Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?

Auteur Topic: Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?  (gelezen 82137 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Sorry Peter maar ik vind je betoog totale onzin

Iedereen heeft wel een reden om een luidruchtig feestje te vieren  waarom zouden hulpverleners een streepje voor moeten hebben?
Omdat ze er zelf voor gekozen hebben om die baan te hebben cq er bij doen?            

Je doet alsof het een wonder is dat een hulpverlener een jubilaris wordt  indien dit zo zou zijn zal dit ook voorpagina nieuws zijn in elke krant.

Als een brandweerwagen oid midden in de nacht bij mij langs zou komen hoor je mij echt niet.   Maar de inzittende hebben zelf de keuze gemaakt om dit te gaan doen.  Hierdoor hebben ze geen extra privelege's.   Ja, ik ben blij met ze  (lees even verder)        

Ik heb het idee dat jij overal tegen bent 'om er maar tegen te zijn'. Niet in iedere discussie zijn regels en wetten de grens en jij blijft maar teruggrijpen naar dat starre "als het niet in de wet staat mag het niet"-gebeuren. Jouw argument dat hierop zal volgen: "maar het is zo en het mag niet". Terecht, maar een klein beetje Gezond Boerenverstand (^2) kan nooit kwaad. En een klein beetje emotie ook niet.

Er wordt echt niet bij iedere jarige een optocht met honderden brandweervoertuigen met toeters en bellen gehouden. De mensen voor wie een dergelijk iets georganiseerd wordt zitten over het algemeen al tientallen jaren bij de brandweer. "Daar hebben ze zelf voor gekozen" inderdaad, maar als je merkt hoe moeilijk het is om nieuwe vrijwilligers aan te trekken mag je verschrikkelijk blij zijn met deze mensen. Niet alleen qua kennis en expertise, maar ook naar de staat van dienst.

Het is geen argument, maar iemand die in zijn dorp honderden woningbranden heeft geblust, beknelde personen heeft bevrijd, zeker ook bekenden is tegengekomen bij de hulpverlening, verdient die het niet om bij het afscheid één keer wat meer aandacht dan gewoonlijk te krijgen? Laatst nam er hier in de omgeving iemand afscheid die 30 jaar bij de brandweer had gezeten en bij zijn eerste uitruk 6 dodelijke slachtoffers had. Is een bedankje, met blijk van waardering door de gemeenschap, dan niet toegestaan?

Een ander verhaal vind ik de hele optochten na het winnen van een brandweerwedstrijd of iets dergelijks. Even de blauwe lampen aan bij de kazerne; prima, maar er hoeft niet vanaf de wedstrijdlocatie tot de eigen kazerne met toeters en bellen en tientallen voertuigen gereden te worden. Maar voor iemand met een geweldige staat van dienst die afscheid neemt? Wat mij betreft liever een keer te veel dan niet!! :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Kusje

• Senior gebruiker
Kom op Peter.  

Er komen (gelukkig) niet veel hulpverleners om bij het uitvoering van hun werk.    

In elk bedrijfstak komen mensen om.  (okee bij kantoortijgers niet)   Alleen staat het bij oa brandweermensen (en militairen)  groot in de krant.  Bij bijv. een vuilnisman staat het ergens op pagina 5. Een heel klein berichtje waar je bijna over heen leest  dit noemt dan een bedrijfsongeval.....

Hoeveel bouwvakkers halen hun jublieum? Ook niet veel want vele zijn daarvoor al arbeidsongeschikt geraakt. En zij moeten veel langer "echt" werken dan de brandweerman, de politie agent   e.d. ook  voor hen zijn er geen "kantoorfuncties"   omdat zij laag geschoold zijn.    Als men het goed aanpakt doormiddel van interne cursussen kan men doorstromen.    Je kan me echt niet wijs maken dat een bijv. een brandweerman elke dag 8 uur lang aan het bikkelen is zoals de bouwvakker.  

Je doet nu alsof alleen de hulpverlener het zwaar heeft.    De hulpverlener heeft ook zijn minder zware dagen   Een ambu doet ook wel hele dagen alleen patientenvervoer  voor mensen die niet anders meer vervoerd kunnen worden dan alleen in een ambu   die mensen zijn zeer dankbaar.

Je doet alsof iedereen agressief doet tegen de hulpverlener (je duwt de hulpverlener in een slachtofferrol)   maar de meerderheid is blij met de hulpverlener

Gast

• Gast
De afslag "OFF Topic" is nu al een tijdje ingeslagen, terug naar het topic misschien?

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Is goed Caprice maar leten we de waarheid wel inzien dat de vuilnisman weet wat hij tegenkomt, en als die het niet meer weet belt hij toch de pol,bw of ambu dus ???
Bij instappen begint de inzet.

Kusje

• Senior gebruiker
Ik heb het idee dat jij overal tegen bent 'om er maar tegen te zijn'.
Een verkeerd "idee".    Ik ben nl voor de regelgeving. (incl. handhaving)

Niet in iedere discussie zijn regels en wetten de grens en jij blijft maar teruggrijpen naar dat starre "als het niet in de wet staat mag het niet"-gebeuren.
Maar "oom agent" gebruikt ook de wet om mij te bekeuren........   dus ik ga dit maar tegen argument gebruiken.  
Het is geen argument, maar iemand die in zijn dorp honderden woningbranden heeft geblust, beknelde personen heeft bevrijd, zeker ook bekenden is tegengekomen bij de hulpverlening, verdient die het niet om bij het afscheid één keer wat meer aandacht dan gewoonlijk te krijgen? Laatst nam er hier in de omgeving iemand afscheid die 30 jaar bij de brandweer had gezeten en bij zijn eerste uitruk 6 dodelijke slachtoffers had. Is een bedankje, met blijk van waardering door de gemeenschap, dan niet toegestaan?

Wat moet ik er aan toevoegen aangezien je het zelf geen argument vind?

Een ander verhaal vind ik de hele optochten na het winnen van een brandweerwedstrijd of iets dergelijks. Even de blauwe lampen aan bij de kazerne; prima, maar er hoeft niet vanaf de wedstrijdlocatie tot de eigen kazerne met toeters en bellen en tientallen voertuigen gereden te worden. Maar voor iemand met een geweldige staat van dienst die afscheid neemt? Wat mij betreft liever een keer te veel dan niet!! :)

Waarom?  Wie weten er dat de brandweer de brandweerwedstrijden heeft gewonnen?  Men weet dus niet waarom er met OGS wordt gereden.
Ik win ook wel eens iets  dus dan mag ik luid claxonerend door het dorp  eh  door mijn straat heen rijden?

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Doen we het even op dezelfde manier...
Maar "oom agent" gebruikt ook de wet om mij te bekeuren........   dus ik ga dit maar tegen argument gebruiken.  

Ik had al aangegeven dat je dit argument zou gebruiken. Gratis voorzetje zeg maar, alhoewel het nou niet de moeilijkste was...

Wat moet ik er aan toevoegen aangezien je het zelf geen argument vind?

Van mij niets hoor. Je mag je eigen mening hebben. Gelukkig zijn er in Nederland nog genoeg mensen die wél de moed tonen om hun waardering voor hulpverleners te laten blijken. Ik ga niet veel verder op het verhaal in, maar de persoon die bij zijn eerste uitruk zes verbrande lichaampjes in zijn handen had stond op het punt om meteen te stoppen. 29 jaar later rukte hij nog steeds uit. Dat jij er dan geen begrip voor kan opbrengen dat er bij het afscheid even wat toeters en bellen te horen zijn (gemiddeld één keer in de 10 jaar of iets in die richting!) zegt meer over jou dan over het "non-argument".

Waarom?  Wie weten er dat de brandweer de brandweerwedstrijden heeft gewonnen?  Men weet dus niet waarom er met OGS wordt gereden.
Ik win ook wel eens iets  dus dan mag ik luid claxonerend door het dorp  eh  door mijn straat heen rijden?          

Huuuu, even lezen aub! Dan mag je nog een keer reageren op mijn alinea 8)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Gast

• Gast
Wie continu regels en kaders nodig heeft om alles, maar dan ook alles, tegen af te kunnen zetten of iets wel of niet mag, zal nooit de vrijheid ervaren om de leemte tussen al die regels in te kunnen zien, en ook in die leemtes zich te kunnen bewegen.
Laat die starheid los Kusje, bevrijdt je van de handboeien die de regels eígenlijk voor je zijn, daar waar jij juist de regels en wetgeving als enige leidraad in je leven (en handelen) lijkt te zien en alles op terug probeert te koppelen.

Kusje

• Senior gebruiker
Je (Fotojbz) doet alsof ik geen waardering zou hebben voor de hulpverleners  ik vind dit erg laag van jou.
Maar even voor de duidelijkheid: ik heb zeker waardering maar  ik vind wel dat dit op een andere manier geuit kan en dient te worden.

Geef deze mensen een gouden horloge o.i.d.  dan  alleen een OGS waardering    >:D            
Een optocht erbij zonder OGS is voor deze even waardevol!!  

Het klinkt misschien raar maar ik probeer me aan de wet te houden en verwacht dit ook van anderen, het willens en wetens de wet te overtreden stoot me aan de borst.        

Ik krijg echt de indruk dat de wet maar iets is dat gedient gevolgt te worden als het uitkomt.       En dat ik me maar moet bevrijden uit die handboeien en dat het een starheid van mijn zijde is.                    

Tot welke hoogte?  Tot oom agent mij een bekeuring geeft, de rechter mij veroordeelt?  

Ik vind dat dit juist een probleem wat er in Nederland is.  En waardoor er agressie tegen hulpverleners is.  Er worden geen duidelijke grenzen meer aangegeven.     De grenzen worden dus door iedereen overschreden. (en dus normaal wordt bevonden aangezien het volgen van de regels als raar worden bevonden)    Alleen wanneer we er zelf door getroffen worden vinden we dat de grens is overstreden.

Gast

• Gast
Het kunnen accepteren dat niet iedereen op dezelfde manier denkt, en voelt, over het naleven (tot in detail of niet) van de wetgeving, die jij wel zo hoog hebt zitten, die acceptatie zal nog veel moeilijker zijn dan het zelf los mogen laten van de starheid die je SCHIJNT te hebben, getuige je postings waarin elke maal dit thema terugkomt.
Niet iedereen vindt wat jij vindt, maar ook daar is niks mis mee. Net zo min daar iets mis mee is als dat jij wél vindt dat je je strak aan de regelgeving die er is moet houden.

Ik bewonder je drang om eenieder ertoe aan te sporen om zich strikt volgens de letter der wet (en wetgeving) te gedragen in het verkeer, maar ook de letter der geest en vrije interpretatie is nét zo belangrijk om mee om te kunnen gaan. Wie alléén met regels kan leven zal zelf nooit vrijheid voelen. Die drang om duidelijk te maken dat jij het wél heel belangrijk vindt dat de regels er niet voor niets zijn stuit omgekeerd evenredig om dezelfde weerstand tégen de regels daar waar juist rondom de regels gespeeld kan en mag worden. De hulpverlener die een regel gebruikt zodat hij/zij zelf zijn functie kan uitvoeren zal zich makkelijker kunnen bewegen dan als een regel STRAK gevolgd en uitgevoerd wordt.
En dat fenomeen, de regel ís er, gebruik de regel en als het even kan naar eigen inzicht in de geest der regel, is door de gehele maatschappij verstrengeld.
Als het maar vanuit een zuivere beroepseer en insteek gebeurt. Toch? Zo ook het gebruik van OGS daar waar er geen nood-situatie is, gebeurt het vanuit een kwade bedoeling en boosaardige egoïstische insteek of vanuit een maatschappelijk belang (Dreamnight) of andere sociale insteek? Het is niet het gebruik van OGS wat de vraagstelling zou moeten dragen maar de achterliggende reden.
En die reden, daarin mag eenieder zich wel of niet vinden. Daarvoor tenslotte zijn we mensen met meningen.

Kusje

• Senior gebruiker
@ Caprice 9c1 ; het is (nogmaals)  de omgekeerde wereld die je nu voorspiegelt.            
Het aan de wet(ten) proberen te houden is bijna achterlijk, zoals je het omschrijft.    Er zijn echt wel wetgevingen die ik in twijfel trek. Maar door het overtreden van deze verander ik er niets aan.
Er zijn regels (lees wetten) gemaakt zodat iedereen  weet waar hij/zij aan toe is.    

Ik vind het vreemd dat men zich probeert te on-trekken met allerlei argumenten aan die wet, zelfs door  diegene die er op moeten toe zien.
Als diegene die moeten toezien dat de wet wordt nageleefd, deze overtreed (afgezien de regel dat zij voor uitvoering van haar taak deze mag overtreden)  hoe serieus moet ik deze dan nog nemen?  

Je kan het zien als een drang: ik zie het meer als normen en waarden. Daarvoor zijn de wetten gemaakt, niet om de burger te pesten.
Die indruk maak je.              Verkeersregels zijn gemaakt zodat iedereen weet wat de bedoeling is.  Ik wil best die regels los laten maar verwacht dan ook geen bekeuring meer...

Forumregels zijn er om het eea "gemoedelijk" te houden  indien men er niet aan voldoet  grijpen de mods in       ik kan ook wel roepen dat de mods het eea los moeten laten, star zijn e.d.   (niet zo bedoelt)   maar zij sporen ons toch ook aan om ons te gedragen?  Indien we het niet doen komen er toch ook maatregelen zoals een ban?   Ook onzinnig?

Daar zijn eenmaal regels (de wet) voor.  Om te volgen cq naar te gedragen.                        

Maar we zijn nu in NL zo ver dat we eigenlijk de wet (regels) moeten zien als zijnde  leidraad?    En als we er niet aan voldoen dat het eigenlijk ook wel goed is?     (nu de bekeurende agenten nog zo ver krijgen want het is eigenlijk onzin dat zij ons bekeuren)