Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?

Auteur Topic: Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?  (gelezen 82145 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kusje

• Senior gebruiker
@hierboven mooi verwoord  O0

@kusje ik denk dat een land als noord korea, rusland, china of birma goed voor jou zou zijn.
Daar leeft men naar de letter der wet en niet naar de geest of de bedoeling van de wet  :)

Ik denk het niet  maar jij mag dat gerust denken.
Die landen zijn echt een andere uiterste.    

Maar ik heb het gevoel dat naast " de eigen bevoegdhied van de agent"  nu ook " de geest van de wet"  wordt misbruikt.    
Je geeft zelf aan dat de wet een bedoeling heeft, je kan me niet wijs maken dat de wet waarin het OGS in geregeld is  het de bedoeling is dat er bij optochten OGS wordt gebruikt. (dus jullie zijn bereid ook op andere feestjes te komen opluisteren met OGS?  Dat mag dan toch?)    

Men kan beter schrijven we doen waar we zin in hebben en de rest moet niet zeuren.      Waarom dan nog, als agent de regels controleren?  
Alles is dus anders uitleggen, in het kader van  "dat was niet de bedoeling van die wet" of "in de geest van de wet"    

Eigenlijk is het volkomen achterlijk:  me proberen aan de wet te houden. (en de verwachting dat een ander dit ook probeert)    
Dan moet ik maar verhuizen...   Kom op zeg.  

Maar dit is duidelijk  het is "ik-ik mentaliteit" in NL.     Dat anderen overlast er van hebben is gewoon jammer. Want "ik" wil dat feestje en dan doe "ik" het.  toch?      
Je aan de wet houden doe je voor een ander en niet voor jezelf.   (het neveneffect is dat je wel wat geld bespaart want er zijn nl nog steeds agenten die volgens de letter van de wet schrijven,  moeten deze nu ook naar N-Korea e.d. toe?  )

Als iedereen zich probeert aan de wet te houden zal het de samenleving juist ten goede komen.  Minder burenruzies, minder vechtpartijen e.d.
Dat zal de gemiddelde agent echt beamen    (die ik in het echie heb gesproken in ieder geval maar er lijken hier "andere" angenten te posten dan die op straat lopen)

Maar misschien moet je zelf maar naar Noord-Korea daar mag je namelijk alleen maar met de wolven mee huilen.   Dat doe je namelijk prima.  
Ik maak gewoon gebruik van mijn vrijheid van meningsuiting      of is dat niet de bedoeling van deze wet?

Sven82

• Senior gebruiker
Maar ik heb het gevoel dat naast " de eigen bevoegdhied van de agent"  nu ook " de geest van de wet"  wordt misbruikt.    
Je geeft zelf aan dat de wet een bedoeling heeft, je kan me niet wijs maken dat de wet waarin het OGS in geregeld is  het de bedoeling is dat er bij optochten OGS wordt gebruikt. (dus jullie zijn bereid ook op andere feestjes te komen opluisteren met OGS?  Dat mag dan toch?)
Geen van beiden worden misbruikt. Men geeft een heldere uiteenzetting van hoe de wet in elkaar steekt. Gewoon hoe de wet feitelijk werkt. Dat het niet strookt met jouw mening is wellicht vervelend.

Nogmaals, de wet reguleert OGS, omdat het de burger tegen risico's beschermd. Zijn de risico's afwezig dan...enfin, lees me vorige reatie nog eens.
Men kan beter schrijven we doen waar we zin in hebben en de rest moet niet zeuren.      Waarom dan nog, als agent de regels controleren?  
Alles is dus anders uitleggen, in het kader van  "dat was niet de bedoeling van die wet" of "in de geest van de wet"    
Onzin. Men doet niet waar men zin in heeft. Als men met 80 km/h door de bebouwde kom rijdt en OGS aan met Sinterklaas achterin dan is de grens duidelijk bereikt, omdat er dan gevaarzetting is. De gevaarzetting waartegen de wet...en ja, zie mijn vorige reactie.
Eigenlijk is het volkomen achterlijk:  me proberen aan de wet te houden. (en de verwachting dat een ander dit ook probeert)    
Dan moet ik maar verhuizen...   Kom op zeg.  
Het is prima om jezelf aan de wet te houden. Doe ik ook, maar ik blijf wel zelf nadenken. Zeker als er gehandhaafd moet worden.

Neem nou Blik op de Weg gisteravond. Man staat op de vluchtstrook. Agent spreekt hem aan. Blijkt dat de moeder van een kind op de school van zijn kind zojuist overleden is. Kennelijk erg bevriend, want de man was enigszins emotioneel. Volgens de letter van de wet mag de man daarvoor niet op de vluchtstrook stoppen. De agent gaf hem geen bon, maar heeft hem begeleid naar de dichtsbijzijnde P-plaats en nog even gevraagd of hij hulp nodig had.

In jouw wereld had deze man dus gewoon een bekeuring gehad, want dat is de letter van de wet! Met alle respect, maar dat zou onmenselijk geweest zijn. Daarmee trek ik ook deze uitspraak van jou in twijfel:
Als iedereen zich probeert aan de wet te houden zal het de samenleving juist ten goede komen.  Minder burenruzies, minder vechtpartijen e.d.
Dat zal de gemiddelde agent echt beamen    (die ik in het echie heb gesproken in ieder geval maar er lijken hier "andere" angenten te posten dan die op straat lopen)
Hoeveel agenten zullen er wel niet aangevallen worden, omdat mensen zich onmenselijk behandeld voelen?

Ik beaam overigens wel dat het beter zou zijn als iedereen probeert zich aan de wet te houden. Wat ik alleen niet beaam is jouw stellingname dat iedereen zich zwart/wit aan de wet moet houden en dat deze ook zwart/wit gehandhaafd wordt.

Of maak jij nooit fouten?
   Maar dit is duidelijk  het is "ik-ik mentaliteit" in NL.     Dat anderen overlast er van hebben is gewoon jammer. Want "ik" wil dat feestje en dan doe "ik" het.  toch?      
Je aan de wet houden doe je voor een ander en niet voor jezelf.   (het neveneffect is dat je wel wat geld bespaart want er zijn nl nog steeds agenten die volgens de letter van de wet schrijven,  moeten deze nu ook naar N-Korea e.d. toe?  )
Ik-ik mentaliteit? Zaken als Dreamnight wordt gedaan voor heel veel zieke kinderen. Mogen die ook eens een dag wat leuks doen? Het getuigt juist van een ik-ik mentaliteit als men tegen zo'n evenement klaagt vanwege overlast. Beter de overlast van een dag sirenes dan de overlast van kanker als kind van 8 jaar.
Maar misschien moet je zelf maar naar Noord-Korea daar mag je namelijk alleen maar met de wolven mee huilen.   Dat doe je namelijk prima.  
Ik maak gewoon gebruik van mijn vrijheid van meningsuiting      of is dat niet de bedoeling van deze wet?  
Natuurlijk mag jij je mening hebben. Het wordt alleen wat vreemd als je je mening plaatst tegenover feiten. Jouw mening klopt niet met de juridische werkelijkheid; hoe de wet echt werkt. Gelukkig niet, want dan zou Noord-Korea nog geen slechte suggestie zijn.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
@ Kusje:

Dat je van mening bent om strak te handhaven is je goed recht, de wet zegt immers dat iets verboden is dus handhaven, helaas is de publiekeopinie dat er in Nederland op verschillende punten te strak wordt gehandhaafd en het bevoegd gezag wel eens wat ruimer de regels mag interpeteren (snelheidscontroles op A wegen worden als onzinnig gezien m.u.v. de zwaar belachelijke overtredingen terwijl men door de bank genomen die zelfde controles binnen bebouwdekom graag ziet toenemen)
Het rijden met OGS voor een patatje vinden we terecht niet kunnen maar hoeveel goodwill kweken we als hulpdiensten juist met evenementen als Dreamnight en Brandweerdag Almere. Van de rit betreffende Dreamnight kan ik je niks vertellen, nooit aan deelgenomen helaas.

De rit van Brandweerdag Almere kan ik je wel wat van vertellen (en voor mij als particulier bezitter een van de weinige dagen dat ik met de OGS werkend met mijn voertuig rijdt) ik wil je graag wijzen op het verslag wat ik daarvan heb geschreven op mijn eigen website http://www.vwbrandweerbus.nl/test/brandweerbus/2011/Almere2011.htm je zult dan proeven hoeveel sfeer en geluk dit soort evenementen brengen bij de doelgroep maar ook bij vele omstanders. Ik denk dat vele medeforisten dit gevoel delen ook waar het andere evenementen betreft zoals Dreamnight. Wanneer je het verslag gelezen hebt hoop ik dat je daarmee een meer positieve kijk op het "oneigenlijk gerbuik van de OGS" krijgt voor dit soort dagen en als je dan nog denkt KLF, allemaal leuk een aardig maar je kan me wat nodig ik je bijvoorbaat uit om op de aanstaande Brandweerdag Almere plaats te nemen bij mij in het voertuig tijdens de rit naar de discotheek om de gevoel aan de lijve te ervaren want hoewel ik getracht heb het gevoel in het verslag te beschrijven is dat eigenlijk niet mogelijk dat moet je echt voelen. Juist voor dit soort evenementen is het goed om te handelen naar de "geest van de wet" Het geeft een bepaalde doelgroep voor 1 dag per jaar het gevoel dat ze er wel toe doen, een ervaring beleven die velen van ons nooit zullen beleven men staat 1 dag in het middelpunt van alle belangstelling dat mag je deze mensen m.i. niet afnemen met het handhaven naar de letter van de wet.

Op die zelfde site staan ook verslagen van andere keren dat ik bijvoorbeeld als eenling met werkende OGS aan het verkeer heb deelgenomen (aankomst van sinterklaas op een basisschool voor speciaal onderwijs, afscheid van een collega die door failliesement van zijn eerdere werkgever geen "brandweer afscheid" kon krijgen wat we gelukkig wel mogelijk hebben gemaakt en nog wat van dergelijke) hiervoor is telkens keurig een onthefing aangevraagd en verleend!! Welliswaar met beperkende voorwaarden zoals een afgekaderd tijdvak en afgekaderde wegdelen maar wel verleend. Juist daarom ben ik ook van mening dat de reguliere hulpverlening ook gewoon dergelijke feestjes kan en mag houden maar ..... wel met een zelfde ontheffing.

Ik hoop dat je hiermee wat genuanceerder gaat denken en meen oprecht dat je tijdens de brandweerdag Almere gast wilt zijn in mijn voertuig tussen de deelnemers van de doelgroep.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Gast

• Gast
Het geluk en plezier wat je op zo'n feestdag, want het is met recht een feest, de zieke en terminale kinderen, mensen met een lichamelijk en verstandelijke beperking en de ouders hiervan; dat is met geen pen te omschrijven als je het niet zelf een keer hebt mogen meemaken of, zoals klf en ik en vele andere hulpverleners, aan heb mogen bijdragen. Een kind die zijn ziekte een dagje kan vergeten, ouders die hun doodzieke, terminale of beperkte kind met volle teugen zien genieten, daar kan geen enkele regelging OGS tegenop. Dit weten degenen die het hebben mogen ervaren, vanuit die insteek wordt o.a. ook gereageerd.

En dan heb ik het puur en alleen over zoiets als Dreamnight, Hoogvliegersdag, een truckrun, een 112dag een grote Opkikkerdag, een Doe een Wens-dag, omdat ik daar persoonlijke ervaringen mee heb. Op die dagen creeër je met een klein beetje geluidsoverlast (voor diegenen die zich niet kunnen inleven) een enorme belevenis voor hen wiens leven in schril contrast staan tot velen van ons. Tijdens de Hoogvliegersdag Lelystad 2008 genoot de zwaar verstandelijk gehandicapte jongen naast mij ZO enorm dat ik hem nog 2 extra rondjes vol met toeters en bellen heb gegeven over de weggetjes rondom het vliegveld. Tijdens een Dreamnight rit huilden de ouders achterin bij mij van hoe hun dochter voorin enorm genoot van de sirenes en zwaailichten, en even haar ziekte leek te vergeten. De ouders vertelden mij dat de prognose was dat ze nog slechts enkele weken te leven had. Toen heb ik mijn ramen opengedaan dat ze NOG beter de sirenes kon horen en de zwaailichten kon zien.

Plus alles wat klf grimmenstein markt en sven 82 hierboven al zei, en ik eerder. Proberen te relativeren, of door een ander kader eens ergens tegenaan te kijken, kom los van de "wet = wet!" houding elke keer als je één regel uit die wet uitvergroot en de gehele wetgeving, en groep hulpverleners, daarop beoordeelt. Er zijn zovele situaties die elk apart te beoordelen, en waar nodig veroordelen, zijn. Alles zwart-wit benaderen is een handige leidraad om langs te kunnen leven maar weerhoudt je om alle grijs en grijs-schakeringen ook te kunnen zien en mogen ervaren. Wij zullen nooit de oogkleppen kunnen afwerpen van degenen die volharden in hun eigen gelijk, we kunnen slechts met argumenten proberen die oogkleppen wat breder te zetten.

Rij maar eens mee met klf, of met één van ons, op zo'n bijzondere dag, het zou je verbazen.

De 1000e Hoogvlieger vanaf Vliegveld Drachten in 2010, ik mocht ervaren hoe zij niet alleen enorm genoot maar de ouders en zus ook een dagje "zorgenvrij" mochten ervaren.

Ik doe het morgen zo weer, en met mij velen die zich dankzij, en met, OGS dit extra stukje levensgenot kunnen geven aan diegenen die het goed kunnen gebruiken.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Kusje,
   en als nu de meeste mensen in een dorp of stad het kunnen waarderen dat dergelijke activiteiten worden georganiseerd en goed gecoördineerd worden , mede als dank aan de mens achter de hulpverlener welke wel voor die gemeenschap heeft gefunctioneerd en vaak als vrijwilliger. Zouden we ook die mensen dan een andere mening moeten toedoen, en ja idd recht is recht. Maar je weet een wet of andere regelgeving is gemaakt om te worden overtreden, toch?  En als de wijkagent in kennis wordt geteld of ook nog eens mee kan doen in het spel is het gewoon samenspel.
  Laten we elkaar in de waarde laten die we elkaar bieden.
Bij instappen begint de inzet.

Boogje

• Forum gebruiker
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
..... (dus jullie zijn bereid ook op andere feestjes te komen opluisteren met OGS?  Dat mag dan toch?) ...

Ik sluit mij ten eerste geheel aan bij Sven, KLF en Caprice. De negatieve aspecten die een aantal mensen zouden kunnen ervaren (geluidsoverlast) vallen in het niet bij de positieve effecten die het heeft op de kinderen/jongeren met een ziekte of handicap waar op dat moment voor gereden wordt.

En om antwoord te geven op jouw vraag hierboven in het citaat : JA ! Ik denk dat iedereen hier van harte bereidt is om jouw kind, neefje of nichtje ook zo'n ervaring te bezorgen als deze door ziekte of handicap een veel zwaarder leven heeft dan 'normaal'.

Wat ik dan overigens wel weer frappant vind is dat je hier wijst op de wet en gevaarzetting, terwijl je in een ander topic even makkelijk verklaart niet te stoppen voor een eventuele politiescooter met blauwe lampen omdat het daar geen motorvoertuig betreft en dus geen wettelijke status heeft. Yup, je houdt je dan mischien aan de wet, maar of je daarmee de gevaarzetting vermindert voor jezelf en anderen  :-X Nadeel met wetten maken en aannemen is nu eenmaal dat er een behoorlijke periode bestaat tussen nieuwe ontwikkelingen en het kunnen aanpassen daarop van de wet...
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl

Kusje

• Senior gebruiker
Ik sluit mij ten eerste geheel aan bij Sven, KLF en Caprice. De negatieve aspecten die een aantal mensen zouden kunnen ervaren (geluidsoverlast) vallen in het niet bij de positieve effecten die het heeft op de kinderen/jongeren met een ziekte of handicap waar op dat moment voor gereden wordt.

En om antwoord te geven op jouw vraag hierboven in het citaat : JA ! Ik denk dat iedereen hier van harte bereidt is om jouw kind, neefje of nichtje ook zo'n ervaring te bezorgen als deze door ziekte of handicap een veel zwaarder leven heeft dan 'normaal'.
Ik ben zeker bereid om zieke kinderen een leuke dag te bezorgen.  Ik ken een jongetje die van racen houd.  
Dus ik mag een straatrace organiseren?
Ik zet de zijstraten af en gaan.  

Wat er nu geprobeert wordt is na de jubilaris die blij mag zijn dat nog leeft er weer op het gevoel wordt gespeeld doormiddel van zieke kinderen.
Zal die agent die bij die bovenstaande straatrace komt ook dan mild zijn?    (dan is alles voor de zieke kinderen..)

Volgens mij zijn er zat andere manieren om kinderen een leuke dag te bezorgen.    
Er zijn bijv overal afgesloten gebieden denk aan kazernes van defensie  doe die optocht daar dan.  

Wat ik dan overigens wel weer frappant vind is dat je hier wijst op de wet en gevaarzetting, terwijl je in een ander topic even makkelijk verklaart niet te stoppen voor een eventuele politiescooter met blauwe lampen omdat het daar geen motorvoertuig betreft en dus geen wettelijke status heeft. Yup, je houdt je dan mischien aan de wet, maar of je daarmee de gevaarzetting vermindert voor jezelf en anderen  :-X Nadeel met wetten maken en aannemen is nu eenmaal dat er een behoorlijke periode bestaat tussen nieuwe ontwikkelingen en het kunnen aanpassen daarop van de wet...

Het ergere aan deze reactie is dat je niet diegene die die gevaarzetting veroorzaakt terecht probeert te wijzen maar iemand die zich aan de wet houd. Dat is omgedraaide wereld. De politie weet dat een scooter geen voorrangsvoertuig kan zijn maar toch van een scooter een voorrangsvoertuig heeft gemaakt. De handhavers van de wet    :-X  :-X
Het is ook onzin dat je aangeeft dat dit te maken heeft met de nieuwe ontwikkelingen en het kunnen aanpassen van de wet.  
Volgens mij is het heel simpel:  men kan pas de nieuwe ontwikkelingen gebruiken als de wet is aangepast   en niet andersom.
Ik weet ook nog een wel een paar nieuwe ontwikkelingen die ik wil toepassen maar aangezien dit niet mag volgens de wet  word ik voor bekeurd of zal jouw "smoes" dan die boete(s) voorkomen?

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Wat een kansloze discussie. En Kusje, hou toch eens op met dat calimero-complex.  "Zij zijn groot en ik ben klein en da's niet eerlijk, o nee".

Ook voor dat jongetje dat je kent die van racen houdt is vast wel iets te regelen. Voor een F1 auto wordt wel eens een weg afgezet. In dit geval voor Robert Doornbos, met 326 kilometer per uur op de speciaal voor deze gelegenheid afgezette Afsluitdijk.

http://www.youtube.com/watch?v=flW0ICDUlAE

Is dit nu echt zo'n drama?

Kusje

• Senior gebruiker
Waarom zou ik een calimero complex hebben  omdat mijn mening neerzet en bij mijn mening blijf ?   Kom met wat beters.    Ik ga toch ook roepen niet dat je een "van-achter-de-rug-van-andere-durf-ook-iets-te-zeggen-complex hebt?  (heb ik het toch gezegd)    

Kom met argumenten waardoor ik (spontaan) van mening verander: die argumenten heb ik nog steeds niet gehoord.     Doe nog eens een poging

Weet je wat erg is?   De discussie  begon over of  hulpverleningsdiensten OGS mogen gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's.

Maar ondertussen zijn de zieke kinderen erbij gehaald als argument.    Terwijl dit niet de discussie was.      

Nogmaals de vraag wat is er erg aan om het eea te doen op een afgesloten terrein?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht

Kom met argumenten waardoor ik (spontaan) van mening verander: die argumenten heb ik nog steeds niet gehoord.     Doe nog eens een poging
Die argumenten zijn er inmiddels in overvloed verteld, en dit van meerdere personen. Het is maar net wat je wilt horen, of wat je niet wilt horen. ::)