Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 2008058 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #5320 Gepost op: 4 oktober 2014, 16:46:33
Citaat van: Sylvester link=msg=1300169 date=1412431931
Kan een agent iemand continu controleren als iemand zich op straat bevind en kan een agent de legitimatie in beslag nemen als het verlopen is?
Innemen als de geldigheid verlopen is kan. Toevallig twee weken geleden 'geleerd' van een collega. Waar deze bevoegdheid terug te vinden is weet ik helaas niet meer.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #5321 Gepost op: 4 oktober 2014, 17:02:26
Ik vermoed dat we dit ergens in de Paspoortwet moeten terugzoeken, maar ik vind daar zo snel geen officiële bevoegdheid.

Artikel 47

1. Een reisdocument vervalt van rechtswege, indien:
a. de houder van het reisdocument, waarin staat vermeld dat deze de Nederlandse nationaliteit bezit, het Nederlanderschap heeft verloren;
b. de houder van het reisdocument voor vluchtelingen of van het reisdocument voor vreemdelingen niet meer beschikt over de status of verblijfstitel op grond waarvan hem het reisdocument is verstrekt, het Nederlanderschap dan wel de nationaliteit van een ander land heeft verkregen of, houder zijnde van een reisdocument als bedoeld in artikel 12, 14 of 15, door een ander land van een reisdocument is voorzien;
c. de redenen die tot de verstrekking van het diplomatiek paspoort, het dienstpaspoort of het reisdocument als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder f en g, hebben geleid, zijn vervallen;
d. de geldigheidsduur daarvan is verstreken;

rtikel 54

1. Een reisdocument wordt ingehouden, indien:
a. het van rechtswege is vervallen ingevolge artikel 47 of 48;
b. het zodanig is beschadigd dat daarin opgenomen beveiligingskenmerken zijn aangetast, gegevens niet meer leesbaar zijn of een deel ervan ontbreekt;
c. in of aan het document wijzigingen zijn aangebracht of aantekeningen zijn gesteld door een onbevoegde;
d. de gezichtsopname van de houder niet langer voldoende gelijkenis vertoont;
e. blijkt dat daarin abusievelijk verkeerde gegevens zijn vermeld dan wel anderszins fouten zijn gemaakt bij de vervaardiging van het reisdocument.
2. Indien de autoriteit die het reisdocument heeft ingehouden, niet bevoegd is tot definitieve onttrekking van reisdocumenten aan het verkeer, zendt hij het ingehouden reisdocument onverwijld aan een daartoe wel bevoegde autoriteit. De houder wordt hiervan terstond in kennis gesteld.
3. De daartoe bevoegde autoriteit onttrekt het ingehouden reisdocument definitief aan het verkeer, tenzij nog een beroepstermijn openstaat, een beroepsprocedure aanhangig is of het reisdocument anderszins in een gerechtelijke procedure nodig is.
Ik neem aan (aannames zijn dodelijk, ik weet het) dat de politie wel onder de "autoriteit" zal vallen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #5322 Gepost op: 4 oktober 2014, 17:04:25
Ik denk dat je erg warm zit Red, maar in de praktijk heb ik het zelf nog nooit meegemaakt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5323 Gepost op: 4 oktober 2014, 17:14:54
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-is-de-identificatieplicht.html

De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt.

Er staat dus dat je het moet kunnen tonen, er staat niet dat je het moet overhandigen.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #5324 Gepost op: 4 oktober 2014, 17:18:56
Ten eerste is een identiteitsbewijs niet geldig als hij verlopen is. ;) Dat gaat dus al niet meer op. Daarnaast staat het op de site van de rijksoverheid ietwat "simpel" omschreven om het niet zo onbegrijpelijk te maken. De wet zegt namelijk:

Citaat
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden.

dat houd dus gewoon in dat ik, als ik met mijn politietaak bezig ben, het identiteitsbewijs gewoon vast wil hebben. En niet dat iemand het voor mijn gezicht mag staan wapperen omdat ik het zo ook goed kan zien. Ik wil het identiteitsbewijs namelijk kunnen controleren op echtheidskenmerken, en dat kan niet als ik hem niet vast heb.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #5325 Gepost op: 4 oktober 2014, 17:53:15
Wat vinden jullie van de toon in het filmpje? En de uitspraken?
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..

7194

• Senior gebruiker
Reactie #5326 Gepost op: 4 oktober 2014, 18:31:14
Citaat van: quattromontanes link=msg=1300187 date=1412437995
Wat vinden jullie van de toon in het filmpje? En de uitspraken?
Heel vriendelijk is het niet, wel duidelijk.

sylvester1986

• Gast
Reactie #5327 Gepost op: 4 oktober 2014, 18:37:41
Citaat van: Thor link=msg=1300172 date=1412433071
Je moet de geldige id kaart bij je hebben.
Nee, in Nederland hebben wij geen draagplicht, wel een toonplicht, wat in de praktijk neerkomt dat je hem beter bij je kan hebben.

Hendriksje

• Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #5328 Gepost op: 4 oktober 2014, 19:25:53
Ik denk dat deze jongen heel wat zaakregistraties op naam heeft. Laat zo'n jongen maar merken dat we achter 'm aan zitten. Niks mis mee.

De softe aanpak helpt schijnbaar niet, zeker als je op een gegeven moment bij het veiligheidshuis wordt besproken dan spreken we niet meer over een kruimelboef.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #5329 Gepost op: 4 oktober 2014, 19:37:06
Ach het veiligheidshuis is niet meer zo strikt als vroeger. Ook de mensen die geen of weinig zaaksregistraties hebben kunnen hier besproken worden, denk dan aan zorgelijke thuis situaties of bijzondere omstandigheden.
Gelukkig worden personen tegenwoordig steeds sneller voor het veiligheidshuis aangemeld, in plaats van dat het als laatste redmiddel wordt gebruikt.

maarre... ontopic?  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.