Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?

Auteur Topic: Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?  (gelezen 80956 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Wat ik gehoord heb van een brandweerman zijn er in mijn gemeente (in een andere plaats dan waar ik woon)  een behoorlijk aantal klachten binnen gekomen van z'n optocht.   (dus het kan de burger degelijk wat schelen, Vesalius.)    
Het lijkt mij sterk dat daar niets mee gedaan wordt.   En dat er over een tijdje weer z'n optocht is.    

 
En hoeveel is dat behoorlijk aantal klachten 5? 6? 10?
En in deze discussie hebben we niets aan "ik heb gehoort verhalen". Jij bent stellig in het feit dat de burger klaagt, dus graag hierbij dan ook een goede onderbouwing.

Je hoeft mij niet te vertellen hoor dat er geklaagt wordt, ik weet dat er soms klachten binnenkomen over het gebruik van OGS. Het gaat er alleen wel om  hoe je met die klachten omgaat. Mijn ervaring is dat een kleine nadere toelichting voldoende is, om uiteindelijk begrip te krijgen van die burger. En het een volgende keer over het algemeen totaal geen probleem is.
Met begrip kweken bij de burger schiet je meer op, dan maar constant met die wet te lopen zwaaien en alles vast te plakken aan die wet. En te blijven roepen DAT MAG NIET!!

Nee onder aan de rekening begrijpt de burger best dat dit soort zaken af en toe gebeuren, en staan ze vaak zelf te kijken. daar is die hele wet totaal niet voor nodig.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
....Verder is dit in mijn opinie geen constructieve discussie meer, maar discussieren om het discussieren. Ik zie daar graag vanaf dus wens je oprecht veel geluk in jouw ideale wereld, dan blijf ik in de mijne... 98uiye
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dus ik kan nu de bier en chips weer opbergen?

Kusje:

Even terug naar mijn eerste bericht.

Het mag niet en men doet het toch.

Er ligt voor u een schone taak, een roeping en ware kruistocht om de verderfelijke nevenactiviteiten van hulpverleners en burgers uit te bannen. Dit onheus gebruik van OGS is als een voortwoekerend onkruid dat tot de bodem moet worden uitgeroeid.

Succes ermee.

Ik ga weer even naar de supermarkt voor een nieuwe krat en een paar zakken paprikachips.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Wat ik gehoord heb van een brandweerman zijn er in mijn gemeente (in een andere plaats dan waar ik woon)  een behoorlijk aantal klachten binnen gekomen van z'n optocht.   (dus het kan de burger degelijk wat schelen, Vesalius.)    
Het lijkt mij sterk dat daar niets mee gedaan wordt.   En dat er over een tijdje weer z'n optocht is.

Dat is nog steeds geen bewijs dat de gemiddelde burger het niet op prijs stelt. Naast het hoge hearsay-gehalte (zo heb ik ook ooit eens gehoord dat de aarde plat is) lijkt het mij sterk dat er meer klachten binnengekomen zijn dan dat er toeschouwers waren bij de optocht. Deze laatste groep mag je natuurlijk wel van aannemen dat zij niet tegen het gebruik van OGS zijn bij optochten, immers wat komen ze anders doen bij een dergelijke optocht? Met de uitdrukking gemiddelde burger insinueer jij echter dat de eerstgenoemde groep groter zou zijn?

Overigens komen over wel meer zaken evenementen binnen, ook daar worden deze klachten niet direct gevolgd door het schrappen van deze festiviteiten. Jouw conclusie dat het je sterk lijkt dat een dergelijke optocht weer zal plaatsvinden lijkt me dan ook voorbarig. Ook over toegestaan gebruik van OGS komen overigens klachten binnen, moet dat dan dus ook maar aangepakt worden?

Als jij me er op wijst dat ik in enkelvoud moet spreken heb het dan ook zelf ook niet over "we"      de ketel verwijt de pot dat die zwart ziet.

Je ander opmerking is helemaal van de zotte, ongepast en respectloos tegen gelovigen  daarom citeer ik deze niet.
Waar je trouwens ook weer in meervoud spreekt.  Als je wat van iemand wilt doe het zelf dan goed.  
Ik zie deze opmerking als een vorm van onmacht van jouw zijde.  
En te sneu om er op in de gaan.    Ik vraag me af of die opmerking binnen de regels (of in de geest van de regels) valt van dit forum.          

Grappig dat je Boogje beticht van sneue acties en onmacht en in dezelfde reactie hem aanvalt op het gebruik van het woord "we". Graag maak ik gebruik van je eigen uitdrukking: "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet".

Ten aanzien van de geest van de regels vind ik het eigenlijk ook wel opvallend dat jij die uitdrukking gebruikt, enkele reacties eerder geef jij namelijk aan dat wat jouw betreft de wet volgens de letter gevolgd moet worden. Of komt het je in deze beter uit om de geest van de regels te ge(mis)bruiken om een ander onder uit te halen?

Terugkomend op de originele vraag van dit topic: "Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?". We kunnen concluderen dat dit met de juiste vergunningen zeker legaal mag, dat het af en toe ook illegaal gebeurt en dat er geen overtuigende bewijzen zijn dat de gemiddelde burger daar bezwaar tegen heeft. Dat er uiteraard een paar mensen zijn die het er niet mee eens zijn en dat er ook meer dan genoeg mensen zijn die er geen bezwaar tegen hebben.

Net zoals er in Nederland wel meer zaken gedoogd worden met meerderheid van stemmen lijkt het mij dan ook dat niet direct hierop de regels aangepast moeten worden.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
@ Kusje,

Eerst even het beeld dat jij van mij hebt bij schaven:
Ik ben geen fan van enige hulpdienst en al helemaal niet van de (oneerbiedige modus aan) blauwe meetbuizen in het algemeen (modus uit) ik ben fan van het type auto waar ik mee rijd en heb er dan ook meerdere (VW LT) dat een van deze voertuigen een ex brandweervoertuig is heeft een reden, ik mocht alleen de zoveelste VW LT kopen als er een verhaal aan zat en toevallig was dat deze bus. Ik ben er naast liefhebber van het betreffende model voorstander van om OLDTIMERS in hun originele staat te bewaren in het bewuste geval dus incl. de OGS daar houd elk raakvlak met de hulpdiensten wat mij betreft op.

Zoals ik reeds diverse keren heb aangegeven ben ik ook geen voorstander van zomaar OGS gebruiken voor jubilea en afscheidsfeesten tenzij door de bewuste hulpdienst een ontheffing is aangevraagd een mijn ervaring is dat die kinderlijk eenvoudig wordt afgegeven zelfs aan mij als particulier ik kan me dus niet voorstellen dat de hulpdiensten een dergelijke ontheffing niet zouden krijgen sterker ik zou het weigeren ervan door de wegbeheerder (en dat is niet per defenitie de gemeente) kortzichtig vinden. Ik gun de dames en heren dus op alle fronten hun feestje.

Ontheffing wil zoveel zeggen dat men zich middels een vergunning aan de wet mag onttrekken (op dergelijkewijze kun je ook een akker met hennepverbouwen)

Dan het punt OGS bij optochten: dit betreft een stoet voertuigen van de hulpverleners die in de periode vanaf het ontstaan van de georganiseerde hulpverlening tot heden de reveu hebben gepasseerd, in de modernere tijden tot nu met OGS daarvoor met stoomketels en toeters en een schreeuwlelijk op de bok of een aantal gekken die een handpomp voorttrokken omdat men het paard kennelijk nog niet had uitgevonden vooral die laatste categorie had dus geen OGS. Om te laten zien en horen wat er in de loop van de tijd (inter)nationaal zoal heeft bestaan worden ook de OGS gebruikt zo zien we van twee losse zwaailichten tot komplete lichtshows zoals die tegenwoordig aanwezig zijn en horen we diverse meertonige hoorns van taatuu tot katten met buikpijn. Deze optchten vinden per korps misschien eens in de tien.... vijftien jaar plaats of misschien nog wel langere tussen pauzes in je hele leven zul je waarschijnlijk maar drie of hooguit vierkeer een dergelijke optocht door je woonplaats meemaken (overlast vier dagen op een mensenleven) dat je die niet wilt horen ala jammer maar het zijn maar vier dagen op je leven.
Eigenlijk zie ik het zo dat jij eigenlijk alle optochten zou willen verbieden, carnaval vanwege de overschrijding van de wettelijke max. (4 meter) hoogte van voertuigen of personen die zonder gordels in motorvoertuigen worden voortbewogen of misschien wel vanwege de luidere  muziek die te horen is maar waarvoor vast de wettelijke auteursrechten niet zijn afgedragen aan de Buma Stemra.
De huldiging van de plaatselijke voetbaljeugd die kampieon zijn geworden (om niet te praten van een profclub) en zo kan ik legio andere optochten bedenken

Wat ik het meest kortzichtig vind in welke reactie van jou kant ook is dat je het pertinent vertikt om je in te leven in de situaties van onze medemens met ernstig zieke of gehandicapte kinderen (waarvoor toevallig in Almere elk jaar met veel respect vanuit de HV en bevolking een speciale dag voor wordt georganiseerd opdat men een dag per jaar alle ellende rond de handicap en ziekte kan vergeten en met volle teugen kan genieten (en niet alleen de doelgroep) ik vind die kortzichtigheid erg triest.
Het negatieve beeld dat jij van dit soort evenementen wenst te schetsen doet mij het ergste voor je eigen (toekomstige??) kinderen vrezen zeker als deze onverhoopt ernstig ziek of gehandicapt zouden worden, dan ben JIJ een van de ouders van de doelgroep waarvoor de hulpdiensten zo af en toe oneigenlijk met OGS rijden
Waarmee ik bij de gewetensvraag aankom of jij je kind dat plezier zou willen ontnemen puur omdat we op dergelijke dagen ongeoorloofd OGS gebruiken (ik zelfs dubbel op want ik mag het niet eens aanwezig hebben op mijn voertuig)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
In het kader van nou eens één keer de regels naleven, kunnen we de spellingsregels naleven en demonstraties aan elkaar schrijven? :(

 ;D  ;D

-grapje jongens, moet toch kunnen-
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
In het kader van nou eens één keer de regels naleven, kunnen we de spellingsregels naleven en demonstraties aan elkaar schrijven? :(

 ;D  ;D

-grapje jongens, moet toch kunnen-

NOG meer regels
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Wat ik het meest kortzichtig vind in welke reactie van jou kant ook is dat je het pertinent vertikt om je in te leven in de situaties van onze medemens met ernstig zieke of gehandicapte kinderen (waarvoor toevallig in Almere elk jaar met veel respect vanuit de HV en bevolking een speciale dag voor wordt georganiseerd opdat men een dag per jaar alle ellende rond de handicap en ziekte kan vergeten en met volle teugen kan genieten (en niet alleen de doelgroep) ik vind die kortzichtigheid erg triest.
Het negatieve beeld dat jij van dit soort evenementen wenst te schetsen doet mij het ergste voor je eigen (toekomstige??) vrezen zeker als deze onverhoopt ernstig ziek of gehandicapt zouden worden, dan ben JIJ een van de ouders van de doelgroep waarvoor de hulpdiensten zo af en toe oneigenlijk met OGS rijden
Waarmee ik bij de gewetensvraag aankom of jij je kind dat plezier zou willen ontnemen puur omdat we op dergelijke dagen ongeoorloofd OGS gebruiken (ik zelfs dubbel op want ik mag het niet eens aanwezig hebben op mijn voertuig)

Verzoeke om eens beter te lezen voordat je deze reactie had neergezet want ik had geschreven dat het eea ook op een afgesloten gebied kan plaats vinden         dat maakt het plezier van een kind en zijn/haar ouders er niet minder om.      
Dus niet mijn reactie is kortzichtig maar de jouwe daar je nu suggereert dat ik een kind (of een jubliaris) zijn/haar pleziertje zou willen ontnemen.    


Maar het is schijnbaar een topic geworden om mij af te zeiken.   Prima.  Het zegt meer over diegene die dat doen en diegene die het toestaan. Het enge is alleen als ik me niet aan de regels hou, ik een pm van een mod krijg, dat het niet mag volgens de regels. Prima, want ik probeer me aan de regels te houden en dat lukt me ook niet altijd want ik ben namelijk niet de Messias die op zondag schijnbaar moet worden aanbidden volgens een medeforumlid. Vandaar dat er mods zijn. Maar die grijpen niet in bij dat soort respectloze opmerkingen richting mensen die op zondag voor genezing van diezelfde kinderen bidden waarvoor de  optochten worden gehouden.  Maar kom niet aan de OGS voor diezelfde kinderen.


Gast

  • Gast
@Kusje: Nogmaals, je intentie en drang om volgens de letter der wet te leven, en alles volgens de letter der wet te willen kaderen, dat is je goed recht.
Dring het alleen anderen niet op, zoals ik ook niet mijn visie op de wet, wetgeving of andere zaken jou wil opdringen.
Alles wat jij vindt ís ook zo en waar, in je eigen belevingswereld, en zo ook omgekeerd in de belevingswereld van een ieder ander hier.

Het is geen topic geworden om jou af te zeiken, dat is je eigen beleving (wat overigens nooit fout is, in je eigen beleving is alles tenslotte waar), nee, er wordt geageerd tegen de door jouw verkondigde mening, en wijze waarop, waaraan niet te tornen valt en elke kritiek op jouw mening is onbespreekbaar, fout, omgekeerde wereld, enz. enz. Eenzijdig vingerwijzen werkt niet, wie met één vinger naar een ander wijst, wijst nog altijd met drie vingers naar zichzelf.

Het is alleen, in mijn visie, erg kortzichtig om níet te willen zien of  verwachten dat je tegengas zult krijgen bij hetgeen je verwoordt. Ook al zit er vast wel een kern van waarheid op wat voor manier dan ook in je epistels, de vorm waarin je kern gegoten is vind elke keer grote weerstand.
Volgens mij, maar ik kan ernaast zitten, heb je BEST wel in de gaten dat je door deze manier van communiceren je de nodige weerstand, en andere meningen, zult ontvangen.
Of is het je daar zelfs om te doen, als je maar kunt communiceren en een "gesprek" kunt hebben, als het moet op een onprettige manier?

Je hoeft niet met de stroom mee te zwemmen, je kop boven het maaiveld uitsteken is niet altijd dodelijk, kuddegedrag is mij ook vreemd.
Misschien is dit wel niet hét forum voor je om je meningen te ventileren, dat zou ook nog zomaar kunnen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt

Verzoeke om eens beter te lezen voordat je deze reactie had neergezet want ik had geschreven dat het eea ook op een afgesloten gebied kan plaats vinden         dat maakt het plezier van een kind en zijn/haar ouders er niet minder om.      
Dus niet mijn reactie is kortzichtig maar de jouwe daar je nu suggereert dat ik een kind (of een jubliaris) zijn/haar pleziertje zou willen ontnemen.    


Maar het is schijnbaar een topic geworden om mij af te zeiken.   Prima.  Het zegt meer over diegene die dat doen en diegene die het toestaan. Het enge is alleen als ik me niet aan de regels hou, ik een pm van een mod krijg, dat het niet mag volgens de regels. Prima, want ik probeer me aan de regels te houden en dat lukt me ook niet altijd want ik ben namelijk niet de Messias die op zondag schijnbaar moet worden aanbidden volgens een medeforumlid. Vandaar dat er mods zijn. Maar die grijpen niet in bij dat soort respectloze opmerkingen richting mensen die op zondag voor genezing van diezelfde kinderen bidden waarvoor de  optochten worden gehouden.  Maar kom niet aan de OGS voor diezelfde kinderen.    

Het is van mij uit geen topic om je uberhaupt af te zeiken, sterker ik geef je voor een deel gelijk OGS voor BV jubilea en afscheid prima maar met ontheffing (daar zij ze tenslotte voor) Dat anderen wel het uiterste van de regels op te moeten zoeken is voor hun rekening. Maar dat wat mij betreft terzijde.

Het houden van dergelijke dagen voor gehandicapten en zieken gebeurd voor het merendeel op afgesloten terreinen, dat had je uit de reacties van caprice ook op kunnen maken denk ik. Bedenk je daarbij wel dat veel van die afgesloten terrein in bezit zijn van commerciele partijen terwijl de organisaties vaak geheel vrijwillig werken en daarmee vaak ook een beperkt budget hebben, nog een reden om HV voertuigen in te zetten**, terwijl zij in geval van optochten waarbij de HV-ers betrokken zijn vaak dicht op het vuur zitten voor de toestemmingen om dit op de openbare weg te doen. Al met al gaat het jaarlijks dus om een zeer beperkt aantal ongeoorloofde OGS ritten terwijl de (positieve) maatschappelijke impact behoorlijk groot is.

** Niet roepen van daar gaan mijn belastingcenten want ik weet zelfs van ritten waar begeleiding van motorpolitie bij is dat de "motormuizen" vrijaf moeten nemen en de kosten voor de brandstof zelf moeten dragen, krijgen dus alleen de motor tot beschikking. (wat dat betreft heb ik dan nog wel enig respect voor ze) Ik kan me zo voor stellen dat dit voor brandweervoertuigen ook zo geldt alleen dat de kosten voor de brandstof dan uit de PV pot komen. (ik heb gelukkig een werkgever die voor dergelijke ritten de brandstof beschikbaar stelt)

Uit ervaring weet ik ook dat er gemeenten zijn waarbij voor het verstrekken van de ontheffing of vergunning niet eens een bezwaarprocedure wordt door lopen het kan dus best zijn dat er in jou gemeente terdege een vergunning is verleend maar dat dit bij jou nooit bekent is gemaakt middels het plaatselijke sufferdje in voorkomend geval rijden we dus niet eens ongeoorloofd met OGS maar is er gewoon ontheffing verleend op naam van de organisator.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend