Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1988710 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #5040 Gepost op: 15 juli 2014, 22:44:12
Bekend filmpje en was toen heel wat over te doen; is ook uitgebreid op internet geweest en over gediscussieerd destijds. Ging over twee jongens die zaten te eten in de bus geloof ik en dat mocht niet.

Wat is het 'leermoment' in deze? Ben ik wel benieuwd naar.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #5041 Gepost op: 16 juli 2014, 00:12:16
moet zeggen dat het ze ook echt niet makkelijk word gemaakt door de werkruimte en omgeving!
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #5042 Gepost op: 16 juli 2014, 09:34:58
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1283755 date=1405462336
moet zeggen dat het ze ook echt niet makkelijk word gemaakt door de werkruimte en omgeving!
Dus dat is wellicht dan maar de eerste stap, rest van de bus naar buiten, brengt meteen een hoop rust, bewegingsruimte plus extra middelen met zich mee (pepperspray).
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #5043 Gepost op: 16 juli 2014, 14:22:36
Als ik het goed zie wordt er op een gegeven moment ook gepepperd en krijgt daarbij de biker de volle laag.

Tja, de hele bus belemmerd de agenten in hun functioneren. ME en leeghalen die boel?

Verder wel daadkrachtig opgetreden, en volgehouden.


Chazia

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #5044 Gepost op: 16 juli 2014, 15:09:53
Ik zou eerst al de overige passagiers verzoeken om tijdelijk de bus te verlaten dat scheelt al chaos en ruimte, vervolgens met een man of 4 de grote jonge aanspreken en eruit halen.
eat or be eaten


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5045 Gepost op: 16 juli 2014, 16:25:38
Citaat van: Arie link=msg=1283745 date=1405457052
Bekend filmpje en was toen heel wat over te doen; is ook uitgebreid op internet geweest en over gediscussieerd destijds. Ging over twee jongens die zaten te eten in de bus geloof ik en dat mocht niet.

Wat is het 'leermoment' in deze? Ben ik wel benieuwd naar.

Aantal leerpunten die wij vanuit de academie hebben besproken:

- De bus leegtrekken, iedereen er uit. Zorg voor een veilige werkomgeving! Vergelijk het met een vol café waar onenigheid is; daar stappen we ook niet naar binnen maar laten we iedereen naar buiten komen.  
- Geen pepperspray gebruiken, heeft totaal geen zin want jij, je collega's en de andere inzittenden worden ook besmet.
- De verdachte zit daar -voor hem- ideaal, afgeschermd en opgezweept door het publiek. Hij zal niet verplaatsen, maar het publiek kan (en moet) wel weg. Vervolgens gaan we met de hond naar binnen, moet je opletten hoe snel hij er uit is. Is nu te gevaarlijk.
- Niet met zoveel collega's in de kleine ruimte gaan staan, niet alleen sta je elkaar in de weg. Je loopt ook een groot risico dat het publiek (dat niet pro politie is) een collega pakt, of zich massaal tegen je richt. Bovendien moet je er niet aan denken wat er gebeurt als ze aan je wapens gaan zitten (en ja, dat gebeurt).

Soms kun je beter met 4 man op een verdachte gaan dan met 8 man, less is more. Zeker in zulke ruimtes. Er waren nog wat punten dacht ik, maar het is inmiddels alweer een paar jaar geleden.
Overigens is het altijd makkelijk lullen hoor achteraf, op zo'n moment maak je namelijk hele andere beslissingen. Dit is wel een voordeel van jongeren die alles op Youtube plempen, want we kunnen hier lering uit gaan trekken. Een voor hun ongewenst neveneffect  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #5046 Gepost op: 16 juli 2014, 16:43:02
Dan nog blijft het een complexe situatie...je krijgt sowieso problemen zodra je de bus leeg trekt. Maar goed, ik ben niet van de blauwe tak...dus wat ik voor een recht van spreken :)
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #5047 Gepost op: 16 juli 2014, 17:07:08
Citaat van: silque link=msg=1283828 date=1405520738
Aantal leerpunten die wij vanuit de academie hebben besproken:

- De bus leegtrekken, iedereen er uit. Zorg voor een veilige werkomgeving! Vergelijk het met een vol café waar onenigheid is; daar stappen we ook niet naar binnen maar laten we iedereen naar buiten komen.  
- Geen pepperspray gebruiken, heeft totaal geen zin want jij, je collega's en de andere inzittenden worden ook besmet.
- De verdachte zit daar -voor hem- ideaal, afgeschermd en opgezweept door het publiek. Hij zal niet verplaatsen, maar het publiek kan (en moet) wel weg. Vervolgens gaan we met de hond naar binnen, moet je opletten hoe snel hij er uit is. Is nu te gevaarlijk.
- Niet met zoveel collega's in de kleine ruimte gaan staan, niet alleen sta je elkaar in de weg. Je loopt ook een groot risico dat het publiek (dat niet pro politie is) een collega pakt, of zich massaal tegen je richt. Bovendien moet je er niet aan denken wat er gebeurt als ze aan je wapens gaan zitten (en ja, dat gebeurt).

Soms kun je beter met 4 man op een verdachte gaan dan met 8 man, less is more. Zeker in zulke ruimtes. Er waren nog wat punten dacht ik, maar het is inmiddels alweer een paar jaar geleden.
Overigens is het altijd makkelijk lullen hoor achteraf, op zo'n moment maak je namelijk hele andere beslissingen. Dit is wel een voordeel van jongeren die alles op Youtube plempen, want we kunnen hier lering uit gaan trekken. Een voor hun ongewenst neveneffect  ;)

Ok bedankt voor de toelichting. Overigens deelde de betreffende jongen zelf de eerste klap uit. Dus dat gehuil van die lui eromheen snap ik niet zo.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #5048 Gepost op: 16 juli 2014, 17:31:53
Citaat van: Wessel1 link=msg=1283625 date=1405365938
Op het moment dat hij zijn mes weg gooit is er ook geen reden meer om te schieten toch?

Ik vind dit ook wel bijzonder sterk... Die man heeft niets meer in zijn handen, neemt de vlucht en wordt dan (nadat die vrouw er -tig keer heeft naast geschoten) in een salvo neergehaald. Het lijkt mij zeer gevaarlijk om iemand om te leggen omdat hij mogelijk nog andere burgers in gevaar zou kunnen brengen in de toekomst. Acuut gevaar was er hier zeker alvast niet meer. Mogelijke geestelijke afwijkingen doen op dat ogenblik ook niet terzake. Mocht men vanwege de hypothese dat hij misschien in de toekomst medeburgers kwaad zou kunnen doen, mensen zomaar mogen neerknallen, de wapenindustrie zou gouden zaken doen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #5049 Gepost op: 16 juli 2014, 17:42:05
Zolang je nog nooit met iemand gestoeid hebt die in een psychose zit of onder invloed is van verdovende middelen kan je beter niet zulke opmerkingen maken. Dit soort verschijnselen maken van de kleinste man een vechter waar de grootste MMA fighters het tegen afleggen.

Daarnaast is al vaker genoemd dat wij niet het verhaal kennen, weten wat er aan vooraf is gegaan en ook niet weten of hij nog iets bij zich heeft (wat de agenten wellicht wel weten...).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein