Even een iets andere insteek van mijn kant in de discussie wel of geen bon...
Ik ben er erg voor dat er in de auto al bepaald word of iemand bekeurd word en welke feiten er dan geschreven worden.
Maar: als je bij zo'n jongen dan geen bekeuring uitschrijft omdat je al besloten had dat niet te doen;
creëer je dan niet de situatie dat diezelfde jongen denkt dat hij ermee wegkomt juist omdát hij een grote mond had?
(ik heb van dit soort type mensen m/v geen hoge pet op... een gemiddeld bierflesje is slimmer...
(jaja, generaliseren... mag niet, weet ik
)
Maar volgens mij werkt het net als een experiment met duiven van jaren terug (o.a.
http://psychclassics.yorku.ca/Skinner/Pigeon/)
Als die duiven op een willekeurig moment voer kregen en het gebeurde bijvoorbeeld 2x nadat ze een rondje linksom hadden gedraaid, deden ze het weer, omdat ze het associeerden met voer... Dit werkt ook bij mensen en noemt men ook wel bijgeloof. Zo'n jongen als in het filmpje kan best (onbewust) de link leggen tussen een grote mond en geen bekeuring en zal zijn gedrag niet aanpassen.)
Ik kan me er dus ook wel iets bij voorstellen als je schrijft omdat iemand ronduit onbeschoft reageert, zelfs als dat eigenlijk niet helemaal netjes is / zou zijn.
over R522:
m R 522 als bestuurder van een motorvoertuig of als bromfietser c.q. snorfietser
onnodig geluid veroorzaken [...]
Volgens mij maakte hij (bestuurder) geluid (hij zegt (spraak = geluid) onnodige dingen en hij is de bestuurder)