0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.
RTL CRIME - De jacht op drugshttp://www.youtube.com/watch?v=hF9IP_T0vNA
Ik weet niet of ik de enige ben maar bij mij werkt de video niet ook niet als ik op het Youtubelogo rechts onder in klik.
Tja... We weten allemaal heel goed wat er in de ambtsinstructie staat. We weten ook dat geweld niet altijd volgens de ambtsinstructie plaats vind. Dat neemt overigens niet weg dat het (toegepaste) geweld wel terecht kan zijn. Dat het niet volgens de ambtsinstructie gaat dat zien we allemaal.Maar alle vormen van geweld kunnen tot (al dan niet blijvende) schade leiden....
Wat is jou mening over het gebruik van de pepperspray in een situatie als deze?
Agenten pakken migranten hardhandig aan in CalaisNiet echt volgens het boekje hoe deze Franse agenten een groep migranten behandelen. Volgens mensen uit de buurt is het echter dagdagelijkse praktijk. Enkelen besloten om hun camera erbij te halen om het brutale politiegeweld in Calais aan de kaak te stellen.Duwen en schoppenIn het filmpje is te zien hoe een gevatte illegale migrant hardhandig aangepakt wordt. De choquerende video toont hoe een agent hem schopt en duwt en het lijkt ook alsof de agent met een soort pepperspray in het gezicht van de migrant spuit.Het filmpje werd gemaakt op 5 mei, een dag nadat de Franse minister van Binnenlandse Zaken Bernard Cazeneuve Calais bezocht en in zijn speech stelde dat "we migranten moeten doen inzien dat asiel in Frankrijk de beste kansen voor hen biedt". "Dagelijkse praktijk"De filmmakers wilden aantonen dat de "dagelijkse Franse politiebrutaliteit" net één van de redenen is dat zoveel migranten naar het Verenigd Koninkrijk willen. Wekelijks spelen honderden vluchtelingen uit onder meer Ethiopië, Afghanistan en Syrië een kat-en-muisspelletje met de politie in Calais terwijl ze wanhopig Engeland proberen te bereiken, klinkt het. Volgens migrant Ali toont het filmpje "hoe de Franse politie ons altijd aanpakt". OnderzoekDe nationale politie zegt een onderzoek in te stellen naar aanleiding van het filmpje, maar de politievakbonden lieten al weten in de beelden onvoldoende bewijs te zien. "Opnieuw zien we maar een fragment. Als we het volledige verhaal zouden kennen, zou zo'n tussenkomst allicht wel gewettigd zijn", klinkt het. "Deze beelden bewijzen vooral dat migranten geen schrik meer hebben van agenten. Vroeger vertrokken ze gewoon als ze ons zagen. Als we hen nu betrappen in een vrachtwagen stappen ze zelfs niet meer uit."In januari publiceerde Human Rights Watch, een toonaangevende internationale vereniging voor de verdediging van mensenrechten, reeds een lange-termijnstudie naar het geweld in Calais. Toen veegde het Franse Ministerie van Binnenlandse Zaken dit van tafel als 'niet afdoende'.