Oké dan denken we er hetzelfde over
Fijn, dat jullie het met elkaar eens zijn.
Denk dan nog even aan het volgende: mes = dodelijk, pepperspray = irritant. Als jij in een soort gelijk geval fijn met je busje gaat staan kwispelen kan je er vergif op innemen dat jij je vuurwapen pas in je handen hebt op het moment dat de dader voor de derde of vierde keer het lemmet van zijn mes ergens in je lichaam duwt. Bedenk ook dat wanneer jij in deze situatie belandt en je neemt de ongezonde beslissing om je pepperspray te pakken (je ziet immers geen mes, toch ?) dan heb je op het moment dat hij de auto uit-draait, (jij kan dan pas voor het eerst het mes waarnemen !), eerste een seconde reactie/bedenktijd nog om te beseffen wat er gebeurt. Als je mazzel hebt besef je dan ook meteen dat je je pepperspray moet laten vallen, je vuurwapen moet trekken en deze in de richting van het gevaar moet laten wijzen en het schot moet afdrukken.
En dan maar hopen dat het schot in het driehoekje neusbrug-wangen-kin valt want alleen als je hem daar raakt gaat ie meteen liggen en staat ie nooit meer op. Maar hoogst waarschijnlijk lukt dat niet en valt het schot op een plek waardoor hij niet meteen is uitgeschakeld en loopt ie gewoon door met alle "nare" gevolgen van dien.
En dit alles in de drie a vier seconden (en dat is nog ruim bemeten !) die hij nodig heeft om bij je te komen en te doen wat ie wil doen. En dan beweegt ie ook nog.........succes !
En wat nou als er een man voor je staat met een mes in zijn handen en hij blijft daar lekker staan en hij doet niets, ook niet reageren op jou commando om het mes te laten vallen. Blijf je, met bovenstaande in je achterhoofd nog altijd op drie a vier meter afstand met je pepperspray in je handen staan, wachten op de dingen die komen gaan, of wordt het dan toch eens een keer tijd om je vuurwapen te trekken ? Mensen met een mes in hun handen zijn echt levensgevaarlijk. En tuurlijk, als er een hond in de buurt is, prima, laat die vooral het vuile werk opknappen. Maar misschien moet je daar wel een kwartier op wachten. Ga dus alsjeblieft nooit met pepperspray tegenover een messentrekker staan, je bent echt kansloos.
En mocht het zo zijn dat jullie idd niet het "messen-programmma" hebben gehad tijdens de IBT, vraag dan vooral of jullie docenten contact op willen nemen met die van AA. Ik weet zeker dat je dan heel anders naar dit soort zaken gaat kijken, en er ook anders op zal reageren als je deze dag hebt gevolgd.
Maar nogmaals, ik ken niet alle feiten en omstandigheden in de casus van deze film. En ik ga er dan ook nog steeds geen oordeel over geven. En tuurlijk kunnen we er lessen uit leren. Maar waar het mij om gaat, en kennelijk heb ik dat nog niet duidelijk genoeg naaar voren gebracht dus dan nog maar een keer: stop met het ongefundeerd uiten van kreten als "trigger happy" en "executie". Gedraag je naar je ambt.
Hopelijk denk je daar net zo over.