Grote brand bedrijf (Grip 2) - Veghel 24-07-2006

Auteur Topic: Grote brand bedrijf (Grip 2) - Veghel 24-07-2006  (gelezen 3107 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #10 Gepost op: 24 juli 2006, 21:12:05
Er is volgens mij nog nooit een persbericht gemaakt waarin stond dat er wel schadelijke stoffen zijn vrijgekomen.
Dit soort berichtgeving is natuurlijk pure volksverlakkerij!
Dit is toch standaard, bij basisopleiding brandwacht leer je het toch al, rook is altijd giftig! waar rook is is een onvolledige verbranding...
'T is elke keer weer brandweer...


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2006, 21:28:39
Er is volgens mij nog nooit een persbericht gemaakt waarin stond dat er wel schadelijke stoffen zijn vrijgekomen.
Dit soort berichtgeving is natuurlijk pure volksverlakkerij!

Jij noemt het volksverlakkerij, ik vind dat je dit soort "standaardberichten" iets genuanceerder moet zien.

Het gaat hier gewoon om "Jip en Janneke-taal" voor gewone burgers (daar zijn er nou eenmaal meer van dan die 30.000 brandweerlieden). Het bericht dat er geen schadelijke stoffen vrij zijn gekomen wordt nou eenmaal sneller gebruikt dan de iets meer uitgebreide uitleg van de situatie. Men had ook kunnen zeggen dat er bij deze brand geen concentraties van potentieel schadelijke stoffen zijn vrijgekomen die direct gevaar opleveren voor de volksgezondheid van de omwonende in het effectgebied. Dit soort informatie is voor de gemiddelde burger helemaal niet interessant. Die wil gewoon weten of het gevaarlijk is voor hem of haar, niet meer en niet minder.

Dat er bij de brand rook ontstaat die niet zo heel erg gezond is snapt volgens mij iedereen wel. Sterker nog: je lichaam zal doorgaans een natuurlijke reactie geven door middel van hoesten.

Daarbij valt ook nog te vermelden dat er dagelijks "grote hoeveelheden" schadelijke stoffen vrijkomen waar we het gemakshalve ook maar niet meer over hebben. Denk hierbij aan alle uitlaatgassen van auto's en fabrieken en grote hoeveelheden fijn stof. Deze zijn doorgaans ook niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.....    
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.