Die vreemde omstandigheden hoeven er voor jou niet te zijn, maar kunnen er voor een agent wel zijn. Misschien voldoe je aan een signalement van iemand waar ze zojuist naar op zoek zijn, misschien is je aanwezigheid in een bepaalde buurt op een bepaald tijdstip voor agenten vreemd etc. Dit kunnen allemaal gronden zijn om je identiteitsbewijs te vorderen.
Daarbij ben ik niet verplicht om jou een uitleg te geven waarom ik hem vorder, ondanks dat dit in vele gevallen wel fatsoenlijk is. Er zijn genoeg situaties waarin ik de discussie of bijdehante vragen niet ga beantwoorden, maar er zijn er ook genoeg waarin ik je netjes uitleg waarom ik iets doe.
Als jij alsnog weigert om je te identificeren dan word je aangehouden en voorgeleid aan de hulpofficier, die gaat bepalen of wij inderdaad een juridische grond hebben om je identiteitsbewijs te vorderen en of je dus rechtmatig bent aangehouden.
Kortom: je kunt vragen waarom je moet identificeren, maar drijf het niet op de spits. Jouw bewering is in ieder geval niet juist. Je loopt een risico op aanhouding waarbij de hulpofficier gaat bepalen of het rechtmatig is of niet. Zonde van de tijd in mijn ogen!