De mevrouw in kwestie wil aangifte doen, waarvan kan ze aangifte doen en wat wint ze daarmee?
Ze kan aangifte doen op basis van het portretrecht voor agenten.
Portretrecht is niet specifiek "voor agenten" maar voor elke persoon. Wel dienden agenten een grotere inbreuk op hun belangen te tolereren, als er foto's worden gepubliceerd waarop zij in het openbaar hun publieke taak uitvoeren.
Deze webpagina geeft een beknopte uitleg over het hoe en wat, qua portretrecht:
http://blog.iusmentis.com/2013/09/04/wanneer-wordt-je-portretrecht-geschonden/.
Overigens doe je geen aangifte van een schending van je portretrecht omdat het om een civiel recht gaat. De agente zou dus degene die het filmpje publiceert zelf aansprakelijk moeten stellen. Pas als er niet voldaan wordt aan haar eis, kan ze naar de rechter stappen om haar recht af te dwingen. De rechter kijkt dan natuurlijk naar de belangen van beide partijen en doet een uitspraak.
Als mijn portretrecht geschonden is, kan ik dus niet naar de Politie gaan om aangifte te doen, maar moet ik zelf proberen om mijn recht te halen. (Op een normale manier natuurlijk
)
(Edit: DiNozzo was me voor
)
Het hangt er maar echt vanaf wat de taak is.
In mijn ogen is de context van publicatie meer bepalend, zoals je verder ook beschrijft.
Zolang het om een publieke taak gaat die in het openbaar wordt uitgevoerd, is publicatie in principe toegestaan. Hoewel er natuurlijk wel uitzonderingen kunnen zijn, bijv. agenten waarbij het herkenbaar in beeld komen terwijl ze hun taak uitvoeren, privé en/of beroepsmatig grote gevolgen kan hebben.