brengen.

Dat jij gaat oordelen dat het allemaal overdreven is, is helemaal niet aan jou. Dat beoordeelt namelijk een officier van justitie, de terechtheid van een aanhouding wordt getoetst door een hulp-officier van justitie.

Ik zal de volgende keer als jij iets bergt of gaat slepen ook eens ongezouten commentaar geven, gewoon omdat dat maar moet kunnen. Eens kijken of jij daar dan ook net zo genuanceerd mee omgaat. Ja ik weet het, je gaat nu zeggen dat je dat doet en dat het je niet uitmaaakt, die had ik ook kunnen verzinnen als je hierop reageert....

Je mening geven mag, meteen denigrerend over een beroepsgroep doen, tja dan kun je wat reakties verwachten...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #507 Gepost op: 1 december 2010, 11:08:06

Dat jij gaat oordelen dat het allemaal overdreven is, is helemaal niet aan jou. Dat beoordeelt namelijk een officier van justitie, de terechtheid van een aanhouding wordt getoetst door een hulp-officier van justitie.

Ik zal de volgende keer als jij iets bergt of gaat slepen ook eens ongezouten commentaar geven, gewoon omdat dat maar moet kunnen. Eens kijken of jij daar dan ook net zo genuanceerd mee omgaat. Ja ik weet het, je gaat nu zeggen dat je dat doet en dat het je niet uitmaaakt, die had ik ook kunnen verzinnen als je hierop reageert....

Je mening geven mag, meteen denigrerend over een beroepsgroep doen, tja dan kun je wat reakties verwachten...

Oei, dus de officier van justitie en niet de rechter bepaalt of overmatig geweld is gebruikt... Mijn mening mag ik geven en ik maak die niet afhankelijk van wat een rechter en nog minder van wat een officier van justitie vindt. En ook een rechter zal vinden dat ik mijn mening mag geven (vrij land enzo).

Als jij Grizz zegt dat een redding anders had gekunt zal ik de eerste zijn die nog eens kritisch naar de redding zal gaan kijken, ik ben altijd aan het streven naar beter en kritiek van anderen helpt daarbij.

Het laatste wat ik zal doen bij ontvangen kritiek is kritikus voor gek te verklaren en voor te houden dat hij maar wat loopt te bazelen. Als het een stuurman aan de wal is vind ik vast een manier om uit te leggen waarom ik het deed zoals ik het deed en kan ik dat niet is er wat fout gegaan. En ik ben niet zo onzeker dat ik niet kan toegeven dat ik fouten maak, ik maak er legio.

In mijn beleving is iemand op zijn buik met boeien om niet zo gevaarijk meer en ook ook bazel ik, moet ik mij daarom na laten kijken, is het filmpje te kort om te oordelen of iets fout ging, maar lang genoeg om te zien dat het goed ging, moet ik het een mening er op na houden overlaten aan een officier van justitie en zijn dit niet de geeigende kanalen om iets te vinden, ondanks deze uitstekende inhoudelijke argumenten ben ik nog niet om.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #508 Gepost op: 1 december 2010, 11:49:28
Dat jij gaat oordelen dat het allemaal overdreven is, is helemaal niet aan jou.

Grizz, dit is een discussieforum. Je mag het hartgrondig met elkaar oneens zijn. Maar zeggen dat iemand niet een bepaalde mening mag hebben gaat te ver. In een democratie hebben we vrijheid van meningsuiting ;-) ;-)


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #509 Gepost op: 1 december 2010, 12:05:38
Grizz, dit is een discussieforum. Je mag het hartgrondig met elkaar oneens zijn. Maar zeggen dat iemand niet een bepaalde mening mag hebben gaat te ver. In een democratie hebben we vrijheid van meningsuiting ;-) ;-)

Volgens mij zegt Grizz niet dat Henk zijn mening niet mag geven, maar dat het niet aan Henk is om te oordelen over het al dan niet terecht gebruik maken van geweld bij een aanhouding. Deze toetsing is geborgd binnen onze democratie en ligt (getrapt) bij de meerdere van degene die geweld gebruikt en zo verder omhoog tot aan de rechter.

Grizz zegt zelfs nog aan het einde:
Je mening geven mag, meteen denigrerend over een beroepsgroep doen, tja dan kun je wat reakties verwachten...