Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1990479 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #6890 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:57:02
En dan komt dus de hamvraag:Ben je als agent in uniform verplicht om je eerst te legitimeren als een burger er om vraagt?

De meneer in het filmpje heeft zijn rijbewijs al in de hand, maar wil eerst de legitimatie van de agent zien. Moet je hem dan eerst late zien of mag dat ook na bekijken van rijbewijs, Dat is hier de hamvraag! lol  098uo 98uiye


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #6891 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:01:13
Mijn geduld was na 10 seconden al op.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #6892 Gepost op: 14 augustus 2016, 16:16:06
Citaat van: batoutofhell link=msg=1442444 date=1471179422
En dan komt dus de hamvraag:Ben je als agent in uniform verplicht om je eerst te legitimeren als een burger er om vraagt?

De meneer in het filmpje heeft zijn rijbewijs al in de hand, maar wil eerst de legitimatie van de agent zien. Moet je hem dan eerst late zien of mag dat ook na bekijken van rijbewijs, Dat is hier de hamvraag! lol  098uo 98uiye
Tja... Als burger ben je verplicht je rijbewijs ter inzage af te geven bij eerste vordering. Er staat nergens dat een agent zich DIRECT moet legitimeren. Al is het natuurlijk wel slim om wel te doen, ben je als agent ook weer sneller op weg.


guest15549

  • Gast
Reactie #6893 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:48:56
Citaat van: LSPD link=msg=1442468 date=1471184166
Tja... Als burger ben je verplicht je rijbewijs ter inzage af te geven bij eerste vordering. Er staat nergens dat een agent zich DIRECT moet legitimeren. Al is het natuurlijk wel slim om wel te doen, ben je als agent ook weer sneller op weg.

Er staat inderdaad alleen "op verzoek daartoe". Mocht het komen tot een klacht richting de agent zal de situatie wel worden beoordeeld.

Als de agent in het filmpje zegt "ik legitimeer mij zodra ik uw rijbewijs heb" zou hij ook aan het verzoek kunnen voldoen.

En ik neem aan dat er wordt getoetst of het wel redelijk is om je direct te moeten legitimeren. Als je ziet dat een agent achter een verdachte aan rent en jij rent er vrolijk achteraan en schreeuwt "mag ik uw legitimatiebewijs zien op grond van artikel 2 ambtsinstructie" zal de agent de achtervolging ook niet staken om zich te legitimeren. Als je een brief stuurt naar een willekeurig politiebureau met het verzoek of alle werkzame medewerkers van dat bureau zich om dinsdag 14:00 bij jou thuis willen melden om zich te legitimeren verwacht ik ook dat je een rustige dinsdagmiddag hebt.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #6894 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:48:31
Citaat van: RS496 link=msg=1442535 date=1471204136
Als je ziet dat een agent achter een verdachte aan rent en jij rent er vrolijk achteraan en schreeuwt "mag ik uw legitimatiebewijs zien op grond van artikel 2 ambtsinstructie" zal de agent de achtervolging ook niet staken om zich te legitimeren. Als je een brief stuurt naar een willekeurig politiebureau met het verzoek of alle werkzame medewerkers van dat bureau zich om dinsdag 14:00 bij jou thuis willen melden om zich te legitimeren verwacht ik ook dat je een rustige dinsdagmiddag hebt.
+1  ;D


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #6895 Gepost op: 15 augustus 2016, 06:56:34
Citaat van: RS496 link=msg=1442535 date=1471204136
Er staat inderdaad alleen "op verzoek daartoe". Mocht het komen tot een klacht richting de agent zal de situatie wel worden beoordeeld.

Als de agent in het filmpje zegt "ik legitimeer mij zodra ik uw rijbewijs heb" zou hij ook aan het verzoek kunnen voldoen.

En ik neem aan dat er wordt getoetst of het wel redelijk is om je direct te moeten legitimeren. Als je ziet dat een agent achter een verdachte aan rent en jij rent er vrolijk achteraan en schreeuwt "mag ik uw legitimatiebewijs zien op grond van artikel 2 ambtsinstructie" zal de agent de achtervolging ook niet staken om zich te legitimeren. Als je een brief stuurt naar een willekeurig politiebureau met het verzoek of alle werkzame medewerkers van dat bureau zich om dinsdag 14:00 bij jou thuis willen melden om zich te legitimeren verwacht ik ook dat je een rustige dinsdagmiddag hebt.

Wat is het doel van een legitimatie? Toch aantonen dat men als betrokkene rechten bezit en dwang mag uitoefenen die een "niet-legitimeerbare persoon" (dus een gewone burger) niet mag? Dan lijkt het mij de logica zelve dat dit onderscheid (dus de legitimatie) wordt uitgevoerd alvorens men tot de handeling overgaat?


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #6896 Gepost op: 15 augustus 2016, 11:45:29
Puntje redelijkheid. Wat voor ambtshandeling ga je uitvoeren. Het moet geen koehandel worden. Twijfel je meteen aan de agent en vraag je bij het eerste contact meteen om mijn legitimatie dan krijg je hem meteen. Doen ze het nadat ik all om een id vraag puur om te rekken of irritant te doendan leg ik uit dat ik me als ik klaar ben zal legitimeren.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


guest15549

  • Gast
Reactie #6897 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:00:46
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1442588 date=1471236994
Wat is het doel van een legitimatie? Toch aantonen dat men als betrokkene rechten bezit en dwang mag uitoefenen die een "niet-legitimeerbare persoon" (dus een gewone burger) niet mag? Dan lijkt het mij de logica zelve dat dit onderscheid (dus de legitimatie) wordt uitgevoerd alvorens men tot de handeling overgaat?

"Politie, gooi het wapen op de grond of ik schiet!"
- "Meneer, ik verzoek u op grond van artikel 2 amtsinstructie om u te legitimeren zodat ik kan controleren of u de rechten bezit om dwang mag uit te oefenen die ik als gewoon burger niet heb. Het lijkt mij de logica zelfde dat u zich legitimeert alvorens u tot de handeling overgaat!"
"Ja, daar heeft u een punt, momentje hoor..."


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #6898 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:06:16
"Politie, gooi het wapen op de grond of ik schiet!"
- "Meneer, ik verzoek u op grond van artikel 2 amtsinstructie om u te legitimeren zodat ik kan controleren of u de rechten bezit om dwang mag uit te oefenen die ik als gewoon burger niet heb. Het lijkt mij de logica zelfde dat u zich legitimeert alvorens u tot de handeling overgaat!"
"Ja, daar heeft u een punt, momentje hoor..."
Ja dat gaat niet werken...

Igv wapengebruik is daar veiligheidshalve geen mogelijkheid voor.

Zie art 2. stukje:
 
"tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken,"


guest15549

  • Gast
Reactie #6899 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:10:45
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442675 date=1471259176
Ja dat gaat niet werken...

Igv wapengebruik is daar veiligheidshalve geen mogelijkheid voor.

Zie art 2. stukje:
 
"tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken,"

Dat stukje hoort bij de agent in burger die zich uit eigen beweging legitimeert, tenzij bijzonde omstandigheden[...], niet bij de agent in uniform.