Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?

Auteur Topic: Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?  (gelezen 82879 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Moet kunnen als je het mij vraagt. Zo lang je maar niet gaat rijden zoals bij een prio 1 terwijl er niets aan de hand is O0


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Vindt ik ook..!

Verleden week,

Was alleen geen feestje,
Ik zag wel een TAS met lichtsignalen aan maar deze stond stil..
Dus ik dacht dat er verderop iets gebeurt was..

Tot ik dichterbij kwam en de TAS gewoon achter een Connexion bus zag staan..netjes te wachten op een groen verkeerslicht.
Er stond alleen wel helaas een rouwstoet achter de TAS die de stoet naar een begraafplaats escorteerde..
Groetjes, Marco


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Volledig volgens de diverse tradities worden tijdens (afscheids)feestjes en demonstraties OGS op de openbare weg gebruikt.

In hoeverre is dit wettelijk toegestaan en in hoeverre wordt hier tegen opgetreden?

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
artikel 28:
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Het mag dus niet.

Het gebeurt wel.

Moet er voor worden geschreven?

Ik kan wel belangrijker zaken verzinnen.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Wie gaat er bepalen wat belangrijker zaken zijn?      Ik weet dat de agent een mate van vrijheid heeft.    
Maar ik denk dat er ook voor dit soort zaken geschreven moet worden, anders moet het RVV (en andere wetboeken maar eens op de schop).

Als er dan belangrijker zaken zijn waarom dan nog dit soort dingen in het RVV (of andere wetboeken vermelden).

Als het aan het de gemiddelde bestuurder ligt mogen de volgende zaken ook wel uit het RVV
- richting aangeven bij het afslaan
- richting aangeven bij het wisselen van rijstrook
- richting aangeven bij een zijdelingse verplaatsing
- het overige verkeer voor laten gaan indien men invoegt.
- stoppen bij het rood licht
enz enz

want er zijn wel belangrijker zaken te verzinnen om voor te schrijven, toch?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik vindt dit weer zo,n zinloze discussie. Dit soort zaken gebeuren ik weet niet hoe lang al, en er is zover ik weet nog nooit geschreven voor dit soort zaken.
Inderdaad, ik mag hopen dat er belangrijker zaken zijn waarover men zich druk kan maken, dan over dit soort zaken.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Wie gaat er bepalen wat belangrijker zaken zijn?      Ik weet dat de agent een mate van vrijheid heeft.    
Maar ik denk dat er ook voor dit soort zaken geschreven moet worden, anders moet het RVV (en andere wetboeken maar eens op de schop).

Als er dan belangrijker zaken zijn waarom dan nog dit soort dingen in het RVV (of andere wetboeken vermelden).

Als het aan het de gemiddelde bestuurder ligt mogen de volgende zaken ook wel uit het RVV
- richting aangeven bij het afslaan
- richting aangeven bij het wisselen van rijstrook
- richting aangeven bij een zijdelingse verplaatsing
- het overige verkeer voor laten gaan indien men invoegt.
- stoppen bij het rood licht
enz enz

want er zijn wel belangrijker zaken te verzinnen om voor te schrijven, toch?

Ach kom nou, mensen. Dit gaan we toch niet echt menen he?
Volgens mij is het al een gebruik uit de vorige eeuw om leden van je korps te eren.
Of moeten we dan ook alle mensen die op pensioen gaan bij een willekeurig bedrijf gaan verbieden om op een boeren kar rond gereden te laten worden. Of een optocht van de gemeentelijke reinigingsdienst voor iemand die afscheid neemt.
Kom nou zeg, er zijn inderdaad wel andere dingen waar men zich over druk mag maken.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Ik vraag me werkelijk af of elke traditie in ere moeten worden gehouden.

Het verkeer is aanziendelijk drukker geworden dan "de vorige eeuw"  en wordt alleen maar drukker.  

Er zijn ook meerdere ongelukken gebeurd wat betreft die boerenkarren waarop bijv. werknemers of voetbalelftallen zijn rondgereden. Acceptabel?

Op zich heb ik niets tegen optochten maar ik denk echt dat de verkeersregels in acht moeten worden genomen.

De vraag is wanneer is een spontane optocht gerechtvaardig en wanneer niet.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Kusje:

Stopstopstop,

Unload, show clear, hammer down, holster en u kunt gaan met een DQ.

Je haalt nu onzinnige voorbeelden aan die niets te maken hebben met de casus.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)


De vraag is wanneer is een spontane optocht gerechtvaardig en wanneer niet.

Overlast en gevaarzetting lijken me goede criteria.