De opruiers binnen de groep stapten later vrolijk in een ME busje en reden er mee weg. Terwijl zij de groep stonden op te hitsen als "undercover demonstrant". Te triest voor woorden.
Ik kan toch zeggen dat ik de demonstratie van a tot z heb meegemaakt, en zeker dus het 'rellen'-gedeelte. En ook heb ik mij al die tijd direct bij de linie begeven, en veel zicht gehouden op het AE, want dat zijn -voor mij als persmeneer- interessante beelden. Veel mensen van het AE ken ik, meesten daarvan alleen 'van gezicht'. Maar nee, ze hebben niet lopen loeien in de menigte en daarmee de boel lopen ophitsen.
Sterker nog, op wat mensen die (met kind en al, die hadden de AE'ers echt niet bij zich) door de linie wilden, of mensen die een sit-down deden was er meer dan 'wat rondlopen' etc niet veel aan de hand. De meeste mensen die een tik kregen waren toch echt 'demonstranten' die koste wat kost door de linie wilden. Ja, dat gaat dus niet lukken.
Maar ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat de politie maar graag wilde slaan, en dus de AE'ers inzette als opjutmiddel.