Naar mijn opvattingen: Het is niet gerechtvaardigd als je als burger de politie niet mag uitschelden, en de politie andersom jou ook niet, maar het toch doet. Dat je een ander niet HOORT uit te schelden is een kwestie van normen en waarden.
Als je bespuugt wordt en uit je slof schiet, natuurlijk, IEDEREEN kan zich dat heel goed voorstellen en kan zich inleven in de agent, weet ik nog wel meer voorbeelden van. Maar dan hebben we het voor zover ik weet het wel over feiten waar mensen doorgaans voor aangehouden worden. "Aanhouden" zou voor mij wat lager op de ladder komen met reacties dan het in het gezicht uitschelden van iemand. Dan heb ik het niet over het woord "opdonderen" want dat is geen uitschelden, ik ben het ermee eens dat dat in sommige gevallen effectiever is. Ik doelde meer op het feit dat de agent de persoon een "klootzak" noemde.
Dat hij het deed kan natuurlijk met van alles te maken hebben en dat weet ik heel goed. Daarom zeg ik ook niet dat het niet terecht is, hij had er vast hele goede reden voor. Als dat niet het geval is kan het ook zijn dat zijn hond ziek is of hij die ochtend zijn teennagel verbrijzeld heeft tegen het nachtkastje, factoren die zijn daden begrijpelijk maken, maar niet veranderen dat het niet hoort.
Voor mij staat dus redelijk vast dat het niet rechtvaardig is en ook niet zoals het hoort, maar als er iemand is die er begrip voor heeft hoe de agent reageerde ben ik het wel.