Ambulances bij verpleeg- en verzorgingshuizen.....

Auteur Topic: Ambulances bij verpleeg- en verzorgingshuizen.....  (gelezen 3481 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

shez

  • Gast
Gepost op: 24 juli 2006, 22:53:38
Ik ben HBO-V student, en ga in september beginnen aan mijn vierde jaar.... ik ben momenteel werkzaam in een Verzorgingshuis/aanleunwoningen in noordholland, waar ik aangenomen ben als vakantiekracht (dus assistent helpende). Na de verzorging 's ochtends, bestaan mijn werkzaamheden uit het observeren van de bewoners (degene die zorg krijgen), hen voorzien van drinken, een praatje maken, etc.

Afgelopen week werkte ik bij een aantal aanleunwoningen, waar ik nog nooit eerder had gewerkt. Op zich geen probleem! Er was echter ook een mevrouw. Genaamd mw N. Tijdens de overdracht 's ochtends werd er benoemd dat mw. dikke benen had en de huisarts was hiervoor langs geweest. Deze had echter gezegd dat het door de warmte kwam en dat hij er niets aan kon doen.

Toen ik 's middags bij mw. N op het appartement kwam, samen met een collega... vond ik haar erg benauwd.. ze haalde na elk woord diep adem. Ook vond ik haar benen erg dik. Ik vroeg aan mijn collega of mw altijd zo benauwd was. Zij zei van wel! Ik vertrouwde de situatie niet eigenlijk... ik dacht eigenlijk aan dec. cordis... ik stelde de vrouw dan ook wat vragen en deze bevestigden mijn dd.

Ik besloot de zorgcoordinator op de hoogte te stellen van mijn bevindingen, omdat ik zelf als ass. helpende geen acties mag ondernemen, als het bellen van de arts etc.
Deze zorgcoordinator reageerde nogal laconiek... ik zal wel even kijken... ik heb erop gelet of ze de arts heeft gebeld, maar dit heeft ze niet gedaan!

Ik zat met mn handen in het haar en wist niet wat ik moest... tenslotte kwam de avonddienst. Ik heb toen de zuster die de bewuste mw die avond zou verzorgen aangesproken en haar mijn bevindingen weer verteld en gevraagd of zij als eerste naar mw. N wilde gaan en haar wilde observeren en de arts wilde bellen als zij dat nodig vond.

Ik kon verder niets meer...

Vandaag kwam ik dus op mijn werk en hoorde dat de vrouw afgelopen weekend ('s nachts) met een ambulance met sirene is weggehaald. Ze had dec. cordis volgens de zorg coordinator en ze had met de verpleegkundigen op de afdeling in het ziekenhuis gesproken en deze zeiden dat het niet zo goed ging met mw. N.

Ik vond dit persoonlijk echt schokkend nieuws en ben er niet blij mee....
Wat ik gedaan zou hebben: de huisarts gebeld en als deze laconiek zou reageren (zoals de eerste keer) zou ik de ambulance op eigen houtje hebben laten komen!

Mijn vraag is nu: komen jullie dit soort problemen vaker tegen in verpleeg/verzorgingshuizen??




Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2006, 20:00:59
Hallo Shez,

wat voor soort probleem bedoel je?
Dat oudere mensen dec. cordis ontwikkelen of dat dit ziektebeeld niet gezien/erkend wordt door het personeel.

Heb je de situatie teruggekoppeld met je collega's?

Ik denk dat dit verhaal een leuke casus is om eens tijdens je lesdagen op school te gebruiken.

Groet,

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2006, 20:18:26
Hallo Shez,

wat voor soort probleem bedoel je?
Dat oudere mensen dec. cordis ontwikkelen of dat dit ziektebeeld niet gezien/erkend wordt door het personeel.

Heb je de situatie teruggekoppeld met je collega's?

Ik denk dat dit verhaal een leuke casus is om eens tijdens je lesdagen op school te gebruiken.

Groet,

Luke

ik neem aan dat hij/zij bedoeld dat er niet adequaat wordt gereageerd op een door een in opleiding zijnde verpleegkundige gestelde diagnose.
iets wat ik overigens foute benadering vind van het verpleegtehuis, leg dan uit waarom de diagnose NIET zou kloppen, dan heb je je meteen ingedekt mocht het zoals nu wel zo blijken te zijn
Politie Aspirant niveau 4


shez

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2006, 20:54:44
Dat is inderdaad mijn probleem... het niet of fout inschatten van gezondheidsproblemen bij bewoners van verpleeg en verzorgingshuizen... Komen jullie dat vaker tegen??


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2006, 21:09:40
Dat is inderdaad mijn probleem... het niet of fout inschatten van gezondheidsproblemen bij bewoners van verpleeg en verzorgingshuizen... Komen jullie dat vaker tegen??



Ik werk in een verpleeghuis en zie dit ook wel af en toe zeg je bijvoorbeeld van Mw. A. heeft het erg benauwd en vorige keer was dat niet zo. "Oh, dat heeft ze altijd". Heb ook eens een keer meegemaakt een bloedbrakende patiënt(oud bloed), meldde dit direct en krege als reactie "Oh geef hem maar even een bekkentje, hij is wel vaker misselijk". En ook niet even komen kijken bij de patiënt......soms onbegrijpelijk.  :-\


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2006, 15:05:41
Ik ben zelf verpleegassistent (helpende) in een verpleeghuis, en hier werkt het zo dat er eerst een hoofdverpleegkundige komt kijken, en die neemt evt. contact op met de dienstdoende arts. Zelf heb ik meerdere malen gezien dat iemand op de een of andere manier ziek geworden was en dat doorgerapporteerd, en dit wordt altijd serieus genomen. Of ik het nu juist heb of niet, een verpleger/ster zal altijd even komen kijken.
Het probleem dat je niet serieus genomen wordt als student klinkt echter wel bekend. De beste oplossing is om zo gedetailleerd mogelijk je bevindingen te rapporteren, en helaas, als de verantwoordelijke geen actie wil ondernemen, dan is daar niks aan te doen...
Arts  www.alphalog.nl


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2006, 16:49:52
Typisch gevalletje voor een MIP melding, dan.
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


shez

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2006, 17:57:20
Een mip melding mag ik niet maken en rapporteren in de zorgdossiers ook niet... ik heb dus eigenlijk geen poot om op te staan...of wel?


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2006, 18:05:47
Een mip melding mag ik niet maken en rapporteren in de zorgdossiers ook niet... ik heb dus eigenlijk geen poot om op te staan...of wel?


je zou het er altijd met een (onafhankelijke) derde binnen je bedrijf over kunnen hebben denk ik. zeker als het echt serieuze zaken zijn zoals het niet reageren op meldingen zou ik dit overwegen, het houd namelijk ook in dat ze niet adequaat inspelen op jouw leermogelijkheden, uitleg waarom jij een foute diagnose gesteld zou hebben zou je kunnen wijzen op meer (kleine) details die later van invloed zijn op je beslissingen.
en daarnaast vragen moet altijd kunnen.
Politie Aspirant niveau 4


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2006, 21:58:37
Een mip melding mag ik niet maken en rapporteren in de zorgdossiers ook niet... ik heb dus eigenlijk geen poot om op te staan...of wel?



Mmm ''leuke'' functie heb je dan....., nemen ze uberhaupt wel personeel serieus in die ''zorg''instelling?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod