Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1990427 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #6900 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:52:10
Dat stukje hoort bij de agent in burger die zich uit eigen beweging legitimeert, tenzij bijzonde omstandigheden[...], niet bij de agent in uniform.
Nee als een agent in uniform is dan gebeurt het in zo'n geval zeker wel?? Dacht het niet...

Dat kan toch niet. Als iemand dat wil zal het gebeuren wanneer de situatie dat toelaat.


guest15549

  • Gast
Reactie #6901 Gepost op: 15 augustus 2016, 14:54:02
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442691 date=1471261930
Nee als een agent in uniform is dan gebeurt het in zo'n geval zeker wel?? Dacht het niet...

Dat kan toch niet. Als iemand dat wil zal het gebeuren wanneer de situatie dat toelaat.

Dat is mijn punt dus. Er staat niet dat de agent zich onmiddelijk moet legitimeren. Hij moet slechts aan het verzoek te voldoen. Bij een eventuele klacht zal er wel een afweging worden gemaakt.

De hyperbool die ik maakte over de agent die z'n wapen richt op een verdachte was om duidelijk te maken dat het niet altijd handig is om je onmiddelijk te moeten legitimeren.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #6902 Gepost op: 15 augustus 2016, 18:50:06


Dat is mijn punt dus. Er staat niet dat de agent zich onmiddelijk moet legitimeren. Hij moet slechts aan het verzoek te voldoen. Bij een eventuele klacht zal er wel een afweging worden gemaakt.

De hyperbool die ik maakte over de agent die z'n wapen richt op een verdachte was om duidelijk te maken dat het niet altijd handig is om je onmiddelijk te moeten legitimeren.


Wees gerust. Dat gebeurt ook niet.
Kan het dan moet het, kan het niet, dan niet. Klaar.

Vind een klachtencommissie of ombodsman achteraf iets anders. Prima.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #6904 Gepost op: 16 augustus 2016, 23:22:34
Citaat van: RS496 link=msg=1442710 date=1471265642
Dat is mijn punt dus. Er staat niet dat de agent zich onmiddelijk moet legitimeren. Hij moet slechts aan het verzoek te voldoen. Bij een eventuele klacht zal er wel een afweging worden gemaakt.

De hyperbool die ik maakte over de agent die z'n wapen richt op een verdachte was om duidelijk te maken dat het niet altijd handig is om je onmiddelijk te moeten legitimeren.

Het is ook nooit zwart-wit. Het is echter de logica zelve dat het gebeurt vooraleer de bijzondere handelingen worden gesteld. Anders kan je het even goed defintief achterwege laten.


guest15549

  • Gast
Reactie #6905 Gepost op: 17 augustus 2016, 00:03:05
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1442987 date=1471382554
Het is ook nooit zwart-wit. Het is echter de logica zelve dat het gebeurt vooraleer de bijzondere handelingen worden gesteld. Anders kan je het even goed defintief achterwege laten.

Ligt aan de situatie lijkt me.

Als er twee geüniformeerde agenten uit een opvallende politiewagen stappen is het vrij aannemelijk dat zij écht agenten zijn.

Daarnaast ken ik de agent in het filmpje niet, maar ik vermoed dat hij zich wel eerder had gelegitimeerd als die meneer gewoon op een fatsoenlijke, correcte wijze om het legitimatiebewijs van de agent vroeg. Gewoon zoals normale, beschaafde mensen met elkaar praten en dus niet gelijk een camera erop richten.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #6906 Gepost op: 17 augustus 2016, 23:55:34
Citaat van: koenb link=msg=1442902 date=1471340000
http://www.dumpert.nl/mediabase/6860181/8ab59b09/man_laat_wapen_niet_vallen_in_gent._neergeschoten.html

Politie schiet man met wapen neer in Gent, België.

Er zijn er bij de federale politie en bij de magistratuur niet te spreken over deze actie. Hun kritiek:

- Er ontbreekt 1 persoon die duidelijk maar rustig communiceert met de betrokkene, iedereen roept hier maar wat. Dat kan zo een dader enkel maar opfokken.
- Er lijkt niet opeens een bijkomende dreiging uit te gaan van de dader, hij staat daar maar wat zoals hij daar al vele minuten staat.
- Er had moeten worden gevuurd op de schouder. Zeker het tweede schot in de buik is enkel goed in de context van "shoot to kill", niet om de dader levend te vatten.

Hun advies: situatie bevriezen tot de speciale eenheden ter plaatse zijn.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #6907 Gepost op: 18 augustus 2016, 00:00:07
Er zijn er bij de federale politie en bij de magistratuur niet te spreken over deze actie. Hun kritiek:

- Er ontbreekt 1 persoon die duidelijk maar rustig communiceert met de betrokkene, iedereen roept hier maar wat. Dat kan zo een dader enkel maar opfokken.
- Er lijkt niet opeens een bijkomende dreiging uit te gaan van de dader, hij staat daar maar wat zoals hij daar al vele minuten staat.
- Er had moeten worden gevuurd op de schouder. Zeker het tweede schot in de buik is enkel goed in de context van "shoot to kill", niet om de dader levend te vatten.

Hun advies: situatie bevriezen tot de speciale eenheden ter plaatse zijn.
Mompelt iets met " beste stuurlui"...


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #6908 Gepost op: 18 augustus 2016, 07:10:20


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #6909 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:18:25
Iemand achtergrondinformatie?