Ik ben HBO-V student, en ga in september beginnen aan mijn vierde jaar.... ik ben momenteel werkzaam in een Verzorgingshuis/aanleunwoningen in noordholland, waar ik aangenomen ben als vakantiekracht (dus assistent helpende). Na de verzorging 's ochtends, bestaan mijn werkzaamheden uit het observeren van de bewoners (degene die zorg krijgen), hen voorzien van drinken, een praatje maken, etc.
Afgelopen week werkte ik bij een aantal aanleunwoningen, waar ik nog nooit eerder had gewerkt. Op zich geen probleem! Er was echter ook een mevrouw. Genaamd mw N. Tijdens de overdracht 's ochtends werd er benoemd dat mw. dikke benen had en de huisarts was hiervoor langs geweest. Deze had echter gezegd dat het door de warmte kwam en dat hij er niets aan kon doen.
Toen ik 's middags bij mw. N op het appartement kwam, samen met een collega... vond ik haar erg benauwd.. ze haalde na elk woord diep adem. Ook vond ik haar benen erg dik. Ik vroeg aan mijn collega of mw altijd zo benauwd was. Zij zei van wel! Ik vertrouwde de situatie niet eigenlijk... ik dacht eigenlijk aan dec. cordis... ik stelde de vrouw dan ook wat vragen en deze bevestigden mijn dd.
Ik besloot de zorgcoordinator op de hoogte te stellen van mijn bevindingen, omdat ik zelf als ass. helpende geen acties mag ondernemen, als het bellen van de arts etc.
Deze zorgcoordinator reageerde nogal laconiek... ik zal wel even kijken... ik heb erop gelet of ze de arts heeft gebeld, maar dit heeft ze niet gedaan!
Ik zat met mn handen in het haar en wist niet wat ik moest... tenslotte kwam de avonddienst. Ik heb toen de zuster die de bewuste mw die avond zou verzorgen aangesproken en haar mijn bevindingen weer verteld en gevraagd of zij als eerste naar mw. N wilde gaan en haar wilde observeren en de arts wilde bellen als zij dat nodig vond.
Ik kon verder niets meer...
Vandaag kwam ik dus op mijn werk en hoorde dat de vrouw afgelopen weekend ('s nachts) met een ambulance met sirene is weggehaald. Ze had dec. cordis volgens de zorg coordinator en ze had met de verpleegkundigen op de afdeling in het ziekenhuis gesproken en deze zeiden dat het niet zo goed ging met mw. N.
Ik vond dit persoonlijk echt schokkend nieuws en ben er niet blij mee....
Wat ik gedaan zou hebben: de huisarts gebeld en als deze laconiek zou reageren (zoals de eerste keer) zou ik de ambulance op eigen houtje hebben laten komen!
Mijn vraag is nu: komen jullie dit soort problemen vaker tegen in verpleeg/verzorgingshuizen??