Ik weet ook wel dat het 'daar' anders is dan 'hier'. En daarnaast ben ik wel de laatste die 'meteen' het optreden van de politie in twijfel trek. Maar er zijn toch ook een soort van algemene 'normen' of denk ik nu heel verkeerd? Ik blijf er bij dat je ook op een andere manier die jongen(s) had kunnen aanhouden.
Maar ja, je kunt zeggen wat je wilt maar 's lands wijs, 's lands eer, dus geen discussie mogelijk. Zullen wij deze redenatie dan ook bij elk filmpje dat 'made in the US of A' is plakken? Scheelt pagina's vol met zinloze opmerkingen...
Volgens jou kon het anders, dus je twijfelt aan het optreden. Dat mag, maar doe dat dan wel met de goede informatie en vanuit het juiste perspectief. En roep niet alleen maar dat het anders kan.
Maar goed, vanuit mijn blik, ervaring en kennis van zaken dan: als ik naar het filmpje kijk en dan naar jouw voorbeeld op 1:16, zie ik een aanhouding zoals die ook hier in Nederland in een dergelijke situatie zou kunnen gebeuren. Er zijn al 4 uur lang gevechten aan de gang tussen de ME, met plunderingen en brandstichtingen. Als er dan iemand voorbij komt rennen die op de vlucht is voor de politie kun je het natuurlijk aardig vragen of hij misschien wil gaan blijven staan. Denk niet dat hij dat doet. Dus je werkt hem met de middelen die je hebt (lange lat, hier een uitschuifbare baton) naar de grond. En als hij dan opstaat, werk je hem weer naar de grond, want hij wil nog steeds vluchten. Dan wordt hij daadwerkelijk vastgepakt en onder controle gebracht.
Eerder in het filmpje komen plunderaars naar buiten die aan hun aanhouding proberen te ontkomen. Die worden in mijn ogen met gepast geweld aangehouden. Ik vind zelfs dat die collega's zich nog inhouden, de burger die later met zijn handen omhoog op hem af komt rennen, had ik persoonlijk nooit zo dichtbij laten komen. Ook al heeft hij zijn handen boven het hoofd, ik vertrouw in dit soort relsituaties niemand meer. De "vijand" (let op de aanhalingstekens!) houdt zich namelijk aan geen enkele spelregel. Als de situatie inmiddels zo ver gekomen is als hier, heb je daar niks meer te zoeken en had je al weg moeten zijn.