Laat ik voorop stellen dat ik er geen enkel waardeoordeel over kan (of wil) vellen, het is niet mijn werkgebied en ik heb dan ook geen enkele ervaring met achtervolgingen.
Maar het doet me wel denken aan van die amerikaanse praktijken waarbij men over 1 van de highways, met zo'n 20 mile tussen de afslagen, met 20-30 auto's bij elkaar achter de verdachte aancruisen. Bij voorkeur, terecht omwille van de veiligheid, op enige afstand erachter. Dat geeft toch een ietwat komische aanblik moet ik zeggen...
Je kan en mag het niet vergelijken met de USA.
Ten eerste rijden ze daar, buiten sommige "foute wijken" altijd solo, dus als je daar wat extra handen nodig heb, komen er dus ook veel meer patrouillewagens terplaatse.
Ten tweede rijden ze daar bijna allemaal in gelijkwaardige vtgn.
Ten derde hebben ze nagenoeg allemaaal een gedegen rijopleiding achter de rug. Men krijg een standaard rijopleiding op een van de academies en daarna meestal nog een rijopleiding bij hun definitieve korps.(eigen ervaring bij de politie Washington, waar de collega's in totaal bijna 12 wkn rijopleiding krijgen, incl PIT-manoeuvre)
Hierin NL rijden er iig 2 soorten vtgn achter de te achtervolgen auto. Dit zijn de Tourans(die met pijn en moeite 190 op de teller krijgen) en de Volvo's(die ruim over de 200 gaan). Tevens zit er een behoorlijk verschil hier in de rijopleidingen. De collaga's van de wijkteams/basiseenheden hebben over het algemeen de basisrijopleiding, die tegenwoordig nog maar een week duurt, de collega's van de VP's/VHT's hebben een aanvullende rijopleiding van nog eens min. 2 weken(ARA/SMA/HRT).
In het heetst van de strijd komt het nog wel eens voor dat de collega's in de Tourans geen ruimte maken voor de collega's in de Volvo's, die veel makkelijker kunnen volgen en daar ook een veel beter vtg voor hebben.
En wat ook vaak/regelmatig gebeurt is dat er zich collega's bijvoegen, die zich niet eens aanmelden bij de meldkamer en "vrolijk" meerijden. Hierdoor krijg je dus een wildgroei aan vtgn.
Feitelijk is het zo geregeld dat als korps A begint met een achtervolging en men komt het gebied binnen van korps B, korps B de achtervolging overneemt, korps A blijft wel bij de achtervolging, want het is hun VD. Zo gaan we door tot de VD is aangehouden. Enja, zo kan je dus ook een stapel vtgn achter het te achter het te achtervolgen vtg.