Dat kan beide. Als individuele agent kan je noodweer schieten, maar de leidinggevende kan ook een commando geven waarbij het dienstwapen ter hand wordt genomen. Ook in Nederland zijn daar wel wat voorbeelden van, hoek van holland, en niet al te lang geleden bij de Arena met hooligans. Het daadwerkelijk schieten van noodweer is natuurlijk wel op eigen verantwoordelijkheid.
Het was mij niet duidelijk dat bij hoek van holland en de Arena er echt bevel is gegeven om het wapen ter hand te nemen.
Maar dat is eigenlijk waar ik ook op doel met de ruimte. Het komt uiteindelijk neer op de individuele agent, die dus in de situatie op het filmpje een beetje voor het blok wordt gezet. Dat lijkt mij bij zo'n gebeurtenis juist frustrerend voor de betrokken agenten.
Noodweer is noodweer, en als iemand fysiek op je inrijd (en dan ook nog eens met een tractor) dan kan je toch wel spreken over een gerichte poging om jou of je collega (ernstig) te verwonden.
Natuurlijk, dat is voor mij ook geen vraag of punt van discussie.
(En ik zal zo wie zo niet snel oordelen over uit noodweer handelende agenten, dat lijkt me voorbehouden aan mensen die dit soort dingen in praktijk mee maken en/of de gerechtelijke macht.)