Interessante discussie, waar het gaat om een luchtbuks / luchtgeweer.
Het belangrijkste probleem met een luchtbuks / luchtgeweer is dat een "veerbuks" niet zonder kogel of voldoende tegendruk moet worden geschoten.
In het filmpje lijkt het erop dat de agenten willen controleren of het wapen ontladen is, en men trekt aan de loop om de buks te knikken en de veer te spannen. Probleem is nu dat het wapen gespannen is en juist minder veilig is! De beste manier om het wapen nu te ontspannen is om de trekker over te halen met een projectiel in de loop. De kogel geeft namelijk genoeg tegendruk aan de veer om te voorkomen dat de veer in één klap ontspant en mogelijk kan breken (of door de hoge snelheid de zuiger of andere dingen kan vernielen).
Alternatief kan het wapen ontspannen worden door de loop op een (vlakke) rubbermat te zetten en de trekker over te halen, maar dat geniet niet de voorkeur.
Dat de filmer dus reageerde op het spannen van de buks kan ik dan ook goed begrijpen, want je hebt geen zicht op de manier van ontspannen en ook wanneer het wapen blijft functioneren zonder zichtbare gebreken kan op een later moment alsnog schade zichtbaar worden doordat een klein scheurtje bij normaal vervolggebruik groter wordt.
De houding van de filmer vind ik netjes genoeg, dat de buks op straat gespannen wordt door de agenten vind ik eigenlijk onacceptabel.
In een ontspannen buks kan (bijna) nooit een kogel zitten (die is er namelijk bij het "ontspannen" uitgeschoten en gaat pas in de buks wanneer de veer gespannen is / wordt). En als er wel een kogel in zit hoeft het wapen niet gespannen te worden om dat te zien, die kogel is er dan namelijk zonder het wapen te spannen ingegaan en kan niet worden afgeschoten zonder dat het wapen is gespannen.
Dit hele verhaal gaat overigens alleen op voor veerwapens (zijspanner, onderspanner, knikloop).
Veel wapens met co2 of perslucht kunnen altijd geladen zijn.
Overbodig natuurlijk om te zeggen dat elk wapen potentieel geladen kan zijn en dus ook als geladen behandeld dient te worden.
In het geval van het filmpje gaat het duidelijk om een knikloop-buks (Gamo Black Bull IGT Mach1?)
Een airsoft wapen is voor zover ik weet zelden (of nooit) een knikloop, dus de kans dat het hier gaat om een Cat 1 wapen lijkt mij klein.