Bekend filmpje en was toen heel wat over te doen; is ook uitgebreid op internet geweest en over gediscussieerd destijds. Ging over twee jongens die zaten te eten in de bus geloof ik en dat mocht niet.
Wat is het 'leermoment' in deze? Ben ik wel benieuwd naar.
Aantal leerpunten die wij vanuit de academie hebben besproken:
- De bus leegtrekken, iedereen er uit. Zorg voor een veilige werkomgeving! Vergelijk het met een vol café waar onenigheid is; daar stappen we ook niet naar binnen maar laten we iedereen naar buiten komen.
- Geen pepperspray gebruiken, heeft totaal geen zin want jij, je collega's en de andere inzittenden worden ook besmet.
- De verdachte zit daar -voor hem- ideaal, afgeschermd en opgezweept door het publiek. Hij zal niet verplaatsen, maar het publiek kan (en moet) wel weg. Vervolgens gaan we met de hond naar binnen, moet je opletten hoe snel hij er uit is. Is nu te gevaarlijk.
- Niet met zoveel collega's in de kleine ruimte gaan staan, niet alleen sta je elkaar in de weg. Je loopt ook een groot risico dat het publiek (dat niet pro politie is) een collega pakt, of zich massaal tegen je richt. Bovendien moet je er niet aan denken wat er gebeurt als ze aan je wapens gaan zitten (en ja, dat gebeurt).
Soms kun je beter met 4 man op een verdachte gaan dan met 8 man, less is more. Zeker in zulke ruimtes. Er waren nog wat punten dacht ik, maar het is inmiddels alweer een paar jaar geleden.
Overigens is het altijd makkelijk lullen hoor achteraf, op zo'n moment maak je namelijk hele andere beslissingen. Dit is wel een voordeel van jongeren die alles op Youtube plempen, want we kunnen hier lering uit gaan trekken. Een voor hun ongewenst neveneffect