Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?

Auteur Topic: Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?  (gelezen 80928 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
@Sven ik heb op gereageerd op de niet emotionele argumenten.    Okee dan nog een keer.  
 
Soms is de wet wel zwart / wit.  Ook voor de politie    

Dediscretionaire bevoegdheid van de opsporingsbeambtes  heeft alleen te maken met de eigen beslissing om wel of niet te schrijven voor een overtreding.  En niet voor het gebruik maken van OGS.    (zeker niet bij de Kmar deze rijden alleen met toestemming, ik ga er vanuit dat de Marechaussere die dit mij vertelde niet liegt)  

Voor opsporingsambtenaren is het niet "ik handhaaf de wet, dus ik ben de wet en ik doe wat ik wil"   daar is de  discretionaire bevoegdheid niet voor bedoelt.  

Het gebruik maken van OGS zonder ontheffing is gewoon niet toegestaan voor feesten en partijen:  je kan wel van je discretionaire bevoegdheid gebruik maken om hier voor niet te schrijven.  Net als je dat bij mij kan doen indien ik een zou overtreding maken.    

De wet voor het gebruik van OGS is gewoon zwart wit  en niet anders uit te leggen   maar je mag wel een poging doen  

Artikel 1

1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.

Er is slechts sprake van een dringende taak als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en in artikel 1, eerste lid, in geval van:

a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;

b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;

c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.


http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-106_Regeling_optische_en_geluidssignalen_2009.htm


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
ehhh kusje

er is volgens mij helemaal niemand die het gebruik van de OGS ondergeschikt heeft gemaakt aan de discretionaire bevoegdheden.....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
@kusje: Duidelijk. Je hebt niets van mijn uitleg begrepen. Je hebt een mening over het naleven van de wet, zonder enig benul van hoe recht in dit land werkt.

Natuurlijk mag jij die mening hebben. Ik neem hem alleen niet serieus.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
ehhh kusje

er is volgens mij helemaal niemand die het gebruik van de OGS ondergeschikt heeft gemaakt aan de discretionaire bevoegdheden.....

Sven heeft in een eerdere reactie dit zelf ten sprake gebracht de discretionaire bevoegdheden.   Ik vind Sven niet niemand.  

Maar goed Sven krabbelt nu zelf terug ipv het eea ander (verder) uit te leggen.    O, nee ik begrijp het niet      

Ik heb een heel duidelijk idee gekregen hoe het "recht" in Nederland werkt namelijk KROM       en nog krommer dan ik dacht.  
Dat is indergeval heel duidelijk geworden.  

Daarnaast vroeg ik hem het grijze uitleggen in de eerder genoemde wet, daar had die het ook over  dat "grijze" van een wet.   En dan wordt ik niet meer serieus genomen:  een hele makkelijke reactie   als die het schijnbaar ook niet weet.    Anders had die het "grijze" wel uitgelegt.

Nogmaals hoe jij (en je vereniging) het eea doet is gewoon  O0  O0


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik heb een heel duidelijk idee gekregen hoe het "recht" in Nederland werkt namelijk KROM       en nog krommer dan ik dacht.  
Dat is indergeval heel duidelijk geworden.

Dat laatste ben ik in veel gevallen met je eens

Het verbaliseren van onterecht gebruik van de OGS is ondergeschikt aan de discretionaire bevoegdheden volgens mij heeft Sven het ook zo bedoeld
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Ik krabbel niet terug. Ik heb voldoende uitleg gegeven over het grijze gebied. Als er dan nog gereageerd wordt met een letterlijke wettekst... Soms houdt het gewoon op.

Sorry?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
En niet voor het gebruik maken van OGS.    (zeker niet bij de Kmar deze rijden alleen met toestemming, ik ga er vanuit dat de Marechaussere die dit mij vertelde niet liegt)  

Nu praat je alleen over de KMar en niet over andere hulpdiensten. Ik kan je vertellen hoe dat in mijn tijd ging. Het kan natuurlijk zo zijn dat er het een en ander veranderd is in de afgelopen dat ik er niet meer werkzaam ben. In mijn tijd was het zo dat de toestemming in een zogenaamde getrapte bevoegdheid werd gegeven. Begin bij de hoogste en ga zo naar beneden: LMK, brigade en voertuigcommandant. Nu weet ik in die tijd veel brigades die lokaal werkte niet on contact stonden met de LMK. Dus was het de brigade die de toestemming gaf. In sommige gevallen (denk o.a. verkeersdrukte) kon de voertuigcommandant ook zelf bepalen dat er toestemming was. Voor degene die niet weten wie de voertuigcommandant is, dat is gewoon de bijrijder. Het blijft toch een politieorganisatie met militaire status. In het geval van bijstand aan de politie bepaalde de meldkamer van de politie of er toestemming is. In dit geval worden de brigade en de LMK buitenspel gezet.

Bij de politie is het zo dat de meldkamer bepaald of je toestemming hebt. Ook hier kan je gevallen bedenken dat je jezelf toestemming geeft in het kader van de verkeersveiligheid. Maar dat is iets voor een andere topic.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Ter verduidelijking vraag ik dus om het grijze gebied specifiek in deze wet, want hier hebben we het toch over in dit topic. En dat wordt als argument gebruikt om met OGS te rijden tijdens afscheidsfeestjes.
In ben er gewoon benieuwd na wat die grijze tekst dan (voor jou) is.    Jij moet toch ergens die grijze gebied vandaan halen?    

Ik krijg nu de indruk dat het grijze gebied een smoes is om maar te doen en te laten wat "men" wilt.  Een verzinsel (in deze)
Want het houd nu opeens op.    Weer een makkelijke manier van reageren.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Nu praat je alleen over de KMar en niet over andere hulpdiensten.

Ik weet het zeker van de Kmar dat wilde ik aangeven.   Maar heb het zeker ook over de andere hulpdiensten , maar zoals in de brancherichtlijnen staat hebben deze ook toestemming van de meldkamer nodig.      Het ene heb ik van horen zeggen en het andere heb ik gelezen.  
Dat is misschien het nadeel dat dit soort dingen gewoon te vinden zijn op het internet.  En dat mensen er dus iets van gaan vinden.  
Gelukkig vinden meer mensen dat het OGS zonder ontheffing / toestemming niet gebruikt mag / kan worden.   (gewoon te lezen in dit topic)      

 

ps. Maar je hebt nu zelf ook alleen over de politie en niet over de andere hulpdiensten.   ;)


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Ter verduidelijking vraag ik dus om het grijze gebied specifiek in deze wet, want hier hebben we het toch over in dit topic. En dat wordt als argument gebruikt om met OGS te rijden tijdens afscheidsfeestjes.
In ben er gewoon benieuwd na wat die grijze tekst dan (voor jou) is.    Jij moet toch ergens die grijze gebied vandaan halen?    

Ik krijg nu de indruk dat het grijze gebied een smoes is om maar te doen en te laten wat "men" wilt.  Een verzinsel (in deze)
Want het houd nu opeens op.    Weer een makkelijke manier van reageren.                            

 
Zie mijn eerdere reactie over Memorie van Toelichting, bedoeling van een wet, etc.

Ik kom niet met smoezen. Ik leg objectief uit hoe het wettelijk in elkaar steekt. Als dat had betekend dat gebruik van OGS bij optochten absoluut niet mag, dan had ik het ook gezegd.