Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 2007135 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #3400 Gepost op: 16 december 2012, 17:26:28
Ik denk dat het een beetje de tendens van de laatste jaren (zeker het laatste jaar) helaas gaat worden.
We zien iets op internet verschijnen, of dit nu dit filmpje is of een brandweerman die op de foto zijn spuit anders richt en meteen vallen we eroverheen als een stel deskundigen die alles beter weten.
Ik heb het al eens vaker gezegd, daar zijn andere sites voor. Meer dan genoeg zelfs.
Er wordt niet nagedacht wat voor schade er toegebracht kan worden aan iemand of een dienst.
Natuurlijk mag er geschreven worden over bepaalde zaken maar hou het dan oppervlakkig, niet op de man gespeeld (of dat nou een forumlid is of iemand aan de andere kant van de wereld).
Niemand is hiermee gebaat en ik denk zo een goed forum als dit helemaal niet.
Nou goed, er is wel degelijk een mogelijkheid om op basis van filmpjes leermomenten te zoeken. Dit gebeurd ook regelmatig bij IBT en op andere plekken. Waar het wel om gaat is om niet zomaar conclusies te trekken en jezelf altijd bewust te blijven van een ding: Je zit zelf achter een computer en kijkt, misschien zelfs meerdere malen, naar een filmpje... En dat is HEEL! anders dan in de praktijk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #3401 Gepost op: 16 december 2012, 17:30:10
Om dan maar weer ontopic te gaan:

Vechtpartij in de horeca | Overtreders

Tijdens de horeca nachten in DH wordt een wagentje bij gevraagd.

Goed filmpje dat het gebruik van een gele jas of hesje motiveert met name tijdens de horecadiensten...

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #3402 Gepost op: 16 december 2012, 17:47:07
Nou goed, er is wel degelijk een mogelijkheid om op basis van filmpjes leermomenten te zoeken. Dit gebeurd ook regelmatig bij IBT en op andere plekken. Waar het wel om gaat is om niet zomaar conclusies te trekken en jezelf altijd bewust te blijven van een ding: Je zit zelf achter een computer en kijkt, misschien zelfs meerdere malen, naar een filmpje... En dat is HEEL! anders dan in de praktijk.

Je slaat de spijker precies op zijn kop, Red.
Een brandweerman/vrouw, een politieman/vrouw e.d. moet handelen en wel meteen. Die hebben geen tijd om eerst eens in overleg te gaan wat ze moeten doen. (dat hebben ze als het goed is geleerd)
En als er dan eens een filmpje op internet verschijnt dan ben ik in de overtuiging dat dit handelen vast wel besproken wordt op de achtergrond (achter gesloten deuren) of anders gezegd... niet via internet in de openbaarheid.
Daar zullen dan misschien leermomenten uit getrokken worden of men zegt dat er goed gehandeld is op dat moment (in de strijd).
Dat moeten wij hier niet gaan doen op een forum, we kunnen er wel over praten of het de juiste keuze is en of er geen andere middelen/handelingen beter geweest waren. Maar nogmaals, niet op de man of regio/eenheid.

Maar we dwalen af van het topic geloof ik. Laten we maar gauw weer terug gaan. BOT  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #3403 Gepost op: 16 december 2012, 22:20:59
Zeker met een shock knife geoefend! (rot dingen zijn het trouwens  ;D)
Natuurlijk trek je bij een dreiging met een mes op jou je vuurwapen, althans dat is wat ik zou doen. Ik heb aangeleerd dat een verdachte die (mogelijk) een mes bij zich heeft of in zijn handen heeft en die jij op veilige afstand kan benaderen eerst aanspreekt/peppert. Ook veel geoefend met duo procedure, 1 collega VuWa en 1 coll pepper.

Neem als voorbeeld een man die een mes in zn handen heeft maar niet wil laten vallen, hij richt zijn aggressie niet op jou maar blijft statisch staan. Ga je hem neerschieten als hij dat mes niet laat vallen of ga je hem eerst pepperen? Dit is een geval wat in de praktijk toch regelmatig voor is gekomen en waarbij er wordt gepepperd.
Zolang de agressie niet op mij is gericht (geen inlopen) en ik veilig kan werken zal ik eerst voor mn pepper gaan, door de oefeningen met o.a. het shock knife en sim weet ik dat ik snel genoeg kan omschakelen naar het vuwa mocht vd toch plotseling op me in komen lopen.

Natuurlijk is het afhankelijk van de situatie, omgeving en vooral afstand tot verdachte. In een woning zal ik eerder vuwa pakken dan op een groot plein. Maar misschien moeten we hier een ander topic voor starten.  O0

Oja 7131, ik zit met 7 verschillende korpsen + KMar op de academie en ik kan je vertellen dat IBT echt NIET landelijk is. Elk korps heeft zo zn eigen 'richtlijnen', 'fatsoensnormen' en 'omgaan met'. Dit komt goed naar voren tijdens de helaas spaarzame IBT momenten op de academie, iedereen leert alles net iets anders.
Oké dan denken we er hetzelfde over O0

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #3404 Gepost op: 17 december 2012, 09:33:47
Natuurlijk trek je bij een dreiging met een mes op jou je vuurwapen, althans dat is wat ik zou doen. Ik heb aangeleerd dat een verdachte die (mogelijk) een mes bij zich heeft of in zijn handen heeft en die jij op veilige afstand kan benaderen eerst aanspreekt/peppert.

Wat is voor jou een veilige afstand? Wil je op tijd je wapen trekken en geschoten hebben praat je toch over minimaal 8 meter, en dat haalt je pepperspray niet meer effectief! En dan maar hopen dat de beschoten verdachte niet door loopt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

7131

• Senior gebruiker
Reactie #3405 Gepost op: 17 december 2012, 09:59:33
Oké dan denken we er hetzelfde over O0

Fijn, dat jullie het met elkaar eens zijn.

Denk dan nog even aan het volgende: mes = dodelijk, pepperspray = irritant. Als jij in een soort gelijk geval fijn met je busje gaat staan kwispelen kan je er vergif op innemen dat jij je vuurwapen pas in je handen hebt op het moment dat de dader voor de derde of vierde keer het lemmet van zijn mes ergens in je lichaam duwt. Bedenk ook dat wanneer jij in deze situatie belandt en je neemt de ongezonde beslissing om je pepperspray te pakken (je ziet immers geen mes, toch ?) dan heb je op het moment dat hij de auto uit-draait, (jij kan dan pas voor het eerst het mes waarnemen !), eerste een seconde reactie/bedenktijd nog om te beseffen wat er gebeurt. Als je mazzel hebt besef je dan ook meteen dat je je pepperspray moet laten vallen, je vuurwapen moet trekken en deze in de richting van het gevaar moet laten wijzen en het schot moet afdrukken.
En dan maar hopen dat het schot in het driehoekje neusbrug-wangen-kin valt want alleen als je hem daar raakt gaat ie meteen liggen en staat ie nooit meer op. Maar hoogst waarschijnlijk lukt dat niet en valt het schot op een plek waardoor hij niet meteen is uitgeschakeld en loopt ie gewoon door met alle "nare" gevolgen van dien.

En dit alles in de drie a vier seconden (en dat is nog ruim bemeten !) die hij nodig heeft om bij je te komen en te doen wat ie wil doen. En dan beweegt ie ook nog.........succes !

En wat nou als er een man voor je staat met een mes in zijn handen en hij blijft daar lekker staan en hij doet niets, ook niet reageren op jou commando om het mes te laten vallen. Blijf je, met bovenstaande in je achterhoofd nog altijd op drie a vier meter afstand met je pepperspray in je handen staan, wachten op de dingen die komen gaan, of wordt het dan toch eens een keer tijd om je vuurwapen te trekken ? Mensen met een mes in hun handen zijn echt levensgevaarlijk. En tuurlijk, als er een hond in de buurt is, prima, laat die vooral het vuile werk opknappen. Maar misschien moet je daar wel een kwartier op wachten. Ga dus alsjeblieft nooit met pepperspray tegenover een messentrekker staan, je bent echt kansloos.  

En mocht het zo zijn dat jullie idd niet het "messen-programmma" hebben gehad tijdens de IBT, vraag dan vooral of jullie docenten contact op willen nemen met die van AA. Ik weet zeker dat je dan heel anders naar dit soort zaken gaat kijken, en er ook anders op zal reageren als je deze dag hebt gevolgd.

Maar nogmaals, ik ken niet alle feiten en omstandigheden in de casus van deze film. En ik ga er dan ook nog steeds geen oordeel over geven. En tuurlijk kunnen we er lessen uit leren. Maar waar het mij om gaat, en kennelijk heb ik dat nog niet duidelijk genoeg naaar voren gebracht dus dan nog maar een keer: stop met het ongefundeerd uiten van kreten als "trigger happy" en "executie". Gedraag je naar je ambt.

Hopelijk denk je daar net zo over.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #3406 Gepost op: 17 december 2012, 11:12:04
Fijn, dat jullie het met elkaar eens zijn.
En wat nou als er een man voor je staat met een mes in zijn handen en hij blijft daar lekker staan en hij doet niets, ook niet reageren op jou commando om het mes te laten vallen. Blijf je, met bovenstaande in je achterhoofd nog altijd op drie a vier meter afstand met je pepperspray in je handen staan, wachten op de dingen die komen gaan, of wordt het dan toch eens een keer tijd om je vuurwapen te trekken
<knip>
En mocht het zo zijn dat jullie idd niet het "messen-programmma" hebben gehad tijdens de IBT, vraag dan vooral of jullie docenten contact op willen nemen met die van AA. Ik weet zeker dat je dan heel anders naar dit soort zaken gaat kijken, en er ook anders op zal reageren als je deze dag hebt gevolgd.
Zeker met een shock knife geoefend! (rot dingen zijn het trouwens  ;D)
Natuurlijk trek je bij een dreiging met een mes op jou je vuurwapen, althans dat is wat ik zou doen. Ik heb aangeleerd dat een verdachte die (mogelijk) een mes bij zich heeft of in zijn handen heeft en die jij op veilige afstand kan benaderen eerst aanspreekt/peppert. Ook veel geoefend met duo procedure, 1 collega VuWa en 1 coll pepper.
Zoals door silque omschreven in zijn slotzin werd dit door IBT bij ons (ja in AA) omschreven als het ideale plaatje.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

7131

• Senior gebruiker
Reactie #3407 Gepost op: 17 december 2012, 12:46:43
Zoals door silque omschreven in zijn slotzin werd dit door IBT bij ons (ja in AA) omschreven als het ideale plaatje.

Prima.

"Maar waar het mij om gaat, en kennelijk heb ik dat nog niet duidelijk genoeg naar voren gebracht dus dan nog maar een keer: stop met het ongefundeerd uiten van kreten als "trigger happy" en "executie". Gedraag je naar je ambt."

En daar hoor ik jullie niet over. Jammer.

"

AVLS142

• Forum gebruiker
Reactie #3408 Gepost op: 17 december 2012, 18:33:14
Ff tijd voor iets anders....

Waarschuwingsschot na achtervolging

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #3409 Gepost op: 17 december 2012, 21:37:51
Ff tijd voor iets anders....

Waarschuwingsschot na achtervolging
Levert wel speciale en unieke beelden op, maar ik zou er toch niet graag staan met m'n cameratje als het vuurwapengevaarlijk is ::) Ook niet een strakke actie om er achteraan te gaan vind ik.