Dit zijn stakende werknemers die voor hun "recht" opkomen, tegen werknemers die van hun hogere leiding een opdracht krijgen om een taak uit te voeren. Als ze morgen bij een incident staan werken ze gewoon weer samen.
Misschien dat de oproerpolitie had kunnen zeggen, hier gaan wij niet tussen staan, want ik ben het eens met de argumenten van de stakers, en het zijn onze "semi" collega's. Als ze die mening niet delen, moeten ze ook niet klagen dat de actievoerders middelen gebruiken die ook door andere stakende beroepsgroepen/demonstranten worden gebruikt. Als de oproerpolitie waterkanonnen kan en mag inzetten, mogen de demonstranten dat dan ook ?
Flauw argument, hier doen de blauwe collega's niet anders, autobranden, buitenbrandjes, en zelfs woningbranden proberen ze eerst met hun poederblussers te lijf te gaan voordat wij er zijn. En ze schijnen er niet ziek van te worden, anders was het nu toch wel doorgedrongen in hun organisatie dat het geen fijn spulletje is.
Leuk dat je een opdracht krijgt, maar hoe je die uitvoert bepaal je ook deels zelf. Jij kan ook zeggen dat je dat niet doet. Staken is vaak (niet altijd) een recht ja. Dat recht mag best maar moet je daarvoor zo ver gaan? Ik gewoon wat lawaai maken en aandacht trekken niet genoeg?
Als ME-er/agent/ATer/hoofd commissaris mag je een mening hebben, maar je moet ook gewoon doen wat van hogerhand wordt opgedragen. En als die opdraagt dat je moet voorkomen dat stakers een pand bezetten dan doe je dat. Ook als je een pedofiel moet beschermen die je liever gewoon gelyncht wil zien dan doe je dat. Doe je dat niet is dat reden voor ontslag, maar je noemt het ook wel professionaliteit. Je mag een eigen mening hebben maar je bent dienaar van de wet en het gezag. Dat is ook de reden dat er geen religieus uitingen bij het uniform worden toegestaan. Omdat je daar staat als politie, niet als individuele man.
Professionaliteit mag je ook van je brandweer-collega's verwachten die hier demonstreren. Jij weet zelf ook wel dat poederblussers vol met troep zitten. Als je een brandje blust blaas je het van je af en krijg je niet heel veel binnen. Als er een complete mistnevel op je afgespoten wordt en je van top tot teen onder zit is dat een heel ander verhaal.