Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1989962 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #5340 Gepost op: 5 oktober 2014, 16:42:43

(nu had ik de agent te pakken met dat ik geen overtreding had begaan en de er geen aangepaste apv was op dat moment voor daar, maar dat ter zijde).
Als je de moeite neemt om te reageren in de blauwe hoek van dit forum, neem dan ook de moeite je eerst in te lezen in de materie voordat je je wijsheden gaat spuien.

Artikel 8 Politiewet spreekt over 'personen' van wie ik inzage in een ID-document kan vorderen, mits noodzakelijk ter uitvoering van de politietaak. Die persoon kan een verdachte zijn (maar die houd ik staande op grond van 52 WvSv) maar ook een getuige of betrokkene, of een vaag persoon op een vaag tijdstip in een buurt waar veel wordt ingebroken.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5341 Gepost op: 5 oktober 2014, 20:37:00
Dus als ik zonder vreemde omstandigheden e.d. fiets ergens kan een agent mij uit het niets vragen om mij te legitimeren? Er is mij gezegd geworden door een agent dat je gerust kan vragen om te legitimeren maar als hij niet kan aangeven op grond waarvan dat het niet hoeft. Als de agent mij een reden aangeeft (zoals je zegt dat er iets is ofzo) dan moet ik me inderdaad kunnen legitimeren. Ik schreef het inderdaad maar half (was ook met de telefoon, mijn excuses)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #5342 Gepost op: 5 oktober 2014, 20:45:52
Je kan het vragen maar de agent hoeft het je niet uit te leggen. Als je aangehouden wordt en een proces-verbaal krijgt dan kan je de rechter er naar laten kijken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5343 Gepost op: 5 oktober 2014, 20:46:22
Die vreemde omstandigheden hoeven er voor jou niet te zijn, maar kunnen er voor een agent wel zijn. Misschien voldoe je aan een signalement van iemand waar ze zojuist naar op zoek zijn, misschien is je aanwezigheid in een bepaalde buurt op een bepaald tijdstip voor agenten vreemd etc. Dit kunnen allemaal gronden zijn om je identiteitsbewijs te vorderen.

Daarbij ben ik niet verplicht om jou een uitleg te geven waarom ik hem vorder, ondanks dat dit in vele gevallen wel fatsoenlijk is. Er zijn genoeg situaties waarin ik de discussie of bijdehante vragen niet ga beantwoorden, maar er zijn er ook genoeg waarin ik je netjes uitleg waarom ik iets doe.
Als jij alsnog weigert om je te identificeren dan word je aangehouden en voorgeleid aan de hulpofficier, die gaat bepalen of wij inderdaad een juridische grond hebben om je identiteitsbewijs te vorderen en of je dus rechtmatig bent aangehouden.

Kortom: je kunt vragen waarom je moet identificeren, maar drijf het niet op de spits. Jouw bewering is in ieder geval niet juist.  Je loopt een risico op aanhouding waarbij de hulpofficier gaat bepalen of het rechtmatig is of niet. Zonde van de tijd in mijn ogen!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5344 Gepost op: 5 oktober 2014, 20:54:21
Okee! Kijk, zo leer je toch nog iets hier! Dank jullie wel!

PS: op het spits drijven doe ik zowiezo niet want meestal als ik op de fiets zit heb ik toch echt wel een bestemming + tijdstip dat ik daar moet zijn 98uiye
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #5345 Gepost op: 7 oktober 2014, 19:27:57
Citaat van: silque link=msg=1300369 date=1412534782
Die vreemde omstandigheden hoeven er voor jou niet te zijn, maar kunnen er voor een agent wel zijn. Misschien voldoe je aan een signalement van iemand waar ze zojuist naar op zoek zijn, misschien is je aanwezigheid in een bepaalde buurt op een bepaald tijdstip voor agenten vreemd etc. Dit kunnen allemaal gronden zijn om je identiteitsbewijs te vorderen.

Daarbij ben ik niet verplicht om jou een uitleg te geven waarom ik hem vorder, ondanks dat dit in vele gevallen wel fatsoenlijk is. Er zijn genoeg situaties waarin ik de discussie of bijdehante vragen niet ga beantwoorden, maar er zijn er ook genoeg waarin ik je netjes uitleg waarom ik iets doe.
Als jij alsnog weigert om je te identificeren dan word je aangehouden en voorgeleid aan de hulpofficier, die gaat bepalen of wij inderdaad een juridische grond hebben om je identiteitsbewijs te vorderen en of je dus rechtmatig bent aangehouden.

Kortom: je kunt vragen waarom je moet identificeren, maar drijf het niet op de spits. Jouw bewering is in ieder geval niet juist.  Je loopt een risico op aanhouding waarbij de hulpofficier gaat bepalen of het rechtmatig is of niet. Zonde van de tijd in mijn ogen!

Het is ook de manier waarop het gevraagd word inderdaad...
Kan me voorstellen dat als het op een zeer onvriendelijke toon gevraagd word dat je ook zoiets heb van doe is ff normaal...

De enige keer dat ik door de politie naar me ID ben gevraagd was het moment dat ik met een pers fotograaf zonder rijbewijs onderweg was naar een incident... Zodat ik mocht doorrijden... Hij zijn Perskaart ik mijn ID...

Als mij gevraagd word naar mijn ID vraag ik meestal welken ze willen zien... Heb me Rijbewijs en ID namelijk altijd bij me :)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #5346 Gepost op: 7 oktober 2014, 19:58:53
Hoe zit een politiemotor nu in elkaar? Een korte uitleg
http://www.youtube.com/watch?v=SRUuhYZsVr8

Rijtraining van ME Chauffeurs
http://www.youtube.com/watch?v=rcy8reaoor4

Bovenstaande filmpjes zijn van Danny Winkelman, wijkagent in Zwolle
Youtube kanaal
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5347 Gepost op: 9 oktober 2014, 00:04:32
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1300373 date=1412535261
Okee! Kijk, zo leer je toch nog iets hier!

Volgens mij zit jij hier dagelijks in de leer.




MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #5349 Gepost op: 12 oktober 2014, 18:00:37
Bij deel 2, bijzonder dat het lijkt dat alsof de beveiliger overgaat tot de aanhouding...