Bij Dreamnight wordt er toestemming/ontheffing voor verleend (door de burgermeester, dacht ik?), dus dan mag het toch wel?
Wettelijk gezien dient voor elke weg in beheer bij een andere wegbeheerder een ontheffing aangevraagd te worden voor het gebruik (net zoals het aanwezig hebben op een oldtimer) van OGS zonder dat er een prio 1 taak is.
Voor dreamnight zal dus offiiceel een ontheffing voor het gebruik aangevraagd moeten worden bij ELKE wegbeheerder tussen het vertrekpunt en aankomstpunt. Of dit daadwerkelijk gebeurd is een tweede.
In geval van de verbaliserende aanwezigen die VOOR het (illegale) gebruik van OGS zijn in voorkomende gevallen maar tegen de aanwezigheid van OGS op ex-hv voertuigen zou ik graag vernemen hoe zij dit verkopen op het moment dat ze een ex-hv voertuig verbaliseren of de OGS wensen in te nemen. (ik proef hier een hele mooie discussie)
Waar hebben we het nu eigenlijk over.
Elk HV-voertuig wat in een optocht of met een speciale gelegenheid rijdt met OGS zal ver onder de toegestane snelheid rijden.
Hier kunnen in mijn ogen dan ook geen ongelukken door ontstaan.
Blijft een feit dat je (strikt volgens de geldende regels) ondanks de lage snelheid nog steeds oneigenlijk gebruik maakt van de OGS en je je daarmee ten onrechte voordoet als voorrangsvoertuig
Ondanks mijn inbreng vanuit het wettelijke ben ik er geen voorstander van om het gebruik van OGS tijdens optochten en andere grootschalige evenementen te verbieden. Wel denk ik dat je er voor moet waken om de OGS (wettelijke ten onrechte) te gebruiken bij een afscheid of jubileum tenzij door de wegbeheerder ontheffing is verleend. Uit ervaring weet ik dat de meeste wegbeehrders hiermee geen probleem hebben en de ontheffing verlenen onder voorwaarde dat de verkeersveiligheid niet in het geding komt.
Kortom niet verbieden / handhaven maar wel heel goed de (verkeers)veiligheid in het oog houden en bij jubilea / afscheid gewoon even een ontheffing aanvragen ben je ingedekt en heeft niemand iets te piepen.